Ekonomija
EKO TEHNOLOGIJA

Iako dizelaši ostaju... Budućnost prometa u Europi je bez ugljikova dioksida
Objavljeno 30. studenog, 2022.
Od 2035. godine svi bi novi automobili na tržištu trebali imati nultu emisiju stakleničkih plinova

Proizvodnja i prodaja novih automobila s benzinskim i dizelskim motorima u Europi neće biti dopuštena nakon 2035. godine, ali nova regulativa Euro 7 sugerira da će dizelski automobili po europskim cestama voziti bar do sredine stoljeća. Vjerojatno i duže.



Nova Euro 7 zamijenit će normu Euro 6, koja je imala odvojene kriterije za emisije motora iz automobila i kombija te za kamione i autobuse. Sada se uvodi jedinstven način definiranja emisija za sva motorna vozila te ista ograničenja emisija bez obzira na tip pogona.

Kako bi ostvarili cilj o klimatskoj neutralnosti do 2050. godine, Europska komisije poduzima mjere za smanjenje emisija stakleničkih plinova iz automobila, budući da u EU cestovni promet čini petinu emisija ugljičnog dioksida. Europski parlament u lipnju ove godine podržao je prijedlog Komisije o nultim emisijama iz novih automobila i kombija od 2035. godine. Srednjoročni ciljevi za smanjenje štetnih emisija do 2030. godine bili bi na 55 posto za automobile i 50 posto za kombije.

Od 2035. godine svi bi novi automobili na tržištu trebali imati nultu emisiju stakleničkih plinova i ne bi smjeli ispuštati CO2. Time se želi osigurati da do 2050. prometni sektor postane ugljično neutralan. No postavlja se posve logično pitanje, što će se tada dogoditi s automobilima koji imaju motore na unutarnje izgaranje? Hoće li biti moguće voziti ih nakon 2035.?

Nova pravila ne znače da svi automobili na cesti moraju imati nultu emisiju od te godine, ta se pravila ne odnose na postojeće automobile. Ako na primjer sada kupite novi auto, možete ga voziti do kraja njegova životnog vijeka. Budući da je prosječni životni vijek automobila 15 godina, ocijenjeno je kako se s novim pravilima mora početi 2035. godine kako bi do 2050. godine ostvarili svoj cilj da svi automobili budu CO2 neutralni.

Iako zabrane neće biti, moguće je da će se vlasnici dizelskih automobila u budućnosti susresti s problemima. U sve više europskih gradova već se danas ulazak takvih vozila u užu gradsku jezgru zabranjuje ili skupo naplaćuje.

Moguće je da takva regulativa jednog dana bude uvedena i u Hrvatskoj, kao omiljenoj autodestinaciji europskih turista. U tom pogledu smjer europske politike ipak je jasan - budućnost prometa je električna.

Dario Kuštro
SVE JE MANJE PREDNOSTI DIZELA
Prema procjeni Europske komisije, novi standard Euro 7 povećat će proizvodni trošak prosječnog dizelskog automobila za oko 90 eura, što ne bi trebalo znatno utjecati na njihovu priuštivost. S druge strane danas su električni automobili skupi, a nova pravila bi trebala potaknuti veću konkurenciju na tržištu, te ulaganja u nova istraživanja i inovacije za električna vozila, što bi trebalo smanjiti nabavnu cijenu.

Drugi problem je tržište rabljenih automobila, koje još nije razvijeno za električna vozila. No da raste popularnost takvih vozila, pokazuje i statistika. U prvih devet mjeseci ove godine u Hrvatskoj je prodano više hibridnih vozila nego onih s dizelskim motorom. Građani sve manje prepoznaju prednosti dizela.

Možda ste propustili...

POVRĆU LOŠA GODINA, SVE URANILO, KIŠE PREMALO

U plastenicima u travnju 40, zahladnjenje novi stres

DOSADAŠNJI VEĆINSKI VLASNIK POŽEŠKE KOMPANIJE

Zdravko Alvir prodao svoj udjel u Zvečevu za 6,68 milijuna eura

Najčitanije iz rubrike