Novosti
OSNIVAČ PRIVATNE GIMNAZIJE O SUSTAVU VREDNOVANJA

Šakić: Učitelji svoju početnu plaću mogu brzo udvostručiti, i to radom i napredovanjem
Objavljeno 22. studenog, 2019.

Prosvjetari za koeficijente štrajkaju mjesec dana, a učenici su već izgubili devet dana nastave. Naznaka o završetku štrajka i dogovoru Vlade i školskih sindikata još nema. Osnivač i razvojni menadžer uspješne privatne gimnazije Gaudeamus iz Osijeka, Saša Šakić, smatra: "Opravdano je da profesori žele rast koeficijenta, i mislim da ih treba izjednačiti u svim službama. Ali nije realno od ove vlade tražiti povećanje plaće za sve ono što prethodne vlade nisu napravile." Objašnjava kako je ključ problema u nepostojanju sustava kontrole i vrednovanja, koji bi napravio razliku između onih koji rade i onih koji ne rade.


- U našoj školi imamo jasno standardizirane procese, pri čemu je lako pratiti tko koje zadatke ispunjava odnosno ne ispunjava. To znači da svaki profesor koji dođe u našu školu dobije mentora koji ga vodi kroz procese. Profesori koji ispunjavaju kriterije naše standardizacije i struke tek nakon toga mogu dobiti posao u našoj školi, odnosno ostati u školi. One koji to ne zadovolje, i ne pokažu želju da to promijene, ni sami kolege ne žele u svome okruženju. Jer da bismo ugovore koje smo potpisali s roditeljima ispunili, svi moraju odraditi posao za koji su plaćeni - objašnjava Šakić. Ističe, primjenjuju standardizaciju koja ima vertikalnu prohodnost i koja osigurava da se točno zna napredak svakog učenika pojedinačno, od prvoga dana polaska u školu pa sve do državne mature (za koju učenika pripremaju od prvog razreda, s naglaskom na užu zonu interesa učenika koja ga priprema za buduće radno mjesto). Isto vrijedi i za praćenje zaposlenika.


- Tko napreduje u sustavu obrazovanja, može bez ikakvih problema imati do 50 posto veću plaću od one početničke, već u godinu dana. Oni koji ispune svoje zadatke postaju profesori mentori ostalim kolegama, odnosno poslije voditelji aktiva predmeta koje predaju. Plus EU projekti. Tko se svemu tome posveti, može udvostručiti svoju plaću - kaže Šakić, ističući kako su na taj način oni koji su bolji i žele više i sami motiviraniji.


Kritizira poplavu odlikaša, a s time povezuje i masovno opravdavanje izostanaka učenika, s liječničkom ispričnicom i bez nje - koje smatra pokazateljem da je djeci u školi dosadno, ali i da se izbjegavaju usmeni i pismeni ispiti. Kaže: "Kada pustimo učenika s odličnim uspjehom iz osnovne u srednju školu, a iza toga zapravo ne postoji baza, učenici to ne mogu pratiti i događaju se masovni izostanci. Pa dijete prosječno mjesec dana izostane s nastave." Zato se zauzima za uvođenje male mature - a prije toga i inicijalnog testiranja, između 4. i 5. razreda, a koji će kao objektivni, vanjski parametri prikazati realnu izvrsnost iz škola i svakog profesora, i što će dovesti do konkurencije. Dodaje Šakić, ne postoje realni parametri prema kojima možemo napraviti taj sustav vrednovanja, ali postoji nešto što je indikativno. Primjerice, kada bi se roditeljima nižih razreda svojevrsnim (novčanim) vaučerima omogućilo da sami biraju školu i učitelja za svoje dijete - to bi već bio prvi indikator. Vidjelo bi se koji profesor ima 100 zainteresiranih, a koji 10.
- Sama ta borba i, nažalost, malo straha za svoje plaće, što će prije svega biti uvjetovano rezultatima rada ljudi koji rade u tom sustavu, omogućit će, uz kontrolu, da procesi kreću u boljem smjeru - smatra Šakić. No treba mijenjati, kaže, cijelu paradigmu. J.Pejaković
UVESTI MALU MATURU ZA UPIS U SREDNJU
Saša Šakić nenormalnim ocjenjuje podatak da je oko 80 % osnovaca odličnog uspjeha. "U Njemačkoj imaju 15 % odličnih učenika, i oni s njima rade 80.000 eura brutoproizvoda, a mi s 80 % odličnih učenika radimo 15.000 eura. I tu je geneza toga štrajka. Zbog politike koja se provodi - provođenja pritiska na nastavnike od roditelja da bi djeca dobila bolje ocjene, jer im to omogućuje upis u srednju školu. Kada tu paradigmu promijenimo u malu maturu, i roditelji će se zauzimati za znanje, a ne za ocjene. Tim ćemo pristupom mijenjati svijest - prema znanju i pristupu radu, što će dugoročno dovesti do povećanja brutoproizvoda i onda neće biti problem omogućiti i redovito godišnje povećanje plaća od šest posto", kaže Šakić.
Saša Šakić

osnivač i razvojni menadžer privatne gimnazije Gaudeamus

BAVLJENJE DJETETOM

"Škole su usmjerene na predavanja i na ishode nekog učenja. A bez individualnog pristupa svakom djetetu i pronalaska onoga najboljega u njemu kao društvo ne možemo ići naprijed. Dok god ne shvatimo da bavljenje djetetom, a ne programima, može dovesti do povećanja brutoproizvoda, a samim time i do povećanja plaća, jer svi koji radimo u obrazovnom sustavu direktno smo zaslužni ili nezaslužni za brutoproizvod i u konačnici za našu plaću. Jer plaću u proračunskim segmentima možemo zaraditi samo povećanjem brutoproizvoda. Dakle, svaki štrajk koji ne prati povećanje brutoproizvoda ne može biti realan", kaže Šakić.