Mozaik
FABIJAN ĐURIĆ I LUKA OLVITZ

Veslali više od 1000 kilometara na četiri rijeke
Objavljeno 1. srpnja, 2017.
Mnogo smo toga naučili, kako o divljini tako i o sebi. Drava nam je nekako ostala u najljepšem sjećanju

Prema onome što smo do sada istražili dvojac Luka Olvitz i Fabijan Đurić jedini su veslački tandem koji je veslao više od tisuću kilometara na četiri najduže i protokom najveće rijeke u Hrvatskoj.

Od 15. lipnja ove godine dečki su kroz devet dana veslali dvije duge dionice te na taj način završili projekt koji su počeli još 2015. godine. Prva ovogodišnja dionica bila je na Kupi, dugčka 169 kilometara, od hidroelektrane Ozalj do grada Siska, dok su drugu dionicu prošli Dunavom od mađarske granice (Batina) do Novog Sada, u dužini od 173 kilometra.

Podsjetimo se Luka (29) i Fabijan (32) počeli su svoj projekt još 2015. godine kada su kroz divljinu preveslali rijeku Dravu od Varaždina do Osijeka, dionicu dugu 223 kilometra u trajanju od četiri dana. Zatim su u proljeće 2016. godine u jednom izuzetno napornom pothvatu uspjeli preveslati i gotovo cijeli tok rijeke Save kroz Hrvatsku, od graničnog prijelaza Bregana (Slovenija) do grada Županje, dionicu dugu 450 kilometara veslali su punih 11 dana u komadu.

Vratimo se jednom od novih pothvata - Kupi, koja je s razlogom još nazvana i zelenim srcem Hrvatske.

- Kupa je predivna, izrazito je bistra i čista. Nevjerojatno je kakvu sposobnost transformacije posjeduje, iz široke i mirne u samo nekoliko metara pretvara se u jednu snažnu rijeku koja nas je već prvoga dana poprilično namučila. Na određenim mjestima između Ozlja i Karlovca teško je prohodna. Uz nekoliko manjih slapova prepuna je stijena koje izviru na površinu, a one su nam zapravo i pravile najveće probleme. Nakon što smo udarali nekoliko puta i oštetili plovilo, u nastavku smo ga odlučili nositi te ga provlačiti između kamenja, a nerijetko smo i plivali pokraj njega, jer si nikako nismo mogli dopustiti prevrtanje. To bi značilo golem gubitak opreme, pitke vode i hrane koju smo nosili sa sobom. Dva dana smo uz kišu imali i grmljavinu, ali nastavili smo veslati kako bismo nadoknadili kilometre koje smo izgubili u prvom danu. Susreli smo se i s kratkim udarom leda, no unatoč svemu tome isplatio se svaki provedeni trenutak na vidi, jer divljina na rijeci Kupi gotovo je netaknuta - kažu dečki.

Ekspedicije su inače poznate i po tome što dečki za vrijeme trajanja ne ulaze u naseljena mjesta, noći provode isključivo u šumama i na sprudovima uz samu obalu rijeke te nemaju pratnju. Ulaskom u grad Sisak uspješno su završili svoju prvu dionicu. Dvojac si uzima samo dva dana koja su im potrebna za prepakivanje opreme i transport plovila te odmah kreću na granicu s Mađarskom, odakle su odlučili preveslati Dunav do Novog Sada.

Širok do jednog kilometra

Dunav je, opet nam ponavljaju, jedna posebna i totalno drugačija priča, nikada do sada nisu veslali na takvoj rijeci koja na segmentima doseže širinu i do jednog kilometra. Druga je po veličini europska rijeka nakon Volge, te najveća rijeka u Europskoj uniji. Dunav povezuje Atlantski ocean s Crnim morem i jedan je od najvažnijih plovnih puteva u Europi.

- Izrazito je mutan i dubok, a već na sami pogled iz vozila dok smo mu prilazili, jasno nam pokazuje kakvom snagom zapravo raspolaže. Opisujemo to kao osjećaj koji izaziva poštovanje prema njemu. U prva dva dana prelazimo 120 kilometara rijeke, to je znatno više od planiranoga, zbog čega smo i cijelu dionicu uspjeli završiti jedan dan ranije. Dobro smo pripremljeni pa smo odlučili malo stisnuti, osjetili smo da možemo. Osim velike vrućine najveće probleme pravili su nam valovi kruzera i tegljača te nekoliko većih virova kroz koje je valjalo potegnuti veslima. Za razliku od prošlih godina s komarcima nismo imali previše problema. Ove godine zamijenila ih je druga vrsta kukaca - obadi, ali samo na Dunavu. Ima ih mnogo i uporni su, ni vatra ih nije otjerala. Na tijelu nam ostavljaju nekoliko većih oteklina koje su i nakon tjedan dana još uvijek vidljive. Imali smo i kratko nevrijeme na koje smo se već nekako i naviknuli. Na Dunavu to izgleda impresivno. U luci Vukovar napravili smo izlaznu prijavu kako je to unaprijed bilo i dogovoreno, tako da ni s prelaskom granice više nismo imali problema. Na cijeloj dionici vrlo lako pronalazimo mjesta za noćenje, uglavnom su to bili pješčani sprudovi u obali. Jeli smo samo konzerviranu hranu koju smo podgrijavali na malim plinskim plamenicima. Uz svaki obrok kuhali smo i rižu, u obroke smo dodavali domaću kobasicu i kukuruz. Uz sve to uzimali smo još proteine i gainere, jer tijelo uz takav napor zahtijeva energetski bogatu prehranu. U Novi Sad stigli smo u popodnevnim satima gdje smo ujedno i završili našu dionicu - pričaju dečki.

Nesretni vodostaj

Dvojac je od početka projekta u svom plovilu marke „Kanu explorer“ dužine 4,40 m i težine 45 kg, preveslao više od tisuću kilometara. Za vrijeme trajanja prošli su kroz nekoliko većih mjesta uključujući i glavni grad Zagreb. U divljini su proveli ukupno 23 dana.

- Mnogo smo toga naučili, kako o divljini tako i o sebi. Drava je nekako ostala u najljepšem sjećanju, jer bila nam je to prva ekspedicija. Savu pamtimo kao najdužu, veslali smo 11 dana u komadu i to nas je dosta mentalno potrošilo. Kupa je definitivno najljepša rijeka na kojoj se mnogo toga može upoznati, ali ujedno i najteža za veslati, dok je Dunav jednostavno golema, najveća i najplovnija rijeka na kojoj se neprestano nešto događa. Zanimljivo je kako ni na jednoj od četiri rijeke nismo imali previše sreće s vodostajem, po GPS-u njihova brzina ponekad je iznosila samo 0.9 km/h, što je za nas značilo i do desetak sati veslanja na dan. Sve četiri rijeke na određenim segmentima nalaze se na minski sumnjivim područjima što se moglo i vidjeti, to je ona jedina tužna slika koju smo, na žalost, isto tako za vrijeme trajanja morali upoznati - kažu dečki.

Iduće godine dvojac nam otkriva ne planiraju li veslati, a budući da su inače dugogodišnji penjači po stijenama njihovi planovi za dalje okreću se u potpunosti prema tome, stoga želimo im svu sreću! Ovim putem žele zahvaliti sponzorima koji od samoga početka u cijelosti podržavaju njihov projekt, a to su: Red Bull, Transcom World Wide, te Coca-Cola Hrvatska.

Tanja KVORKA
 

Za razliku od prošlih godina s komarcima nismo imali previše problema. Ove godine zamijenila ih je druga vrsta kukaca - obadi

Možda ste propustili...

U NASTOJANJU DA SMANJI GUŽVE KOJE GUŠE GRAD NA KANALIMA

Venecija uvela prvu naplatu ulaska za turiste

NEMA VIŠE “DŽABE”

Pet eura za ulazak u Veneciju

Najčitanije iz rubrike