Kultura
U REŽIJI KOBIEJA VAN RENSBURGA

“Carmen” - prva 3D predstava u povijesti osječkoga HNK-a!
Objavljeno 22. studenog, 2018.
Van Rensburg: Pri postavljanju komada napisanog prije nekoliko stoljeća, treba se pitati što važno donosi publici danas

Je li osječka kazališna publika spremna na inovacije, pokazat će prva ovosezonska glazbena premijera HNK-a u Osijeku, jer bit će to - prva 3D verzija predstave u povijesti tog teatra. S puno pozornosti u projekt, jedan među posljednjima u svom mandatu, intendant je Božidar Šnajder krenuo u postavljanje Bizetove opere Carmen. Osim što su se gotovo svi solisti i suradnici odazvali konferenciji, svi su bili i iznimno ponosni na projekt koji privode kraju i koji će po mnogočemu biti drukčiji i gotovo povijesni. Premijera je u petak, 23. studenoga, u 20 sati.

Suradnju s redateljem Kobiejem van Rensburgom (koji potpisuje i scenografiju) dogovorio je ravnatelj Opere Filip Pavišić preko agentice Sandre Milankov. Priznao je da je pokušavao angažirati nekoga drugoga, no pristao je na prijedlog i u doslovce minutu i pol razgovora shvatio da ovo jest redatelj koji će iznjedriti sjajnu predstavu, spoj tradicije (na čemu su HNK-ovci ustrajavali) i modernih tehnologija. Intendanta je, pak, gost iz Južnoafričke Republike, nekoć i sam aktivni pjevač (tenor), osvojio svojim poštovanja prepunim pristupom ansamblu i suradnicima.

50 vodećih uloga
I sam pjevač, u čijem se opernom repertoaru nalazi više od 50 vodećih uloga u rasponu od rane opere Monteverdija do Wagnera i nekoliko svjetskih premijera suvremenih komada, Kobie van Rensburg uspio je u mjesec dana postići ono za što bi drugima, tvrdi Pavišić ne podcjenjujući nikoga, trebala bar tri mjeseca. Takva se organiziranost rijetko viđa, a to ansamblu ulijeva povjerenje. Iako dolazi iz vrlo udaljene Južnoafričke Republike, redatelj ne strahuje od zamki i prepreka u komunikaciji, jer progovara univerzalnim jezikom - glazbom. Alkemija teksta i glazbe moćna je u operi samo ako prijenos emocije s pozornice na publiku bude uspješan, tvrdi gost. Pri postavljanju komada napisanog prije nekoliko stoljeća, treba se pitati što važno donosi publici danas, naglasio je van Rensburg, kojemu je dio konferencije za novinare (na uho) simultano prevodila Ivana Šojat, a nakon čijega se podužeg, no vrlo nadahnutog obraćanja foajeom prolomio snažan pljesak.

Podsjetivši na subotnju dodjelu Nagrada hrvatskoga glumišta i pet nominacija HNK-a, intendant je ponosno predstavio kostimografa Nevena Mihića, 30-godišnjeg Osječanina na ‘privremenom‘ radu u Dubaiju, koji iza sebe ima impozantnih 30 kazališnih predstava, a kojemu je ovo treća opera u HNK-u (La bohème i Don Giovanni), uz balet Vragolasta djevojka. Premda živi i radi u dalekom Dubaiju, Neven se nada da će suradnji biti još. Ravnatelj Opere, koji će i dirigirati premijerom, Filip Pavišić naglasio je koliko se Mihić žrtvovao za ovaj projekt, donoseći tkanine s Dalekog istoka, riskirajući zapljenu, nerijetko avionom leteći o svom trošku. I koreografije Vuka Ognjenovića ocijenio je sjajnima, na što je ‘prozvani‘ koreograf odgovorio da velika hvala ide scenografu/redatelju, čije je scenografsko rješenje ostavilo mnogo prostora koreografiji. Kostime uljepšava pokret, a pokret kostimi, kratko je pohvalu kolegi Mihiću uputio Ognjenović.

Konačni rezultat ne bi bio moguć bez Vokalnog ansambla Brevis i Dječjeg zbora Osječki zumbići pa je Pavišić zahvalio i Antoaneti Radočaj-Jerković. Osim u činjenici da prisutnost djece i mladih Brevisica projektu daje potrebnu svjetlost, svjestan je maestro Pavišić da ženski dio zbora nema brojčanu snagu izvesti ovu operu kako treba. Prinos vrijedan isticanja je i onaj korepetitora Igora Valerija i Damira Šenka, kao i asistenata redatelju, Nenada Tudakovića i Jane Pogrmilović (jedne od nominiranih za NHG).

Podjela je važna

Važnost podjele Filip je Pavišić ilustrirao činjenicom da se nekoć pred teatrima noćilo ne bi li se domoglo ulaznica za određenu izvedbu, a danas u redu čekamo za novi iPhone ili videoigricu, u najboljem slučaju balet Orašar.

- Nikada do sada nismo imali tako dobar rad. Nisam doma dolazio bijesan ili nervozan, iako su probe ponekad trajale i sedam sati - rekao je Pavišić. Operu treba imati u krvi, to mora biti strast. Takav je, izdvojio ga je maestro, tenor Domagoj Dorotić, četvrtu sezonu dio ansambla. Kao stvoren je ovaj 39-godišnji tenor za ulogu Don Joséa stasom i glasom, smatra Pavišić, ne umanjujući vrijednost ni alternacija mu - sjajnog korejskog glazbenika Won Whi Choija (kojega smo prije četiri godine slušali u La bohème i koji pjeva po cijelom svijetu) i Damira Fatovića. U naslovnoj ćemo ulozi na premijeri gledati i slušati Irenu Parlov, kojoj je ovo peta predstava u Osijeku, ali i treća produkcija Carmen. Pavišić je naglasio broj suradnji koje je ta izvrsna mezzosopranistica ostvarila ne samo u Hrvatskoj nego i u Španjolskoj, Češkoj, Slovačkoj, Italiji, Francuskoj, Sloveniji, koje samo potvrđuju njezin raskošan talent i profesionalnost. Alternacije su joj Marija Joković i Gordana Kalmar.

Dalibor Hanzalek nema alternaciju za ulogu Escamilla, pa je to vrjedniji, svjestan je Pavišić, istaknuvši kako je u podjeli i Haeran Hong, korejska umjetnica koju ćemo na premijeri gledati u ulozi Micaële, a kojoj su alternacije Katarina Toplek i Sanja Toth. Zunigu pjevaju Blaž Galojlić i Berislav Puškarić, kojega ćemo slušati u petak, kao i Roberta Adamčeka u ulozi Moralèsa (alt. Krunoslav Tuma), Ladislav Vrgoč utjelovit će Remendada (alt. Predrag Stojić), Zvonimir Ivanović bit će u petak Dancairo (alt. Robert Adamček), Katarina Toplek pjevat će lik Frasquite (alt. Jasna Komendanović), a Mercédès, pak, Mirna Vidović (alt. Stefany Findrik).

Narcisa Vekić
10. put na sceni OSJEČKOG HNK-a
Manje od 30 godina od pariške praizvedbe 1875. osječka je publika vidjela Bizetovo remek-djelo u sezoni 1904./05. Ni 10 godina po osnutku osječki HNK 1917. postavlja svoju prvu Carmen pod dirigentskim vodstvom Mirka Polića i u režiji Dragutina Vukovića. Nositeljica naslovne uloge je Mira Korošec. Petar Selem režira 2011. devetu postavu. Pod dirigentskim vodstvom Zorana Juranića zablistala je mlada Martina Tomčić u naslovnoj ulozi, a kao Don José nastupili su Antonio de Palma, Damir Fatović i Cvetan Stojanovski. Carmen je na osječkoj pozornici (ne računajući onu Njemačkog teatra) u devet postava dosad izvedena 163 puta, piše Ljubomir Stanojević.
Bizet nije htio šokirati publiku
Van Rensburg: Danas prstom biramo između nekoliko milijuna snimki opera i reproduciramo ih na zaslonu telefona! Time se izlažemo opasnosti da ne dokučimo nijanse i dubine zbog nedostatka konteksta jer umjetničko djelo ne nastaje u društvenom vakuumu. Odupro sam se kušnjama da “moderniziram” likove i Carmen prikažem kao striptizetu ili prostitutku, a krijumčare kao sadističku bandu trgovaca drogom ili ljudima, jer Bizet nije htio šokirati publiku. Ne trebaju nam velike scenografije, ni raskošni kostimi, ni gomile statista kako bismo povijesno uobličili Sevillu i ispričali našu priču, treba nam uvjerljiv pjevač-glumac koji će ostvariti povezanost s publikom!
23. studenoga
U 20 SATI PRVA JE GLAZBENA PREMIJERA 112. SEZONE
Možda ste propustili...

NOĆ KNJIGE U VINKOVCIMA

Prvi put u novoj zgradi Knjižnice

U SLATINI NASTUPIO AKADEMSKI MUŠKI ZBOR FER-A

Među posljednjim europskim velikim muškim zborovima

Najčitanije iz rubrike