Novosti
ANALIZA UČINAKA INFLACIJE U HRVATSKOJ

Ulje prvo na listi najvećih poskupljenja, cijene će i dalje rasti, ali umjerenije
Objavljeno 26. studenog, 2022.

Za očekivati je da će građani i sljedeće godine svjedočiti daljnjem rastu cijena hrane, ali i drugih proizvoda, no u znatno manjoj mjeri nego ove godine, kaže se u analizi portala Ja trgovac, koju potpisuje Ivan Junaković, regionalni voditelj prodaje Nielsen IQ za Hrvatsku i BiH.
Ističe se kako usporedba prosječnih cijena robe široke potrošnje u drugom kvartalu 2022., u odnosu na isto razdoblje godinu prije, pokazuje da se Hrvatska cjenovno nalazi u umjerenijem spektru inflacije od većine zemalja srednje i istočne Europe. Cijene u Hrvatskoj u prosjeku su bile 11 posto više nego u drugom tromjesečju 2021., za razliku od prosječno 12 posto viših u Poljskoj, 13 posto u Srbiji, 14 posto u Bugarskoj i Rumunjskoj, 15 posto u Mađarskoj, ili više od 20 posto u Rusiji i drugim zemljama izravno pogođenim agresijom na Ukrajinu. Niže stope od Hrvatske imali su samo Slovenci (+8 %) i Česi (+9 %). Zapad Europe bilježio je rast cijena od dva do pet posto.

 

Od siječnja do rujna ove godine, u odnosu na 2021., daleko najveći skok cijena imaju ulja (37 %). Više od 30 posto poskupjeli su brašno i šećer. Mlijeko je skuplje 29 posto, smrznuto meso i mesni proizvodi 25, sirevi 21 te marmelade, pekmezi i kompoti 20 posto. Tjestenine, maslaci i margarini prosječno su skuplji 19, sirni namazi 18, hrenovke i tost 17, svježe meso i jaja 16, a kava i jogurt 15 posto. Od neprehrane britvice i brijači skuplji su 24 posto, kuhinjski ručnici 21, toaletni papir i deterdženti za ručno pranje suđa 17, omekšivači 16, deterdženti za pranje rublja 14, a dezodoransi 12 posto. Pola svih kategorija bilježi rast iznad 10 posto, no i uz to vrijednosna prodaja je veća, a količinska se nije smanjila.

 

Od početka godine hrana i piće bilježe rast od 11,5 posto (9,5 % od viših cijena, 2 % od veće konzumacije). Neprehrana ima deset posto veću realizaciju, gdje 7 % čine veće količine. Prehrana raste deset posto na godišnjoj razini, a 11,5 posto od početka godine. Godišnje količine rastu jedan posto, a od početka godine gotovo dva posto. Trgovačke robne marke (TRM) rastu mnogo brže od brendova, čak 18,5 posto od početka godine (brendovi 10 %). Te marke od početka godine rastu i količinski 11 posto, noseći trećinu vrijednosnog rasta i sav količinski, a brendovi imaju 1,5 posto manju prodaju. Od velikih kategorija ispodprosječnu izvedbu ima - pivo. Uz 4,5 posto više cijene i pad konzumacije od pet posto na začelju su rasta. Kavi su 15 posto više cijene donijele pad količine prodaje od sedam posto, a gaziranim sokovima osam posto više cijene pad konzumacije od jedan posto. Veći pad količina imaju mlijeko i sirevi, manje svježe meso i jogurti, no veći rast cijena drži ih u plusu. Količinski rast, unatoč rastu cijena bilježe mesne prerađevine i voda, a prava su "atrakcija" jaka alkoholna pića - rast iznad 11 posto, uz 0,3 posto niže cijene.

 

Neprehrana u godinu dana raste osam posto, a od početka 2022. deset posto. Godišnje količine veće su šest posto, a ove godine sedam posto. Cijene su se mijenjale manje nego u prehrani. I tu sav količinski rast dolazi od TRM-a, gotovo 20 posto od početka godine, uz slične ili niže cijene, što donosi financijski rast od 17 posto. Brendovi su u financijskom plusu od osam posto - zbog prosječno 11 posto viših cijena. Trećina financijskog rasta dolazi od trgovačkih robnih marki, i sav količinski. Rast ispod prosjeka (8 %) je tamo gdje su cijene jednake ili manje, pa rast dolazi od veće količinske prodaje: sredstva za čišćenje rastu pet posto (15 % količinski rast, -10 % cijene), i higijenski ulošci (nepromijenjene cijene zbog sniženja PDV-a). Pad količinske prodaje zbog deset posto većih cijena imaju razna sredstva za čišćenje i pranje.

 

Igor Bošnjak

Trgovačke robne marke rasle su dvostruko brže od brendova - čak 18,5 posto od početka godine
Možda ste propustili...