Kultura
FESTIVAL SVJETSKOG KAZALIŠTA 2020.

U fokusu ispitivanje odnosa prema i unutar obitelji, smrti i radosti
Objavljeno 19. veljače, 2020.

Festival svjetskog kazališta od svoga je osnutka 2003. zadobio vrhunsku reputaciju, dovodeći u Zagreb neke od najvećih svjetskih i europskih umjetnika, kao što su Robert Lepage, Eugenio Barba, Peter Brook, Pjotr Fomenko, Lev Dodin, Luc Bondy, Ivo van Hove, Thomas Ostermeier, Frank Castorf, Pippo Delbono, Krystian Lupa, Rezo Gabriadze, Christoph Marthaler, Martin Kušej, Stanislas Nordey, Christiane Jatahy, ali i mlađe redatelje koji su stilski promijenili ne samo teatar nego i suvremenu umjetnost uopće.


Ove se godine Festival održava tijekom šest mjeseci u sklopu Europskog programa HNK-a u Zagrebu uz potporu Ministarstva kulture za potrebe predsjedanja Vijećem EU-a. Otvoren je izvedbama predstava Sopro i Napamet slavnog portugalskog autora i umjetničkog direktora Nacionalnog kazališta D. Maria II iz Lisabona Tiaga Rodriguesa.


U idućim mjesecima publika će moći vidjeti predstave autora koji su već gostovali u Zagrebu, poput Pippa Delbona, Mila Raua i kazališne skupine Peeping Tom. Oni su svojim autorskim pristupima, bilo da se radi o intimističko-autobiografskom, dokumentarističkom ili oniričkom, kod nas već stekli ugledan status. Publika će se imati priliku upoznati s radovima redatelja mlađe generacije Fabricea Murgia i Stojana Radeva.


Ovogodišnji Festival tematski se oslanja na ispitivanje odnosa prema i unutar obitelji, smrti i radosti, te rastvaranje klasične slike savršene obitelji.


Radost Pippa Delbona dolazi u Zagreb 22. travnja. U ovoj predstavi autor se suočava s pojmom radost koji ga plaši. Plaše ga asocijacije kao što su radosne obiteljske fotografije, radosna djeca, radosni krajolici. Umjesto radosti, pita se kako u životu i kazalištu možemo prihvatiti pojam smrti, koliko je se bojimo, možemo li o njoj razgovarati, slušati.


Obitelj autora Mila Raua, jednoga od najcjenjenijih svjetskih autora, na rasporedu je 24. i 25. travnja. U svojim predstavama Rau uvijek polazi od dokumentarnog čina, ne zaustavljajući se na faktografskoj rekonstrukciji, već ga rastvara u emotivno iznijansiran spektar koji nam omogućava razumjeti najkompleksnije ljudske postupke. Ovaj put donosi priču o obitelji koja je 2017. počinila samoubojstvo i ostavila poruku "Zabrljali smo, oprostite". U predstavi Obitelj miješaju se fikcija i stvarnost te je na sceni prava obitelj, dvoje glumaca i njihove kćeri tinejdžerice. To je eksperiment o privatnom životu danas, o tome što je obitelj i tome zašto smo mi ovdje i zašto sam ja ovdje.


Kroz dnevnike, eseje i kratke priče redatelj Fabrice Murgia pokušava u glazbeno-poetskoj formi odgonetnuti stvaralački put Sylvie Plath, jedne od najzanimljivijh pjesnikinja druge polovine 20. stoljeća. Predstava Sylvia (na programu 2. svibnja) spaja film i kazalište gradeći portret žene rastrgane između nepokolebljive strasti za pisanjem te želje da ispuni američki san 50-ih i 60-ih, odnosno postane savršena majka i domaćica.


Balkan kao mistično mjesto susreta u središtu je zanimanja predstave Pokušaj letenja jednog od najcjenjenijih bugarskih dramatičara Jordana Radičkova u režiji Stojana Radeva (24. svibnja). U balonu koji leti iznad brdovitog Balkana stvara se nekonvencionalna obitelj zanimljivih likova čije sudbine i životi kreiraju mitove i preko njih osvjetljavaju svakodnevicu.

Festival završava 26. i 27. lipnja izvedbama predstave Dijete, završnog dijela obiteljske trilogije kazališne skupine Peeping Tom. U ovom magičnom kazalištu spajaju se ples, dramsko kazalište, mima i tendencije iz današnjih vizualnih umjetnosti. Poetičan prikaz unutarnjeg svijeta djeteta, njegovih želja, misli, pogleda na svijet i promjena koje se događaju kroz odrastanje podsjetit će svakog od nas na formativno razdoblje koje nas je obilježilo za cijeli život. N.Vek.
Najčitanije iz rubrike