Osijek
POVIJEST DUGA 130 GODINA

I tramvaj postao jedan od aduta za Europsku prijestolnicu kulture 2020.
Objavljeno 27. rujna, 2014.
Kulturni tramvaj projekt je GPP-a, Turističke zajednice i ustanova u kulturi

Grad Osijek i Gradski prijevoz putnika (GPP) slave 130 godina postojanja tramvajskog prometa u Osijeku. U sklopu te velike i važne obljetnice organiziran je niz događanja, a jedan od njih je Kulturni tramvaj, zajednički projekt GPP-a, Turističke zajednice grada Osijeka i ustanova u kulturi, predstavljen jučer - u tramvaju - na Trgu Ante Starčevića.

Doista je neobično - na središnjem gradskom trgu stari tramvaj, a u njemu izložba fotografija o 130 godina dugoj povijesti - prvog hrvatskog tramvaja. Pripremili su je djelatnici Državnog arhiva u Osijeku, a posjetila je djeca iz osječkih osnovnih škola i brojni Osječani, kojima je tramvaj dio identiteta grada i tradicija koja se uspjela očuvati više od jednog stoljeća.

Kroz povijest tramvaja proveo nas je turistički vodič u pratnji dame iz prošlog stoljeća, koja je zalutala u moderno doba. Oni su ovu priču o osječkom tramvaju učinili iznimno zanimljivom i atraktivnom.

- Tramvaj je sastavni dio svakodnevice građana i jedan od simbola našeg grada, ali je iznimno važan u povijesnom smislu. Pokretanje tramvajskog prijevoza bio je iznimno važan korak u povezivanju i modernizaciji grada i ključni korak u integriranju tada još nepovezanih gradskih cjelina, a tu ulogu zadržao je kroz čitavu svoju povijest. Ovom izložbom nastojali smo pokazati razvojni put osječkog tramvaja od njegovih početaka do danas, donijeti pokoji zanimljivi detalj iz svakodnevice tramvajskog prijevoza i upoznati građane s vrijednom arhivskom baštinom u našem konjskom i električnom tramvaju - rekao je Danijel Jelaš, povjesničar i arhivist Državnog arhiva.

Tramvaj je dio identiteta našeg grada i teško je zamisliti Osijek bez tramvaja. Ističe to Jelena Wertag, članica Uprave GPP-a, i dodaje: “Tramvaj je u našem gradu već odavno stekao status brenda, jer Osijek bez tramvaja nije Osijek. Od 1884. godine, kada je Osijek, među prvima u ovom dijelu Europe dobio tramvaj, tramvajska se mreža širila i još uvijek se širi, a tramvajski se promet mijenja u ovisnosti o promjenama koje zahtijeva vrijeme u kojem živimo. No, jedno je ostalo, a to je činjenica da je tramvaj bio i ostao dio osječke svakodnevice.”

Tramvaj ipak može biti i više od toga, potvrđuje to ovaj projekt Kulturni tramvaj kojim će se na sveobuhvatan, atraktivan i inovativan način informirati javnosti o kulturnim događanjima u gradu. Jedan je to od dobrih koraka u povezivanju važnog gradskog brenda s težnjom da Osijek postane Europska prijestolnica kulture 2020. godine.

- Posebno nas veseli što smo takav koncept napravili upravo u tramvaju, koji za nas Osječane znači mnogo više od prijevoznog sredstva, on je prepoznatljiv brend grada - rekao je Saša Uranjek, direktor Turističke zajednice grada Osijeka, te najavio da će o budućim događanjima građani biti obaviješteni i preko neobičnih oglasa na vanjskoj površini Kulturnog tramvaja.

Vesna LATINOVIĆ
19 godina nakon Pariza
Vožnja koštala koliko i jedno jaje

Obilježavanju značajne obljetnice osječkog tramvaja pridružio se Filozofski fakultet, koji je u suradnji s GPP-om, u sklopu programa Otvoreni četvrtak, priredio predavanje O tramvaju u tramvaju - 130 godina najstarijeg hrvatskog tramvaja. Priču o povijesti osječkog tramvaja u starom osječkom tramvaju iz 1928. godine, koji je vozila Romana Mujakić, ispričao je turistički vodič Vlado Pest, a slušali su ga brojni Osječani. “Osijek je samo 19 godina nakon Pariza dobio tramvaj, a vožnja je koštala koliko i jedno jaje, 8 krajcara”, rekao je između ostalog Vlado Pest.

U Kazalište tramvajem besplatno

Jedna od kulturnih ustanova koja sudjeluje u projektu Kulturnog tramvaja je Hrvatsko narodno kazalište, a ovaj put kratkom izvedbom korepetitora Damira Šenka najavili su opernu premijeru La Boheme. “Ova Puccinijeva opera bit će izvedena 10. listopada u 20 sati, a u glavnoj ulozi nastupit će gost iz Južne Koreje Won Whi Choi. Svi pretplatnici i ove će se godine na premijerne predstave voziti besplatno tramvajem uz pokaz abonentske kartice”, najavio je Miroslav Čabraja, intendant HNK-a.

Konjski ili električni

TRAMVAJ JE KONTINUIRANO, ČITAVIH 130 GODINA DIO OSJEČKE SVAKODNEVICE

Možda ste propustili...

SJEDNICA ŽUPANIJSKE SKUPŠTINE

Potpore poduzetništvu s 2000 rastu na 5000 eura

OSJEČKI SDP-OVCI MARIJAŠEVIĆ I PILIŽOTA KONTRIRAJU "HODAČIMA"

Ne hodu za redukciju ljudskih prava - ovo je Osijek, Hrvatska, a ne Poljska i Afganistan