Novosti
NEDODIRLJIVA ADMINISTRACIJA?!

Brojne žalbe građana na državne službenike najčešće završe bez kazne
Objavljeno 17. listopada, 2014.
Samo 9,6 % posto od ukupnog broja lani podnesenih pritužbi ocijenjeno je osnovanima

Prošle je godine Ministarstvo uprave RH zaprimilo 492 pritužbe na neetično ponašanje državnih službenika, što je čak za 167 više ili 51 posto nego godinu dana ranije (2012.), kada je takvih prijava bilo 325.

Od ukupnog broja pritužbi 59 je podneseno anonimno, ističe se u redovitom godišnjem izvješću Ministarstva uprave.

Iako ih je 2011. godine bilo još manje - 272, ipak se ne može govoriti o stalnom dugogodišnjem trendu porasta nezadovoljstva građana radom državnih službenika jer je 2010. prijava bilo nešto više - 275, a 2009. godine po broju smo prijava (416) čak bili najbliži prošloj godini.

Kako se i u medijima ponašanje državnih službenika i njihove plaće često navode kao predmet sporenja koji je u nerazmjeru s onim što se događa zaposlenima izvan državne službe, ipak ne čudi što on posljednje dvije godine raste. Naime, u listopadu 2012. pokrenuta je i promidžbena kampanja “Jačanje povjerenja građana u državnu upravu promicanjem etičkih načela i standarda ponašanja državnih službenika”, što je povećalo broj pritužbi, a posebice broj poziva na otvoreni telefon Ministarstva uprave. Tako je u 2013. u odnosu na 2012. godinu zabilježen više nego dvostruko veći broj poziva (1305 naspram - 663).

Najviše ljudi (288) koji su podnijeli prijave protiv državnih službenika žali se na njihovo ponašanje prema građanima, koje je protivno službeničkom Etičkom kodeksu. Na ponašanje koje šteti ugledu službe zaprimljeno je 118 pritužbi, na ponašanje nadređenih službenika 39, dok su se 34 pritužbe odnosile na međusobne odnose službenika. Bilo je i osam pritužbi zbog nedopuštenog stjecanja materijalne ili druge koristi, dva zbog sukoba interesa i tri na ponašanje državnih službenika u javnim nastupima. Lani su se građani Hrvatske, između ostaloga, često žalili na dugotrajno čekanje u redovima, odnosno na preduge i komplicirane službene procedure, no to se najčešće ne smatra povredom Etičkog kodeksa.

Postupak ispitivanja osnovanosti podnesenih optužbi pritužbi, sukladno Etičkom kodeksu državnih službenika, provode povjerenici za etiku, imenovani u državnim i pravosudnim tijelima, a trenutno ih je, zajedno s njihovim zamjenicima, gotovo nevjerojatnih - 317. Iz toga proizlazi da na svakog od njih dolazi jedna i pol podnesena pritužba.

Na temelju analize upravo tih povjerenika za etiku 47 je pritužbi, ili 9,6 posto posto od ukupnog broja prošle godine podnesenih pritužbi, ocijenjeno osnovanima, dok se osnovanost 114 pritužbi još povjerava!? Službenički sud u Osijeku je 2013. godine pokrenuo je samo jedan postupak zbog povrede službene dužnosti, koji je u tijeku. Zagreb ih je imao 18, Rijeka 2, a Split 3. Od 47 utemeljenih pritužbi u sedam slučajeva je pokrenut postupak zbog teške povrede službene dužnosti, dok je postupak zbog lake povrede službene dužnosti pokrenut protiv tri službenika. U 18 slučajeva su državni službenici pisanim putem upozoreni na neetično ponašanje, a usmeno ili razgovorom s nadređenim službenikom upozoreno je 19 službenika.

Igor BOŠNJAK

1

postupak zbog povrede službene dužnosti pokrenut je 2013. na Službeničkom sudu u Osijeku, i u tijeku je

24

postupka zbog povrede službene dužnosti pokrenuta su ukupno u Hrvatskoj 2013. godine

317

povjerenika za etiku i njihovih zamjenika trenutno je imenovano u državnim i pravosudnim tijelima

NAJVIŠE NERVOZE PRI IZDAVANJU DOKUMENATA

Državne institucije u kojima je zaprimljen najveći broj prijava uglavnom su one u kojima službenici ostvaruju direktan kontakt s korisnicima, primjerice, MUP, Porezna uprava i ministarstava financija te graditeljstva i prostornog uređenja. Iz toga se da zaključiti da najviše nervoze bude pri izdavanju službenih dokumenata, predavanju poreznih prijava te ishođenju građevinskih dozvola. Tijekom 2013. godine Etičko povjerenstvo je rješavalo ukupno 55 pritužbi zbog nezadovoljstva odgovorima, kašnjenja dostave odgovora ili upita etičkih povjerenika vezanih uz provedbu Etičkog kodeksa.

Za ubrzanje postupka treba malo “podmazati”

Različite pritužbe na rad službenika u državnim tijelima slušamo gotovo svakodnevno, ali je teško procijeniti na osnovi subjektivnih iskaza koliko su oni u pojedinačnim slučajevima istiniti. Jedan Slavonac čekao je prije desetak godina odštetu zbog prometne nezgode u kojoj je u njegov auto bočno udario drugi (što je potvrđivalo i policijsko izvješće) gotovo godinu dana, iako je krivac imao već niz prijestupa, a na pozive suca za prekršaje redovito se nije odazivao. Na kraju je brat našeg sugovornika, također državni službenik, otišao k sucu i upitao koji je razlog što se to ne rješava kada je sve jasno, i šteta je isplaćena za tri dana. Poslije je, kaže, čuo da je taj sudac poznat po tome što čeka da mu “podmažu” ubrzanje postupka. I ne smeta mu što njegov primjer kvari i ugled njegovih kolega koji odgovorno rade taj posao. U ovogodišnjem je slučaju, pak, 30-ak građana ispred vrlo frekventnog šaltera u Poreznoj upravi kroz staklo gledalo kako se tri djelatnice “ubijaju” od posla dok iza njih jedan službenik nije znao što će od dosade. “Sjedio je i pregledavao lica koja stoje u redu, čistio uho, kopao nos, češao se po leđima, pio vodu... Svako malo se digao, otvorio pa zatvorio vrata ormara iza sebe, premjestio jedan papir na drugo mjesto pa ga vratio”, opisivala je naša sugovornica.

ŽALBE

NA KOMPLICIRANE SLUŽBENE PROCEDURE SE NE SMATRAJU POVREDOM ETIČKOG KODEKSA