Novosti
BLAGDANSKA POTROŠNJA

Za prošlogodišnji Uskrs građani u samo tri dana potrošili 1,7 milijardi kuna
Objavljeno 30. ožujka, 2018.

Iako su svima puna usta poruka da je pravi smisao Uskrsa duhovnost i promicanje nematerijalnih vrijednosti, a ne kupnja, građani su i ovih dana u grozničavoj jurnjavi za darovima i svime potrebnim za blagdansku trpezu, a što pojačavaju i isplaćene uskrsnice, kako u novcu, tako i u bonovima.

U prošlogodišnjem Velikom trodnevlju, na Veliki četvrtak, Veliki petak i Veliku subotu, 13., 14. i 15. travnja 2017., podaci su Porezne uprave iz sustava fiskalizacije za sve djelatnosti, fiskalizirano je gotovo 22,5 milijuna računa, a u Hrvatskoj je u ta tri dana potrošeno čak 1,723 milijarde kuna. Najviše se, podaci su Porezne, lani u to vrijeme trošilo na Veliki petak, ostavljajući u kasama trgovaca, ugostitelja i drugih 625,9 milijuna kuna, kroz fiskaliziranih više od osam milijuna računa. Tako kažu u Poreznoj, a što kaže ovogodišnja uskrsna obiteljska potrošačka košarica? Prema podacima Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore, procjene su za ovu godinu da će skromnija iznositi oko 560, srednja oko 1020, a ona bogata 1530 kuna. U HGK-ovoj usporedbi s 2017. ovogodišnja uskršnja košarica samo je nešto skuplja, a lani je ona skromna bila 550, srednja 1000, a bogata 1500 kuna.

- Kada je riječ o uskrsnoj potrošnji ona se računa na bazi troškova četveročlane obitelji, a troškovi se odnose na razdoblje od Velikog petka do Uskrsnog ponedjeljka. Uskrsna potrošnja ide u tri kategorije - skromnija, srednja i bogata, ovisno o sadržaju namirnica na blagdanskom stolu - navode u HGK-ovom Sektoru za trgovinu, gdje dodaju da će ove godine vrijednost košarice biti nešto viša, s obzirom na oscilacije cijena mesa, povrća,voća, mlijeka, jaja i sira te ribe.

Sadržaj triju košarica najviše se razlikuje prema vrsti i cijeni glavnih namirnica koje su sastavni dio košarice, a to su riba i meso te o uvrštenosti slatkiša, grickalica i pića koji su gotovo kao kategorija luksuznih proizvoda sadržani u bogatoj i u malo manjoj mjeri u srednjoj potrošačkoj košarici, dok su u skromnoj izostavljeni, dodaju u Sektoru za trgovinu HGK i poručuju kako se za Uskrs već tradicionalno najviše kupuju jaja, šunka, hren, mladi luk, odojak, janjetina, bakalar, svježi sir, vino i namirnice za kolače. Procjene Komore govore da će potrošnja u ovom Velikom tjednu biti veća za približno 15 posto. Govore to i prizori od četvrtka s đakovačke gradske tržnice gdje je, iako nije bio tržni dan, vladala predblagdanska užurbanost kupaca, ali i dobra ponuda. S obzirom na posni petak, pred ribarnicama su bili redovi. U ribarnici Tunny kilogram najtraženje ribe, živog šarana, iznosio je 28,99 kuna, a kilogram njegovih “potkova” 46 kuna.

Jaja su od kune do 1,30. Kilogram zelene salate je 15, a vezica rotkivce, kaže Šele Imeri, OPG-ovka s vlastitom robom na svom dobro opremljenom štandu, šest kuna.

Gužva je i u mesnicama. Đakovački mesar i vlasnik mesnice “Vrhovac” Marko Vrhovac kaže kako kraljica uskrsne trpeze – šunka, ide po 60, a kuhana za 75 kuna za kilogram.

- Prodajemo cijele šunke, polovine, četvrtine, a i manje komade, jer ljudi kupuju, spremni su izdvojiti novac za to - kaže Vrhovac.

Tako su pojedinci spremni izdvojiti i po 500, 600 kuna samo za jedan artikl, za domaću šunku, a toliko nekima iznosi cjelokupna uskrsna košarica. Drugi, u namjeri da prođu jeftinije, kupuju konfekcijsku robu u trgovačkim centrima. Takvoj robi cijena je i upola manja od “pravih” šunki. Bilo kako bilo, u HGK-ovom Sektoru za trgovinu potrošače pozivaju da u blagdanskoj košarici pronađu mjesto za hrvatske proizvode.

Suzana ŽUPAN
POTROŠNJA RASTE VEĆ 41 MJESEC

Kako ističu u Sektoru za trgovinu HGK, trgovina raste već 41 mjesec zaredom. “Prosječni rast u 2017. godini iznosio je na godišnjoj razini 4,7 %, što je odraz povećanja pouzdanja potrošača, dobre turističke sezone, porezne reforme, povećanja plaća i dobrih makroekonomskih pokazatelja. U siječnju ove godine promet u trgovini na malo rastao je prema stopi od 6,1 %”, ističu u HGK-u.

KILOGRAM MLADOG LUKA 25 KUNA

Kilogram mladog luka u četvrtak je na đakovačkoj Gradskoj tržnici dostigao cijenu od nemalih 25 kuna, dok je vezica pet do šest kuna. Šele Imeri i drugi prodavači, povrtlari, pravdaju cijenu od 25 kuna time da luk nije odviše rodio te pozivaju kupce da ga kupe najkasnije na Veliki petak, rano ujutro, jer da ga potom više neće biti. U trgovačkim centrima kilogram mu je od 13 do 15 kuna.

Možda ste propustili...

HUMANITARNA ORGANIZACIJA MARIJINI OBROCI HRVATSKA

Kampanja “Majci za ljubav”