Novosti
PROFESOR POVIJESTI GORAN ZAVOR:

U udžbenicima povijesti Oluji je posvećen vrlo skroman prostor
Objavljeno 3. kolovoza, 2015.

Goran Zavor, profesor povijesti u slavonskobrodskoj Gimnaziji “Matija Mesić” i ravnatelj škole, u vrijeme vojno-redarstvene akcije Oluja bio je 20-godišnji mladić. Zatekao se s bratićem na moru kod oca, koji je radio na termoelektrani u Kostreni. U dnevniku koji je tada vodio ostalo je zapisano kako je “sve počelo na radiju s domoljubnim pjesmama i oko podneva viješću da je počela vojno redarstvena akcija”.

Još se sjeća tog uzbuđenja. Zabilježio je i kako su strani mediji i neki državnici dr. Franju Tuđmana nazivali ratnim zločincem jer je pokrenuta akcija.

U međuvremenu je završio studij povijesti, no danas nije zadovoljan zastupljenošću gradiva koje tretira Domovinski rat i Oluju u udžbenicima povijesti.

- O tim temama uči se potkraj osmog razreda, odnosno četvrtog razreda gimnazije. Samo tri-četiri kratke lekcije, ovisno o izdavaču. U nastavnom programu, napisanom 1994. godine, tih sadržaja i nema. Malo je materijala izdavačkih kuća koji se mogu koristiti u nastavi, a malo je nastavnih sredstava i pomagala. Sve ovisi o nastavnicima i o tome koliko će se sami potruditi u pripremi predavanja - kaže Zavor.

Problem vidi i u nedostatku kadra koji bi o Domovinskom ratu mogao kvalitetno predavati.

- Na fakultetima ne postoje katedre koje se bave isključivo time. Također, danas se na puno mjesta u Hrvatskoj može studirati povijest, ali rekao bih da je kvaliteta tih studija upitna - ističe prof. Zavor. Osim toga, gradivo povijesti je, zamjećuje, pretrpano, pa je, da bi se uveli novi sadržaji o Domovinskom ratu, nešto potrebno reducirati.

- Poneki se nastavnici ne uspiju ni dotaknuti teme Domovinskog rata, koja se obrađuje potkraj školske godine - upozorava.

Ipak, povijest, smatra profesor, treba prepustiti povjesničarima, koji trebaju biti dobro educirani. A ukupno pet udžbenika koji tretiraju temu Oluje posvetilo joj je vrlo skroman prostor.

- Na samo dvije stranice podjednako navode kako su nakon neupjelih pregovora i pokušaja mirne reintegracije okupiranih područja oslobođena područja Banovine, Like, sjeverne Dalmacije, Knina... Dosta se govori i o egzodusu srpskog stanovništva - navodi ovaj povjesničar iz Slavonskog Broda.

Problem je kako zainteresirati današnje učenike, jer to je već daleko poslijeratna generacija, generacija interneta, SMS-a, virtualnog svijeta...

- Domovinski rat ne obrađuje se u književnosti, nema pjesmica, recitacija. Nije im usađen u svijest jer se ne spominju junaci iz Domovinskog rata i žrtve kao što je to bilo s Narodno-oslobodilačkim pokretom. Da bi se učenike za nešto motiviralo, mora im biti ponuđeno i stalno prisutno, ponajprije vizualno - uvjeren je profesor Zavor. No, ni sa čim, kaže, ne treba pretjerivati. Sadržaje o Domovinskom ratu treba uvesti umjereno i obraditi ne samo ratna zbivanja i političke događaje nego i druge stvari, kako je, primjerice, radilo zdravstvo, kako je funkcionirao civilni život. Jer povijest je, koliko god mnogi to ne priznaju, ipak - učiteljica života. M.Radošević

DJECA TREBAJU ZNATI DA JE TO BILA LEGITIMNA OPERACIJA

Prof. Zavor naglašava kako “djeca trebaju znati da je Hrvatska bila samostalna i suverena država čiji je teritorijalni integritet bio povrijeđen agresijom, koja je bila velika i snažna, a najveću žrtvu podnijeli su Hrvati. Treba im reći da je operacija bila legitimna, da je stanovništvo pozivano da ne pruža otpor i da su mu jamčena sva ljudska i građanska prava. A najvažnije je da, bez obzira na to što mediji okolnih zemalja govore, djeca nauče da je Oluja bila legitimna i zakonita operacija hrvatske vojske i redarstvenika, da bi oslobodili okupirane krajeve i izbili na granice koje su bile međunarodno priznate”, rekao je profesor, uvjeren kako bi novi nastavni program ubuduće trebao više prostora posvetiti toj problematici.

GORAN ZAVOR

profesor povijesti

Poneki se nastavnici ne uspiju ni dotaknuti teme Domovinskog rata, koja se obrađuje potkraj školske godine

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike