Ekonomija
PODUZETNIŠTVO U IZAZOVNIM VREMENIMA

Troškovi poslovanja rastu, a kupovna moć građana slabi
Objavljeno 4. kolovoza, 2022.
Mnogi su već uspješno prilagodili biznis i tako ublažili utjecaj krize

Pogled na turističku sezonu ulijeva nadu mnogim poduzetnicima kako će se uspješno proći kroz ova krizna vremena. Međutim, s druge strane, kada se pogleda rast cijene hrane i energenata, pa i sukob koji ljulja cijelu Europu, situacija baš i nije optimistična.
Istaknuli su to između ostalog analitičari u poslovnoj zajednici Osjeti Hrvatsku www.osjetihrvatsku.hr.
- U kriznim vremenima građani su skloni bježati, ne preuzimati odgovornost, sklanjati se, ne biti na vjetrometini događanja. A ono što je najgore od svega, skloni su fokusirati se na ono što se zbiva umjesto da se usredotočimo kako reagirati na ono što se zbiva i kako treba djelovati da krenemo prema uspjehu. Jer kiša ne pada zauvijek, sunce zasja – prije ili poslije! - ističe o ovoj temi futurologinja poduzetništva Sanela Dropulić, direktorica Osjeti Hrvatsku www.osjetihrvatsku.hr.

Dodaje i kako nam dolaze izazovna vremena u kojima će se svakako reorganizirati poslovanje, troškovi svoditi na minimum, gasiti radna mjesta, ali i poslovne aktivnosti...

- Ono što ohrabruje jest činjenica da su poduzetnice i poduzetnici iznimno žilavi i prilagodljivi na gotovo sve uvjete koji im se dogode u poslovanju. A i svaka kriza u svojoj osnovi grčke riječi nosi značenje - prilika, dakle sada nam je odlično vrijeme za preslagivanje i propitivanje što i kako činimo te što i kako činiti za budućnost – naglašava futurologinja Sanela Dropulić.

Svoj pogled na ova izazovna vremena te rješenja imaju i brojne članice i članovi, Premium partneri i suradnici poslovne zajednice Osjeti Hrvatsku www.osjetihrvatsku.hr. Među njima je stručnjakinju za financijsko poslovanje, financije i ulaganje u plemenite metale Irena Linasi Rogač, CEO Tim Valores d.o.o. Ljubljana, i CEO Gold Valores d.o.o. Zagreb, uz ostalo specijalizirana za savjetovanje u ovakvim izazovnim financijskim poduzetničkim okolnostima.

Povijesni trenutak


"Smatram da će ono što nam dolazi biti označeno kao nova vremena – sada je povijesni trenutak u kojem se nalazi cijeli svijet. U takvim vremenima ljudi češće stoje zajedno, a jugoistočna Europa je posebno naučila živjeti u lošim uvjetima te izići iz njih još jači i sposobniji izgraditi nove vrijednosti, nov život i novo društvo. Promjene će biti velike. U posljednjih deset godina doživjeli smo golem gospodarski i financijski procvat, naviknuli smo sve kupiti odmah i platiti kasnije. Sada dolaze godine plaćanja. Tu su i žarišta ratne krize koja su usporila opskrbne lance, imamo premalo mirovinskih fondova za previše starijih i manje mladih uplatnika za mirovniski sustav. Previše smo razmazili djecu i ne znam kako ćemo mi kao roditelji ispraviti te goleme pogreške. Možda je ova ‘kriza‘ prilika za sve nas, da to popravimo", smatra Irena Linasi Rogač, poduzetnica koja posluje i u Sloveniji i u Hrvatskoj.
- Vremena su nikad izazovnija. Sve poskupljuje, uključujući i novac. Troškovi poslovanja rastu, kupovna moć ljudi slabi. Kupci se osjećaju nesigurnima. Moj više hobi nego posao je nakladništvo. Problem uvijek sugerira rješenje, a i uskoro ću objaviti knjigu iseljenice u Irsku. To bi mogao biti prvi naslov koji će se više prodati u digitalnom formatu nego u printu. Mislim da će golema većina morati prilagoditi proizvode i usluge bitno slabijoj kupovnoj moći potrošača, dok će mnogi biznisi propasti. Pogledajte samo zatvorene lokale poslova koji su postojali trideset, četrdeset godina – dijagnosticira poduzetnik osječkih korijena koji radi u Zagrebu Tomislav Birtić.

Donijeti strategiju


Janja Pavetić, vlasnica i direktorica tvrtke Magis tim, svjesna je krize koja je okovala svjetsko, ali i hrvatsko poduzetništvo. Ali je i svjesna koliko su svi oni na realnom tržištu uporni i sposobni prilagoditi se novonastaloj situaciji i prilikama na tržištu.
Mnogi su već uspješno prilagodili i/ili prenamijenili svoja poslovanja i tako ublažili utjecaj krize. Nema jedinstvenog modela – svaka tvrtka treba preispitati svoju poziciju i donijeti strategiju za dalje. Treba biti svjestan situacije i pokušati naći rješenje za probleme koji se javljaju te osigurati konkurentnost uz držanje troškova pod kontrolom. Osobno sam mišljenja da će kvaliteta napraviti razliku – kvalitetan proizvod, kvalitetno posložena logistika, kvalitetni zaposlenici, procesi, korištenje novih tehnologija bit će prevaga prema uspjehu – ocjenjuje poduzetnica Janja Pavetić. Z.Rupčić
Vrijeme je da i država poboljša svoj odnos prema poduzetništvu
- Vrijeme je da i država poboljša svoj odnos prema poduzetništvu. U dobrim vremenima, ako tvrtka uspješno posluje, poduzetnik isplaćuje dobre plaće i brine se o svojim zaposlenicima, pa i na kraju za sebe ostvaruje neku dobit... Od poduzetništva tada mnogi imaju korist. No samo je jedan poslovni neuspjeh, jedna kriva odluka ili nesretna okolnost dovoljna da se situacija promijeni - tada nastane lančana reakcija. E, u takvoj situaciji poduzetnik je sam. Zato se poduzetnik mora moći i znati nositi sa svim rizicima. Zato poduzetnika svako društvo treba tretirati kao kap vode na dlanu i duboko mu se pokloniti i zahvaliti što to uopće želi biti - smatra poduzetnica Darinka Bistrović iz Čakovca.

Hrvatska se treba riješiti kvazipoduzetnika
Fran Poštenjak, vlasnik tvrtke Arboring iz Jastrebarskog, rekao je: "U Hrvatskoj se moramo riješiti kvazipoduzetnika koji svoj poduzetnički pothvat temelje na štetnim ugovorima s javnim sektorom. Potrebno se okrenuti radu i stvaranju novih vrijednosti u zanimanjima koja imaju mali negativan ili čak pozitivan učinak na očuvanje okoliša. Jedino tako možemo pokušati izbjeći kolaps (eko)sustava. Rješenja vidim u ekološki odgovornom etičkom poduzetništvu. Etičkom bih naglasio jer je u sadašnjem okruženju od izričite važnosti odabrati kvalitetna rješenja, a ne naginjati izlobiranim proizvodima i uslugama koji jedino što mogu je pogoršati situaciju, smatra poduzetnik Fran Poštenjak.

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana