Novosti
KURIKULARNA REFORMA

Školarci u raljama ideoloških bitaka
Objavljeno 27. svibnja, 2016.
Vulin: Ne dopustimo marginalnim političarima da nas vrate u srednji vijek

Ostavka voditelja ekspertne skupine za provođenje cjelovite kurikularne reforme Borisa Jokića prouzročila je još jedno ideološko prepucavanje ljevice i desnice, tako da je hrvatski obrazovni sustav, umjesto borbe argumenata stručnjaka s ciljem nalaženja kvalitetnijeg rješenja, neopravdano postao nova platforma borbe ustaša i partizana, šuvarovaca, odnosno Jugoslavena i velikih Hrvata.

Jokić je u srijedu od ministra znanosti i obrazovanja Predraga Šustara zatražio razrješenje ekspertne skupine, opravdavaši taj čin političkim pritiscima. Kazao je kako je njegova skupina bila spremna i na proširenje, ali da ne može pristati na političke utjecaje “bili oni slijeva, zdesna ili iz centra”. “Struka mora uvijek biti ispred politike”, kazao je na konferenciji za novinare u srijedu. Objasnio je kako je saborski odbor donio odluku o tome da se u određenim disciplinama proširi ekspertna radna skupina, kazavši kako je problematično to što bi ta skupina trebala određivati što u stručnoj raspravi prihvatiti, a što ne. “To sugerira zapravo na određene cenzorske postupke i vraća nas u doba komunizma, gdje su moralno podobni bili birani u određena vijeća”, rekao je Jokić.

Jokićevu ostavku ministar Šustar nije prihvatio, poručivši u priopćenju kako reforma ima jednoglasnu potporu Vlade. “Ne prihvaćam zatraženo razrješenje ekspertne radne skupine. Ako smo uistinu posvećeni provedbi cjelovite kurikularne reforme, preuzmimo odgovornosti koje su nam povjerene”, stoji u kratkoj izjavi ministra Šustara.

Ne žele samo deklaratornu podršku

Jokić je na to za RTL Direkt kazao da “ako zemlja želi ići u tako složene reforme, onda mora stati iza toga”. “To ne može biti samo deklaratorna podrška, mi je nismo imali cijeli ovaj proces, a nemamo više ni povjerenje da to možemo voditi”, izjavio je.

Cjelovita kurikularna reforma i ekspertni tim dobivali su u četvrtak široku potporu, u prvom redu brojnih udruga, ali i političkih stranaka te sindikata. Udruga Roda - Roditelji u akciji, u ime Inicijative Hrvatska može bolje, pozvala je građane na prosvjed 1. lipnja na Jelačićevu trgu u Zagrebu. Inicijativu Hrvatska može bolje čine Good inicijativa te Roda, Forum za slobodu odgoja, Centar za mirovne studije, GONG, Hrvatsko debatno društvo, Udruga roditelja Korak po korak. Prosvjed je najavio i Sindikat hrvatskih učitelja.

S druge strane, predsjednik Hrasta i saborski zastupnik Ladislav Ilčić izjavio je kako je ponosan zbog toga što je Jokić dao ostavku. Na televiziji N1 objasnio je kako “ima puno stručnjaka koji su se kritički osvrtali na ono što je skupina na čelu s Jokićem, a kojeg je SDP postavio na to mjesto, učinila”. Ilčić je kazao kako njihova mišljenja nisu bila ravnopravno prihvaćana te “ključna stvar koju smo predložili jest da se skupina dopuni stručnjacima koji su bili zapostavljani”.

Predsjednica saborskog Odbora za obrazovanje Gordana Rusak izjavila je za Hinu kako joj je žao zbog ostavke ekspertne skupine te istaknula da je pogrešan dojam u javnosti o “prepucavanja 'za' i 'protiv'” Jokića. “Oni koji su 'za' reformu po tome su i za Jokića, dok su oni koji su 'protiv' njega ujedno i protiv reforme. To je potpuno pogrešan pristup”, kazala je Rusak.

Treba prihvatiti i kritiku

Sličan je stav i akademika Ranka Matasovića, koji je, sudjelujući u emisiji Otvoreno HRT-a, u srijedu navečer kazao kako mu se ne sviđa slika stvorena u javnosti da su oni koji podržavaju reformu a priori napredni i žele bolju budućnost našoj djeci, dok su oni koji kažu nešto protiv po definiciji nazadni i ne žele da se išta mijenja. Naglasio je kako mu je žao što je Jokić dao ostavku, objasnivši kako ne želi da se Jokiću imputiraju ideološki motivi u tome što radi. “Mislim da je on entuzijast, a Hrvatska takve ljude treba. Bitno je da entuzijasti zastupaju svoje stavove, bore se za njih, ali i da čuju kritike”, kazao je Matasović.

Matasović je u dokumentima vezanima uz kurikularnu reformu uočio neke dobre stvari, poput inzistiranja na razvoju kompetencija, ali je predbacio okvir koji reformu svodi na sastavljanje tablica s ishodima učenja. Smatra da je to posebno opasan pristup, kad se nameće svim predmetima, naročito kad se radi o onima koji su važni za nacionalni identitet, kulturu i povijest. “Naglasak na vrijednostima, a ne činjenicama, otvara prostor za ideologizaciju, bilo lijevu bilo desnu”, kazao je.

Povjesničar književnosti Slobodan Prosperov Novak vrlo je kritičan prema ekspertnoj skupini za reformu školstva. Prije mjesec dana u intervjuu Glasu Slavonije, kazao je kako bi Jokića, nazvavši ga samoproizvedenim reformatorom hrvatskog školstva, nepripremljenim i neuglednim za taj posao, vratio onima koji su ga izmislili, zaključivši kako svi znaju da je to bivši premijer Zoran Milanović. “Doduše, nešto krivnje ima i Milanovićev nekadašnji posebni savjetnik Neven Budak, profesor srednjovjekovne povijesti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu i pisac dokumenta koji je glavni kamen smutnje, a to je opsežna i neprovediva Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije.

Prosperov Novak je u srijedu navečer, u emisiji Otvoreno HRT-a, rekao kako misli sve najbolje o Jokićevoj ostavci, da je to divan događaj i divna vijest te kako ona omogućuje da “zajedno nastavimo raditi na reformi”. Ono što nije divno jest što se u vezi te ostavke poziva na ulice i na proteste, kazao je Novak i dodao kako je to sramota za Hrvatsku. Istaknuo je da bi odgovornost trebao preuzeti ministar Šustar. “Mi bez politike ovu reformu nećemo napraviti”, zaključio je Novak.

Igor MIKULIĆ
PETICIJA POTPORE - 20.000 POTPISA

Online peticija pokrenuta u srijedu, nakon što su čelnici stručne radne skupine za provedbu cjelovite kurikularne reforme dali neopozive ostavke, prikupila je u četvrtak gotovo 20 tisuća potpisa. “Osjećamo se dužnima reagirati na ležernost kojom je saborski Odbor za znanost i obrazovanje ugrozio napore najboljih i najvrjednijih hrvatskih stručnjaka za obrazovanje”, stoji u tekstu peticije koji potpisuju Ivana Ćosić i Ivana Seko, kao članice hrvatske akademske zajednice. Peticija postavlja pitanje kako bi dodatni stručnjaci mogli biti stručniji od ekspertne skupine, koja je ciljano, a preko otvorenih i transparentnih javnih poziva, okupila i odabrala najbolje hrvatske obrazovne znanstvenike i praktičare ne bi li do kraja osmislila i provela reformu.

PRIMJEDBE STRUČNJAKA

INSTITUT “IVO PILAR”:

Planirana reorganizacija osnovne škole i to po modelu 3+3+3 je riskantna i neopravdana. Planiranim promjenama učenici bi se dodatno opteretili, da bi se rad nastavnika dodatno birokratizirao. Promjene koje se predlažu i rasprava o njima nisu znanstveno utemeljene.

AKADEMIK RANKO MATASOVIĆ:

Reforma se svodi na sastavljanje tablica s ishodima učenja. To je posebno opasan pristup kad se nameće svim predmetima. Naglasak na vrijednosti, a ne činjenice, otvara prostor za ideologizaciju, bilo lijevu ili desnu.

UČITELJICA A. HORVATEK:

Neke cjeline, koje smo prije radili u jednom razredu, sad su rascjepkane kroz više razreda. U nastavu matematike od 5. do 8. razreda dodani su novi sadržaji, osjetno više nego ih je premješteno u srednju školu

Dragan Vulin

predsjednik HDSSB-a

Ne dopustimo marginalnim političarima da nas vrate u srednji vijek

Stav HDSSB-a je da treba nastaviti kurikularnu reformu, jer je riječ o jednoj od najvažnijih reformi za Hrvatsku. “Imamo priliku vidjeti kako se, na žalost, politika preduboko umiješala u ono što radi stručni tim, što svakako nije dobro. Hrvatska, koju se često, pa i neopravdano, naziva zemljom znanja, mora ići naprijed. Kurikularna reforma je temelj da doradimo i popravimo naš obrazovni sustav i stoga držimo da je izuzetno loše na ovako grub i neargumentiran način zaustavljati tu reformu. Određene političke stranke, koje su najglasnije u protivljenju rada ekspertne skupine, svojim stavovima naše društvo žele vratiti u srednji vijek”, izjavio je za naš list, komentirajući ovaj slučaj, Dragan Vulin, predsjednik HDSSB-a. Nužno je, dodaje, izmjeniti cjelokupni obrazovni sustav kako bi bio što usklađeniji s tržištem rada, a kurikularna reforma važan je korak k tome da Hrvatska uistinu i postane zemlja znanja. “I upravo stoga na ekspertni tim politika ne smije imati utjecaj, a posebno su štetna ideološka prepucavanja kroz kurikuralnu reformu. Obrazovni sustav je od strateškog interesa i on ne smije biti ni lijevo ni desno; mora biti neovisan o svim političkim opcijama. Ponavljam, ne smijemo dopustiti da pojedini marginalni političari Hrvatsku vraćaju u srednji vijek”, dodao je Vulin.

Možda ste propustili...

“PROBLEM S OSOBNIM ISKAZNICAMA JE U DOMENI MINISTARSTAVA”

Izbori prošli regularno, ponavljaju se samo na dva biračka mjesta

GODIŠNJE IZVJEŠĆE O STANJU LJUDSKIH PRAVA ZA 2023.

Amnesty: Hrvatska i dalje nasilno vraća migrante i ograničava pobačaj