Ekonomija
SVE JE VIŠE NEZAVISNIH I CRAFT PIVOVARA

Marić: Svjedočimo jednoj pravoj pivskoj revoluciji
Objavljeno 27. prosinca, 2018.
Tržište piva u Hrvatskoj sustavno bilježi pozitivne ekonomske trendove

Proizvodnju i potrošnju piva u zemljama Europske unije, pa tako i u Hrvatskoj, već dugo prate pozitivni trendovi. Posljednji službeni podaci udruženja Brewers of Europe, koje okuplja 29 nacionalnih udruženja proizvođača piva, kažu da je u 2016. godini proizvodnja piva premašila 400 milijuna hektolitara, dok se broj europskih pivovara gotovo udvostručio u usporedbi s 2010. te ih je krajem 2016. bilo 8,5 tisuća.


Prema podacima Hrvatske gospodarske komore i tržište piva u Hrvatskoj sustavno bilježi pozitivne ekonomske trendove. Proizvodnja piva u 2017. iznosila je 3,34 milijuna hektolitara, što nas svrstava na 21. mjesto europskih zemalja. Iako podaci za 2018. još nisu poznati, vjerujemo da je nastavljen pozitivan trend, uzevši u obzir i da je održano Svjetsko prvenstvo u nogometu.


Uz velike pivovare sve veći udjel u proizvodnji i potrošnji imaju i nezavisne, ili craft pivovare. Prema riječima Kreše Marića, majstora pivara s 25-godišnjim iskustvom i voditelja proizvodnje u Daruvarskoj pivovari, čiji je osobni projekt 5thELEMENT njegovoj pivovari omogućio preporod, u tijeku je prava pivska revolucija.


- Otvaranjem malih nezavisnih pivovara sve se više širi ponuda, što pivo stavlja u vrlo povoljnu poziciju kao prehrambenog proizvoda, usudio bih se reći kao funkcionalne hrane, jer pivo proizvedeno na ovaj način to svakako jest. S obzirom na to da se u proizvodnju takvih piva upuštaju većinom ljudi koji nemaju formalno tehnološko obrazovanje, nego ih pokreće isključivo strast za pivom, svakako je riječ o svojevrsnoj socijalnoj revoluciji koja se pretače na cijelu kategoriju. Gledajući i porast broja registriranih pivskih stilova stvarno govorimo o pivskoj revoluciji u punom smislu - tumači Marić.


Broj malih pivovara sve je veći, kao i njihov tržišni udjel, zbog čega je veća i potreba za radnom snagom i sirovinama, što donosi višestruku korist hrvatskom gospodarstvu.


- Prema posljednjim podacima riječ je o više od 50 pogona za proizvodnju piva. Na temelju iskustva u prvim malim pivovarama otvorenima prije četiri godine, vjerujem da je do danas otvoreno više od 500 novih radnih mjesta, većinom u direktnoj proizvodnji. Sam tržišni udjel nije još uvijek značajan, ali raste i trenutačno je na više od tri posto. Snaga malih nezavisnih pivovara utjecat će i na razvoj poljoprivredne proizvodnje. U Novoj Gradiški je tvornica Slavonija Slad, koja je u proteklih 18 godina stvorila vrlo dobar sustav uzgoja i otkupa pivarskog ječma, tako da je u protekle dvije godine cjelokupna proizvodnja osnovnog pivarskog slada temeljena isključivo na pivarskom ječmu s hrvatskih polja. Ono što je novost koju donose male nezavisne pivovare jest eksperimentiranje s drugim sirovinama u proizvodnji piva, tako da se može očekivati da će doći do proširivanja sirovina koje se koriste u pivu, s naglaskom na regionalno podrijetlo - ističe Marić.


Piva proizvedena u nezavisnim pivovarama karakteriziraju nekonvencionalni stilovi. Dok su velike pivovare fokusirane na svijetla lager piva, craft pivari u proizvodnji gaje stilove kao što su Ale, American Blond Ale, India Pale Ale, Porter, Stout... Bez kompromisa, koriste samo najkvalitetnije sastojke, a sam postupak proizvodnje mnogo je skuplji i zahtjevniji, zbog čega ta piva imaju i nešto veću cijenu. Uz sve to, ili baš zbog toga, primjetna je njihova slaba zastupljenost na policama dućana.
- Hrvatsko je tržište temeljeno ponajprije na of trade potrošnji piva i sam sustav distribucije i prodaje piva nije pogodan za piva proizvedena u malim nezavisnim pivovarama. Naime, govorimo o pivu koje ima nizak stupanj završne obrade i samim tim kratak rok upotrebljivosti, što ga čini izrazito nezanimljivim velikim trgovačkim lancima. Isto kao što se pivovara trudi oko postizanja uvjeta za zadržavanja visoke izvornosti, kvalitete i svježine piva i lanac distribucije/prodaje treba se prilagoditi takvom proizvodu. Upravo je to jedan od razloga udruživanja malih nezavisnih pivovara, jer samo pivo s očuvanom kvalitetom može potpuno prenijeti poruku koju je majstor pivar zamislio prilikom izrade takvog proizvoda. Kada to uspijemo postići kvaliteta piva proizvedenih u malim nezavisnim pivovarama sigurno će donijeti porast potrošnje, odnosno povećati njihov tržišni udjel - zaključuje Marić.
Ivan Alilović
PRVO PIVO SKUHAO NA MAMINOM ŠTEDNJAKU
Proizvodnja piva u malim nezavisnim pivovarama odgovor je na tržište piva zasićeno brandovima u jednom pivskom stilu. Zbog toga to treba iskoristiti kao snagu i cjelokupan posao temeljiti na toj posebnosti koja proizlazi iz lokalnog tržišta i na lokalnim sirovinama i idejama, kaže Marić. Posao majstora pivara, kaže, nije mogao izbjeći. U Daruvarskoj pivovari, uz koju je odrastao, radili su i djedov i tatin brat. "Prvo pivo u kućnoj radinosti skuhao sam 1992. godine, kada sam odrađivao studentsku praksu u Daruvarskoj pivovari. Moram se pohvaliti da sam u tom hombrewu koristio specijalni slad proizveden od svijetlog slada karameriliziranog u loncu na maminom štednjaku. Taj prvijenac ne mogu pohvaliti, ali je bio sasvim OK. Popili smo ga na proslavi nove 1993., koja je postala moja nulta godina kao majstora pivara", kaže Marić.
Uz visoku kvalitetu piva za profiliranje na lokalnom tržištu ključna je i posebnost vlastite pivovare
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana