Novosti
DOGOVOR SINDIKATA I HŽ-A

U vlakovima će biti dva ili tri konduktera, vikendima i više
Objavljeno 11. prosinca, 2019.
HŽ: Nije isključeno zapošljavanje dodatnog broja ljudi na radna mjesta vlakopratitelja

Postignut je dogovor željezničarskih sindikata i Uprave HŽ-a Putničkog prijevoza kojim se povećava broj vlakopratnog osoblja. Nakon dogovora sindikati su odustali od javnog prosvjeda koji je bio planiran za srijedu, 11. prosinca.

Naime, nakon što je prosvjed najavljen, u ponedjeljak i utorak održani su sastanci predstavnika Sindikata hrvatskih željezničara i Sindikata željezničara Hrvatske s direktorom Logistike Mariom Zubakom te članovima Uprave HŽ-a Putničkog prijevoza Željkom Ukićem, Mladenom Lugarićem i Damirom Rubčićem.

Uprava HŽ-a Putničkog prijevoza potom je sindikatima uputila pismo u kojem ističe da ni jedan vlakopratitelj neće biti višak, a ako se pokaže komercijalna potreba, nije isključeno zapošljavanje dodatnog broja ljudi na radna mjesta vlakopratitelja i na blagajnama. U raspravi su članovi uprave istaknuli namjeru da za 22 radnika na određeno vrijeme i prije isteka godine dana izdaju ugovore o radu na neodređeno vrijeme, kao i da produže ugovore o radu još za četrdesetak radnika. Također, direktor Logistike i izvršenja prijevoza izdao je naputak šefovima regionalnih jedinica Zagreb, Vinkovci, Varaždin, Rijeka i Split, kojim se od njih traži da raspored vlakopratnog osoblja, vezano uz frekvenciju putnika, izrade u suradnji sa sindikalnim povjerenicima na terenu.

- Radi se o tome da se pred svaki vozni red mora raditi raspored vlakopratnog osoblja, odnosno konduktera i šefova vlaka, za planirajući broj radnika za svaki vlak koji će prometovati u godini dana. Taj raspored mora se napraviti uz savjetovanje sa sindikatom. U toku savjetovanja naša je primjedba bila da nije planiran dovoljan broj ljudi, odnosno gdje je bilo uobičajeno da rade dva čovjeka, oni su planirali jednoga. Smatramo da je na takav način ugrožena sigurnost putnika, i dovodi se u pitanje kvaliteta usluge. Naravno, tako se utječe i na prihode, jer jedan čovjek vrlo teško može naplatiti karte kao dva. Dogovorili smo da će onaj broj koji je planiran za rezervu biti raspoređen na visokofrekventne vlakove gdje ima velik broj putnika i gdje ima pet i osam vagona. Ondje će se raspoređivati po dva ili tri konduktera, a ako se radi o vikendu, ili blagdanu, čak i više. Za sada zadržavamo pravo da prolongiramo prosvjed. Vidjet ćemo kako će dogovoreno funkcionirati - rekao je Zoran Maršić, predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske.

Podsjetimo, Sindikat hrvatskih željezničara i Sindikat željezničara Hrvatske u otvorenom pismu Olegu Butkoviću, ministru pomorstva, prometa i infrastrukture, u kojem su najavili prosvjed, naveli su da Uprava HŽ-a Putničkog prometa štedi na osoblju koje je u funkciji sigurnosti te ostvarivanja prihoda od prijevoza putnika. Nedovoljan broj konduktera i putničkih blagajnika rezultira vožnjom putnika bez karte. Na taj način HŽ PP ostvari malu uštedu na tom osoblju, a mnogo novca izgubi, jer ne naplati uslugu.

- Unatoč uloženih silnih desetaka milijuna kuna u nove prodajne kanale, svi drugi prodajni kanali čine manje od dva posto prihoda (Internet, automati, outsourcing), dok putničke blagajne i osoblje vlaka prihoduju više od 98 posto prihoda. Unatoč tome, sve više vlakova sastavljenih od dvije garniture prometuju samo s jednim kondukterom, do osam vagona prati samo jedan kondukter, u špicama, kad su najveće gužve i potrebno je pojačati pregled prijevoznih karata, u vlaku je samo jedan kondukter. Većina putničkih blagajni su zatvorene, ili rade u skraćenom radnom vremenu. Umjesto da se poveća broj osoblja važnih za ostvarivanje prihoda, na tim radnim mjestima se štedi - naveli su sindikati u pismu ministru.

Upozorili su kako HŽ pokušava "masakrirati" vinkovačku vlakopratnju te da Slavonci mogu očekivati besplatni prijevoz, jer im neće imati tko pregledati i naplatiti karte. Također, putnici neće imati pomoć kod ukrcaja i iskrcaja iz vlaka. Problem je bio što nije bilo propisano kako i kada će se u Ogulinu i Vinkovcima obavljati popis vlaka, nakon što su ti poslovi preuzeti od HŽ-a infrastrukture. Tvrdili su da Uprava gura koncepciju prometovanja vlakova bez konduktera, odnosno samo s kontrolorima koji bi ulazili na pojedinim postajama, što je apsurdno, posebice ako putnici u velikom broju stajališta ne mogu kupiti prijevoznu kartu, nego je moraju kupiti u vlaku. Sindikati su bili neugodno iznenađeni novim konceptom izračuna potrebnog broja vlakopratitelja kojim se željelo propisati minimalan zakonski broj. Kako kaže predsjednik Sindikata željezničara Hrvatske, kada je kondukter sam to je veliki problem i za njegovu sigurnost.

- Bilo je napada na vlakopratno osoblje. Na dalje relacije, primjerice u vlakovima koji prometuju od Osijeka do Zagreba, ili od Vinkovaca prema Zagrebu, ili od Zagreba prema Splitu, jedna osoba koja radi sama je ugrožena. I to je jedan od razloga zbog kojeg smo tražili da rade najmanje dva konduktera - kazao je Maršić.

Sandra Lacić
Zoran Maršić

Sindikat željezničara

Bilo je napada na vlakopratno osoblje. Na dalje relacije, u vlakovima koji prometuju od Osijeka do Zagreba, ili od Zagreba prema Splitu, jedna osoba koja radi sama ugrožena je. I to je jedan od razloga zbog kojeg smo tražili da u vlaku budu najmanje dva konduktera.
Možda ste propustili...

HUMANITARNA ORGANIZACIJA MARIJINI OBROCI HRVATSKA

Kampanja “Majci za ljubav”