Novosti
PROBLEM ZA 7000 SREDNJOŠKOLACA

Bez subvencija ukida se i ono malo lokalnog prijevoza
Objavljeno 16. listopada, 2017.
U najboljem slučaju može se očekivati reduciranje broja autobusnih linija prema gradovima

Vezani članci

PROSVJED ZBOG UKIDANJA SUBVENCIJA ZA PRIJEVOZ

Vukovarski studenti: ''Dosta nam je da smo zadnja rupa na svirali''

Početak nove školske godine za učenike s područja Slavonije i Baranje bio je pun neizvjesnosti, jer se, podsjetimo, nije znalo hoće li jedinice lokalne samouprave prihvatiti viši postotak sufinanciranja troškova prijevoza.

U pozadini priče bilo je preuzimanje požeškog APP-a od strane Arriva grupe, čije tvrtke danas, kako objašnjavaju, u pet slavonskih županija prevoze 7000 srednjoškolaca. I dok su gotovo sve lokalne samouprave prihvatile sufinancirati veći udio od dosadašnjeg u učeničkoj karti, smatrajući da je od ulaganja u zgrade važnije ulaganje u ljude, u Arriva grupi ističu novi problem, koji će, ne pronađe li se rješenje, neizbježno dovesti do reduciranja broja polazaka.

Pet županija

Hrvoje Petričević, voditelj razvojno-komercijalnog sektora u Panturistu, kaže kako tvrtke njihove grupacije u Slavoniji i Baranji prevoze putnike na području Osječko-baranjske, Požeško-slavonske, Brodsko-posavske, dijelu Vukovarsko-srijemske i Virovitičko-podravske županije.

- Na području Osječko-baranjske županije obavljamo prijevoz u svim jedinicama lokalne samuprave. Trenutno se našim uslugama javnolinijskog prijevoza na području svih pet slavonskih županija koristi oko 7000 učenika srednjih škola, a u Osječko–baranjskoj županiji javnolinijski prijevoz koristi se oko 4200 učenika srednjih škola - ističe Petričević, napominjući da to nije cjelokupni broj učenika s ovog područja, jer ima i onih koji se koriste drugim vrstama prijevoza.

Ugovore o sufinanciranju dijela mjesečne karte učenika srednjih škola na području Osječko–baranjske županije, navodi Petričević, sklopili su s gotovo svim jedinicama lokalne samouprave, koje su na taj način prihvatile financirati dio cijene karte umjesto korisnika usluga.

Primjera radi, Općina Trnava, kako objašnjava njezina načelnica Irena Mikić Brezina, ove godine za učeničke karte izdvaja 17,5 posto, nešto više nego proteklih godina, kada je to iznosilo 10 posto.

- Ministarstvo znanosti i obrazovanja ove godine sufinancira 75, Osječko-baranjska županija 7,5, te Općina Trnava 17,5 posto. Nadamo se da smo na taj način bar dijelom pomogli naše učenike i roditelje - kaže Mikić Brezina, dodajući kako na području općine imaju 40-ak srednjoškolaca.

Pad broja putnika

Najveći problem u regionalnom prijevozu putnika u Arriva grupi trenutno vide u tome što je zbog demografskih kretanja došlo do rapidnog pada broja putnika i prihoda te je, osim učenika i studenata, kaže Petričević, u lokalnom linijskom prijevozu ostalih putnika vrlo malo.

- Opisana situacija stvara snažan pritisak na rentabilnost našeg poslovanja, zbog čega ćemo, bez hitnog uspostavljanja modela subvencioniranja lokalnog javnolinijskog prijevoza u Slavoniji i Baranji, biti prisiljeni znatno reducirati broj polazaka, što bi značilo dodatni udar na kvalitetu života, posebno starijeg stanovništva, koje se ne koristi ostalim vrstama prijevoza - kaže Petričević.

Što to konkretno znači na primjeru jedne škole, pitali smo ravnatelja Srednje strukovne škole Antuna Horvata Đakovo, prof. Mirka Ćurića.

- Broj učenika u našoj školi je u odnosu prema prošloj godini pao za dvadesetak, a u odnosu prema pretprošloj godini imamo 50 ili 60 učenika manje. Pad je znatan i činjenica je da nekih pravaca ima manje. U našu školu dolaze djeca iz Đakovštine, ali i dio od Slavonskog Šamca do Đakova. Dolaze nam djeca i iz Mikanovaca, pa i nekih sela prema Slavonskom Brodu. Mišljenja sam da se svaki učenik ima pravo školovati najbliže mjestu svoga rođenja i življenja. Ako je nemoguće komercijalno omogućiti dolazak djece u školu, treba razmisliti o alternativi - kaže ravnatelj Ćurić, koji u svojoj školi ima oko 650 učenika.

Maja MUŠKIĆ
ŠTO S BUTROM, ŠTO S OPĆINOM BILJE?

Hrvoje Petričević, voditelj razvojno-komercijalnog sektora u Panturistu, odgovorio nam je i na pitanje o problemu s butrom. “Zbog pada prihoda prouzročenog negativnim demografskim tijekovima, pada broja učenika te pada broj putnika više ne možemo iz svojih prihoda financirati butru, što i nije naša obveza, ali smo u dogovoru s GPP-om na našem prodajnom mjestu korisnicima koji imaju Panturistovu mjesečnu kartu omogućili kupnju butre po cijeni od 55 kuna za učenike i 120 kuna za studente i radnike. Prijevoz učenika s područja općine Bilje odvija se prema ustaljenom voznom redu, s 24 polaska dnevno iz Bilja za Osijek i 24 polaska iz Osijeka za Bilje. S načelnikom općine imamo vrlo dobre poslovne odnose i naglašavamo da se Općina Bilje uključila u sufinanciranje mjesečnih karata učenika srednjih škola, tako da učenici iz cijele općine ne plaćaju ništa. Kako bismo popravili kvalitetu prijevoza, u dogovoru s načelnikom organizirat ćemo sastanak na kojem ćemo saslušati prijedloge učenika, studenata, radnika i umirovljenika o eventualnoj potrebi uvođenja novih polazaka i korekciji postojećih, kao i sve druge prijedloge i sugestije kojima bismo dodatno popravili kvalitetu prijevoza na području općine Bilje”, navodi Petričević.

Mirko Ćurić

ravnatelj Strukovne škole Antuna Horvata Đakovo

ALTERNATIVA JE UČENIČKI DOM

“Mora postojati stav da bi svaki učenik trebao imati mogućnost doći neometano do mjesta školovanja. Dođe li do smanjenja broja linija, trebalo bi razmisliti o tome da se u Đakovu izgradi učenički dom. U Osijeku ih ima pet, mi nemamo ni jedan. Tri đakovačke srednje škole imaju oko 1700 učenika, od kojih je najmanje polovina putnika. Ne vidim razlog zbog kojeg se u Đakovu ne bi otvorio učenički dom”, kaže ravnatelj Srednje strukovne škole Antuna Horvata Đakovo, profesor Mirko Ćurić.

opravdanje

PRIJEVOZNICI KAŽU DA JE SVE MANJE PUTNIKA