Ekonomija
TOVLJAČI O EROZIJI GOVEDARSTVA

Stočni fond obnavljan pogrešnom pasminom
Objavljeno 21. siječnja, 2019.
Stočare se nagovaralo na junice za mlijeko holštajn-frizijske pasmine čije tele nije za tov, kažu u BB-u

S nekadašnjih 900.000 grla u Hrvatskoj se stočni fond prepolovio na njih 450.000. U Udruzi za tov i uzgoj junadi Baby Beef (BB) ocjenjuju da se on u nas i količinski i genetski uništava više od 20 godina.

Primjer krava i junica govori da su brojke triput manje nego prije rata; 1990. imali smo ih 470.000, a sada ih je 170.000. Brojke BB-a kažu da smo 1990. proizvodili 117.000 tona mesa, već 1998. samo 54.000, a 2017. - 45.000 tona. Osim što ocjenjuju da je stočni fond devastiran, u Baby Beefu katastrofalnom drže i uvozno-izvoznu bilancu.

"Sve za mlijeko"
- Prije ulaska u EU, 2012., uvezli smo 9077 tona goveđeg mesa, a 2015. više od 17.000 tona. Uz to, izvoz nam je triput manji od uvoza. Nažalost, u RH su ljudi sve siromašniji, a junetina je najskuplje meso. Naša potrošnja je 8-9 kg/stanovniku godišnje, dok je u drugim zemljama i do 20 kg. Kroz prošlost se pokazalo kako su najveće pogreške odluka da se usmjerimo u mliječno govedarstvo te izostanak prave, dugoročne strategije za uzgoj sve stoke, ne samo goveda. No mi znamo propuste u govedarstvu iz prve ruke - sve se davalo za mliječno govedarstvo, a ono je palo na koljena. Poljoprivredne službe savjetovale su stočare da se grade farme za mliječna goveda, da kupuju junice za proizvodnju mlijeka, holštajn-frizijsku pasminu, čija se telad ne može iskoristiti za tov, umjesto da se poticala kombinirana proizvodnja mlijeko/meso preko simentalske pasmine goveda ili da se više ulagalo u tovne pasmine koje imaju perspektivu. Dakle, stočni fond smo, zbog nečijih interesa, obnavljali preko pogrešne pasmine i to se činilo 20 godina. Posljedica toga je da danas Udruga Baby Beef najveći dio teladi za uzgoj mora uvoziti, što je uvijek veliki rizik i neizvjesnost. Naime, ako se zatvori neko od tržišta na kojemu udruga sada kupuje telad, proizvodnja će biti ugrožena. Samo 20 % teladi udruga uspije skupiti i kupiti u RH, dok se preostala telad kupuje iz susjednih zemalja EU-a koje su davno prepoznale vrijednost tovnih pasmina. Stoga, stočar koji prodaje tele holštajn-frizijske pasmine za njega može dobiti najviše 1000 kuna, dok za kombiniranu ili tovnu telad i više od 3500 kuna - ističe predsjednik Baby Beefa Darko Celovec. A država je, Ministarstvo poljoprivrede, upravo kroz Program potpore proizvođačima radi obnove narušenog proizvodnog potencijala u sektoru govedarstva, krenula s isplatama potpora koje po korisniku iznose maksimalno 30.000 kuna za sufinanciranje troška kupnje minimalno tri grla steonih junica. Na to će ime u tri godine biti isplaćeno 195 milijuna kuna nepovratnih sredstava. Pred stočare, proizvođače mlijeka, ističu u ministarstvu, izašlo se i s nikad nižim kamatama da bi se kapital učinio što dostupnijim pa su one za sektor mlijeka već od 0,1, odnosno 0,5 %.

Gašenje požara
U Baby Beffu potporu od 30.000 kuna za nabavu rasplodnih junica nazivaju gašenjem malih požara.

- Time se neće ništa riješiti. Valja pogledati samo činjenicu da svake godine broj krava pada za 5000 grla. Rješenje je dobra poljoprivredna strategija u kojoj naglasak mora biti na stočarstvu, na profitabilnom tovnom govedarstvu. Prave mesne pasmine, poput belgijskog plavog goveda, charolais i limousin goveda, smjer je u kojemu bi trebalo ići hrvatsko stočarstvo. Iz godine u godinu potrošnja junetine raste. Sve susjedne zemlje prepoznale su tu činjenicu i stočarsku su proizvodnju usmjerile u tovno govedarstvo. Nažalost, RH se još bori s duhovima prošlosti, a stočarstvo i poljoprivreda svaki su nam dan sve jadniji. A stočarstvo je vrh poljoprivredne proizvodnje jer multiplicira dodatnu vrijednost. Ja, recimo, kupujem kukuruz, sijeno, slamu i silažu od 400-tinjak malih proizvođača. Za mene rade transportne kompanije, građevinske tvrtke, tu su servisi, klaonice, veterinari, distributivni lanci… Naš potencijal je velik i želim vidjeti da naša proizvodnja sa 120.000 naraste na 250.000 junadi godišnje. Mnogi mljekari već su prešli u našu udrugu, a poslovne prilike svakim danom izgledaju sve bolje jer stalno otvaramo nova izvozna tržišta - ističe Celovec. Tradicionalno najviše izvoze u Toskanu - najzahtjevnije svjetsko tržište po kvaliteti junetine, Libanon, a odnedavna su otvorili i tržišta Kosova, Srbije i Iraka. - Ove godine nadamo se otvaranju turskog tržišta za što smo morali čekati da se RH proglasi zemljom slobodnom od kvrgave kože. Kolika je to prilika pokazuje primjer Srbije koja je prije nekoliko godina počela izvoziti za Tursku te joj se iz tog razloga iz godine u godinu kroz bolju profitabilnost podiže i stočni fond, na bazi tovnog govedarstva - najavljuje Celovec. A koliko je tursko tržište jako, pokazuje podatak da proizvodnju od oko 100.000 junadi Istanbul pojede tjedno.

Suzana Župan
Poljska kao dobar primjer
Baby Beef lani je pokrenuo vlastitu marku Hrvatska junetina Udruge Baby Beef. - Članovi udruge bili su siti gledanja u inertnu državu koja nije učinila ništa kako bi poticala domaću proizvodnju i potrošnju kvalitetne junetine. Kako bi domaćem potrošaču pružili izbor između često nekvalitetnog i starog mesa iz uvoza i domaćeg, kvalitetnog proizvoda, Udruga je pokrenula ovaj brand koji koriste članovi udruge. Svoje meso prodaju u nizu trgovačkih lanaca, a ono je posebno označeno u vitrini kao hrvatski proizvod, kaže predsjednik Udruge Darko Celovec. Baby Beef kao dobar primjer ističe Poljsku koja je taj posao uspješno odradila i strategija je bila korisna različitim vladama koje su se izmjenjivale nakon usvajanja strategije. - Danas je Poljska, koja je bila u istoj situaciji kao i mi, jedan od lidera poljoprivredne proizvodnje u Uniji. Jamčim da se u ovom poslu može zaraditi, ali uz puno rada i odricanja. Mi kao udruga pomoći ćemo svakom novom članu i stati iza njega. Od države očekujemo da napokon prepozna priliku i podrži stočarstvo kao granu koja predstavlja vrh poljoprivredne proizvodnje. Vremena za obnovu stočnog fonda više nema, mi smo na dnu dna. Ako država hitno ne povuče određene poteze, hrvatski će potrošači jesti uvozno meso upitne kvalitete, a smanjenje stočarske proizvodnje dovest će do još većeg iseljavanja stanovništva, zaključio je Darko Celovec, predsjednik Udruge Baby Beef koja okuplja približno 300 tovljača junadi što čini 90 posto sektora tovnog govedarstva. Članovi udruge uzgoje oko 120.000 junadi godišnje i ostvare više od milijardu kuna prihoda. Oko 50 % proizvodnje izvozi se kroz prodaju žive stoke za zemlje Bliskog istoka i preko prodaje mesa za Italiju.
Tovljači okupljeni u Baby Beefu upozoravaju da broj krava svake godine pada za pet tisuća grla
Možda ste propustili...

NA MOSTARSKOM SAJMU 42 TVRTKE IZ RH

Planiraju poboljšati izvoz na tržište BiH

SURADNJA LIDLA I “ČISTOG PODZEMLJA”

Educirali učenike osnovnih škola o važnosti prirode

Najčitanije iz rubrike