Novosti
DOBAR POČETAK VELJAČE ZA 60.000 DUŽNIH GRAĐANA

Počele prijave za oprost dugova
Objavljeno 1. veljače, 2015.
U oprost duga uključeni su teleoperateri, banke, javna poduzeća, jedinice lokalne samouprave...

Danas, 2. veljače, počinju prijave za oprost duga, odnosno odgodu ovrhe najugroženijim građanima, što proizlazi iz sporazuma koji je Vlada prihvatila sredinom siječnja.

U oprost duga uključeni su teleoperateri, banke, javna poduzeća, jedinice lokalne samouprave, a sporazumu se od četvrtka pridružila i Porezna uprava. Na oprost duga odnosi se iznos do 35.000 kuna građana koji nemaju novca ni imovine da ga vrate, a takvih je oko 60.000. Dužnici na Fininim stranicama mogu provjeriti ispunjavaju li kriterij visine duga zaključno s 30. rujna 2014., što je jedan od kriterija za sudjelovanje u modelu otpisa. Otpis je skup mjera za ublažavanje financijskih teškoća najugroženijih. Na Fininu webu mogu se preuzeti i svi potrebni dokumenti i obrasci, a osnovni je zahtjev za otpis duga da ga mogu podnijeti samo građani čiji je račun, prema Fininim podacima, blokiran duže od 360 dana, i to do 30. rujna 2014., a dužni su kumulirano prema svim vjerovnicima do 35.000 kuna.

Iz Fine poručuju da se pregled duga može preuzeti u njezinim poslovnicama i centrima za socijalnu skrb, bez naknade. Dužnici su podijeljeni prema kriteriju A i B. Kada je riječ o A dužnicima, teleoperateri će otpisati dugove prema korisnicima naknade iz sustava socijalne skrbi, a dužnicima čija su mjesečna primanja do 2500 kuna (kriterij B) odgoditi ovrhu na godinu dana. B dužnici ne smiju u vlasništvu imati drugu nekretninu osim one u kojoj žive, kao ni neku drugu imovinu ni štednju. Od ukupnog iznosa dopuštenog duga najviše 10.000 kuna može se odnositi na dugove bankama i teleoperaterima, tj. 25.000 kuna na dugove trgovačkim društvima i javnim ustanovama kojima je država osnivač ili su od strateškog, posebnog interesa države.

Uspostavlja se i Registar otpisa duga kao e-baza podataka o podnositeljima zahtjeva, a vodi ga Fina. Građanin kojem je dug otpisan u Registru je evidentiran tri godine od dana otpisa i tijekom tog vremena dužan je Fini prijaviti ako dođe u posjed imovine vrjednije od 100.000 kuna. Vjerovnici koji su mu otpisali dug u tom razdoblju imaju mu pravo uskratiti uslugu, izuzev ako bi uskrata dovela u pitanje ispunjavanje osnovnih životnih potreba. Nakon isteka rokova podaci o podnositelju zahtjeva trajno se brišu iz Registra. Prvi korak za ostvarivanje prva na oprost duga je provjera ispunjavaju li se kriteriji za otpis. Provjera je u poslovnicama Fine ili na njezinu webu. Ako je dužnik na popisu, treba tražiti ispis pregleda duga u ovlaštenim centrima za socijalnu skrb ili u Fini. Slijedi podnošenje zahtjeva koji se može naći na stranicama Vlade i ministarstava, u poslovnicama Fine i centrima za socijalnu skrb. Potrebno je priložiti i potvrdu o priznavanju prava na ZMN. B dužnici moraju dostaviti i potvrdu nadležnog općinskog suda o vlasništvu nekretnina. Ta se dokumentacija dostavlja vjerovnicima, a ima li ih više zahtjev je potreban za svakoga od njih. Vjerovnik obrađuje zahtjev, a o odluci javlja Fini, što mora biti u roku od 15 dana od zaprimanja zahtjeva. Vjerovnik nakon primitka zahtjeva također u roku od 15 dana odlučuje o odobravanju zahtjeva, tj. otpisu duga ili odgodi ovrhe. Ako u vrijeme odgode ovrhe dužnik podmiri svoj dug, otpisat će mu se zatezne kamate.

Suzana ŽUPAN
SVE VIŠE LOKALNIH SAMOUPRAVA U PROGRAMU OTPISA

Sve je veći broj (i slavonskih) jedinica lokalnih samouprava koje prihvaćaju otpis. Ovih dana spremnost za to izrazio je i Grad Đakovo. –”Grad se može uključiti u otpis dugova za komunalnu naknadu, komunalni doprinos..., iako kroz svoj socijalni program permanentno pomažemo najugroženijim građanima. Ukupna potraživanja Grada su 30 milijuna, a na ime komunalne naknade - i prema građanima i prema gospodarstvu, oko 7,000.000 kuna”, kaže gradonačelnik Đakova Zoran Vinković.

Na Fininu webu mogu se preuzeti svi potrebni dokumenti i obrasci