Ekonomija
STAGNIRA POZITIVNA PRAKSA PLAĆANJA

Po disciplini plaćanja Hrvatska u prosjeku
Objavljeno 14. rujna, 2017.

Praksa plaćanja u Europi trenutačno je na razini od 78 % računa plaćenih na vrijeme. Nakon pozitivnih kretanja proteklih deset godina vidljivo je stagniranje pozitivne prakse plaćanja. Postotak kasnih plaćanja (19 %) i nenaplaćenih računa (3 %) nije se poboljšavao, ili se tek neznatno poboljšavao, u posljednje tri godine. Rezultat je to ankete European Payment Practices 2017, koju je proveo nezavisni institut za istraživanje tržišta Kantar TNS u ime EOS Grupe.

Podaci su prikupljeni od 3200 tvrtki u 16 zemalja tijekom istraživanja koje se proljetos provelo deseti put zaredom. Diljem Europe postotak pravovremenih plaćanja samo je neznatno porastao, za jedan postotni bod, sa 77 % na 78 %. U zapadnoj Europi svaki peti račun, a u istočnoj Europi svaki četvrti račun ne plaća se u odobrenom roku. Udio nenaplaćenih potraživanja od 3 % u zapadnoj Europi i 4 % u istočnoj Europi ostao je na razini iz prethodne godine. Hrvatska se s lanjske vodeće pozicije od 78 % računa plaćenih na vrijeme ove godine blago spustila na istočnoeuropski prosjek od 76 %. Jedina istočnoeuropska zemlja koja postiže stopu pouzdanosti plaćanja od 80 % je Poljska, u kojoj posebno privatni potrošači plaćaju na vrijeme. Najlošije prakse plaćanja vidljive su u Grčkoj, Rusiji, Rumunjskoj, Bugarskoj i Slovačkoj (74 % pravovremenih plaćanja). Rokovi plaćanja prosječno su skraćeni za jedan dan u većini europskih zemalja, pa tako i u Hrvatskoj, s 36 na 35 dana. Ta 24 sata blago su pozitivno utjecala na disciplinu plaćanja u većini zemalja. “Tvrtke su oprezne i provode vrlo umjereno skraćivanje rokova iz godine u godinu”, kaže Barbara Cerinski, direktorica tvrtke EOS Matrix. “Do sada se pokazalo da dugi odobreni rokovi plaćanja utječu negativno na disciplinu plaćanja, a ako se rokovi pak previše skrate, to bi moglo udaljiti korisnike. Tanka je granica između zadržavanja kupaca i postizanja dobre prakse plaćanja.“ Na plaćanje kupaca koji kasne s plaćanjem hrvatske tvrtke moraju čekati dodatnih 20 dana nakon isteka roka plaćanja (2016.: 22 dana;). Dva dana prije plaćaju i privatni i poslovni kupci, iako je i ove godine vidljivo urednije plaćanje kod privatnih kupaca. Kao rezultat kašnjenja u plaćanju otprilike svaka četvrta tvrtka u istočnoj Europi reagira smanjenjem ulaganja i podizanjem cijena. Podizanje cijena najčešće je u Mađarskoj (32 %), a slijedi Hrvatska (30 %). U zapadnoj Europi britanske tvrtke najvjerojatnije će povisiti svoje cijene (26 %), čijoj se odluci približila samo Švicarska (24 %). U Njemačkoj, s druge strane, tek četiri posto tvrtki reagira na kašnjenja i neplaćanja podizanjem cijena. U vezi sa zamrzavanjem zapošljavanja ili ukidanjem radnih mjesta, Grčka pokazuje najsnažnije reakcije u Europi na kašnjenja plaćanja: u 31 % tvrtki anketiranih u Grčkoj neplaćanja su utjecala na politiku zapošljavanja.Z.Rupčić

Svaka treća tvrtka smatra da je kašnjenje plaćanja namjerno

U Hrvatskoj su insolventnost i nepodmirivanje plaćanja od vlastitih kupaca navedeni kao glavni razlozi slabog plaćanja poslovnih kupaca. No svaka treća tvrtka također pretpostavlja da je kašnjenje plaćanja namjerno te da pogreške u obradi faktura također nisu zanemarivi uzroci neplaćanja. Privatni kupci kasne s plaćanjem zbog osobne prezaduženosti, trenutačne nelikvidnosti, ali i zbog zaboravnosti i namjernog neplaćanja.

Možda ste propustili...

POLJSKA PRIPREMA POLA MILIJARDE EURA

Kompenzacija za niže cijene žitarica

ZAHVALJUJUĆI ELEKTRIČNIM VOZILIMA

Potražnja za bakrom snažno će porasti

DOSADAŠNJI VEĆINSKI VLASNIK POŽEŠKE KOMPANIJE

Zdravko Alvir prodao svoj udjel u Zvečevu za 6,68 milijuna eura

Najčitanije iz rubrike