Novosti
BEZ VLAKOVA I RADNIKA

U 30 godina na prugama su ostavili zdravlje, a sada strahuju kako će hraniti djecu
Objavljeno 24. travnja, 2014.
Tvrdim da je otkazima ugrožena sigurnost putnika, kaže Lučano Sudar

Na osječki Željeznički kolodvor danas u 4.52 sata, a potom ni u 23.33 sata neće ući vlak iz Belog Manastira.

Od danas pa do daljnjeg taj, ali i brojni drugi vlakovi odlukom Uprave HŽ-a - ukinuti su. Iako se, prema riječima Romea Tomca, glavnog povjerenika Sindikata željezničara Hrvatske ta odluka ove godine neće odnositi na otkaze uposlenima u HŽ Putničkom prijevozu radi neiskorištenih godišnjih odmora, odnosno prekovremenih sati, djelatnici HŽ Carga manevrirat će sa sve manje vlakova, a njih 84 u Osijeku, kao i još 720 s područja cijele Hrvatske, za mjesec do mjesec i pol dobit će otkaz. Među njima i 49-godišnji manevrist Mato Kovačević iz Osijeka, otac sedmero djece, koji ne zna kako će uskoro prehranjivati svoju deseteročlanu obitelj.

- Prije 31 godinu zaposlio sam se u HŽ-u i taj sam posao silno zavolio. Ovo je moje jedino radno mjesto gdje sam ostavio sve svoje zdravlje. Stradala su mi koljena, zglobovi, leđa, jer u ovome poslu nema ni "sveca ni petka", a sam posao je dosta opasan. Jedan trenutak nepažnje i ode glava - priča Mato, zaposlen u dijelu HŽ-a gdje se zarađuje najviše novca. Nasuprot tome, Mato će uskoro dobro prebirati po kovanicama za kupnju čak sedam kilograma kruha, koliko njegovoj obitelji treba dnevno. Od sedmero djece dvoje je školaraca, petero na Zavodu za zapošljavanje, supruga je bolesna, a i o staroj majci, kaže, treba brinuti. Kad je započeo rad prije više od 30 godina, kaže, nije niti sanjao da će mu njegovo poduzeće vratiti na ovakav način. Otkaz je, kako tvrdi, gotovo slučajnim odabirom dobio on, ali i 83 kolega s osječkog područja. Jala među njima nema, jer su svjesni da ostanak na poslu, odnosno listu s otkazima, ne uvjetuju oni nego “viša razina”. Mato o mogućem otkazu sluša već dvije godine što ga, kaže, psihički ubija.

- Posljednjom sistematizacijom određeno je da ima neraspoređenih ljudi, a nudi se i poticajna otpremnina. To nam daju do znanja da trebamo uzeti novac i otići, jer ako ne odemo, prekosutra već možemo biti višak. Znam što me čeka, baš kao i moja djeca koja trebaju jesti svaki dan pored kredita koji je 1.800 kuna - kaže Mato.

Njegov problem s kreditom dijeli i 50-godišnji Osječanin Lučano Sudar, koji nije na crnoj listi za otkaz, no kaže da ne zna kome je gore – onome koji ostaje ili onome koji će otići. Naime, smatra kako je odlukom Uprave o otkazu djelatnicima HŽ Carga sigurnost prometa pala za sto posto.

- Ja odgovaram za djelatnike u vlaku i putnike. Ne daj Bože da ispadne vagon, a teoretski je to moguće, jer netko mora fizički obaviti pregled, probu kočnica i ostalo. Sad nas je manje i kako će se sve uspjeti, ne znam - priča Sudar, koji ima 34 godine radnoga staža.

Isprepletenih sudbina i priča u HŽ Cargu ima mnogo. Crne prognoze kažu da će im se uskoro pridružiti i oni iz HŽ Putničkog prijevoza, ali i HŽ Infrastrukture. Sasvim izvjesno, jer, prema riječima Romea Tomca, glavnog povjerenika Sindikata željezničara Hrvatske, nitko neće sjediti i čekati vlakove koji neće doći. A od danas ne dolaze pojedini na brojne slavonske kolodvore – županjski, erdutski, bizovački, orahovački...

Marija MIHELIĆ
UKINUT VLAK S RENTABILNE PRUGE

Ni izjava šefa regionalne jedinice HŽ Putničkog prijevoza u Vinkovcima o stvarnoj rentabilnosti pruge Osijek - Beli Manastir nije promijenila odluku Uprave o ukidanju vlakova. “Na prošlotjednom skupu radnika šef je rekao da je jedino ta pruga poslovala prošle godine rentabilno, s čak 400.000 kuna u plusu. Ne znamo tko onda drži zlatnu koku u loncu, no činjenica je da je to pruga koja je na osnovu velike frekvencije putnika radila pozitivno”, rekao je Tomac. Danas (24. travnja), stupa na snagu odluka o ukidanju vlaka iz Osijeka za Zagreb u 23.48, što znači da od 22 do 4 sata nema ni jednog vlaka za Viroviticu. Uz već spomenuti vlak Osijek - Beli Manastir, što uvjetuje vezu s Podravkom, prepolovljen je broj vlakova u tom smjeru, ali i na relaciji Osijek - Erdut ukinut je i večernji vlak. Konkretno, od 720 vlakova potpuno se ukida 22, a reducira 340 i to u 90 posto slučajeva vikendom, nedjeljom i blagdanom.

Ministar demantira izoliranje

Na nedavno održanoj konferenciji za novinare u Zagrebu, Dražen Ratković, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza, rekao je kako novi režim ne znači izoliranje Slavonije. Ni jedna linija, prema izjavama iz HŽ-a, neće dovesti Slavoniju u poziciju da ostane bez željezničke povezanosti sa Zagrebom. “Da se ne ukine dio linija, HŽ Putnički prijevoz otišao bi u stečaj”, izjavio je prije nekoliko dana na konferenciji za novinare ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić.

EUROPA ZNA PRIVUĆI PUTNIKE

Deutsche Bahn trenutačno nudi jednosmjerne karte po cijeni od 29 eura u drugom razredu (ili 49 eura u prvom) prema bilo kojem mjestu u Njemačkoj, a u to su uključeni i ICE vlakovi. Za putovanja do 250 kilometara karta košta 19 eura, a dvoje ljudi može zajedno putovati neograničeno za 49 eura u drugom razredu, a još troje prijatelja mogu započeti putovanje uz tu kartu plaćajući samo 20 eura po osobi. Svaki ICE vlak u kupeu ima slušalice za slušanje radija, restoran, pokrivenost WIFI signalom za internet. Nude se i veliki popusti prilikom kupovine karata internetom i mobitelom. Britanske željeznice imaju i privatne operatere koji se natječu (baš kao i talijanski) jeftinijim kartama za svoje putnike. One su jeftinije u određeno doba dana (uglavnom noću), a koštaju od 10 funti (oko 90 kuna) pa naviše. I srpske željeznice nastoje putnike vratiti u vlakove, posebice one međunarodne. Tako se povratna karta za vlak Hellas, koji će od početka svibnja voziti na relaciji Beograd - Solun - Atena, prodaje po cijeni od 350 kuna.(S.K.)

84 RADNIKA

HŽ CARGA S OSJEČKOG PODRUČJA DOBIT ĆE OTKAZ

Možda ste propustili...

VAŽNO JE PROPISNO IH ODLAGATI

Baterije sve češći uzrok požara

U PRIMJENI ĆE BITI ZA DVIJE GODINE

Napokon usvojen pakt o migracijama i azilu