Ekonomija
OD POČETKA TRAVNJA U PRODAJI ISKLJUČIVO KVALITETNO GORIVO

Nema više čađave “lože” za traktore
Objavljeno 13. travnja, 2013.
Euro plavi dizel ima nekoliko puta manje sumpora od nekadašnjeg plavog dizela

OSIJEK - Nekoliko mjeseci nakon ribara, euro plavi dizel, kvalitetno gorivo sa znatno manjom količinom sumpora od plavog dizela, od kraja ožujka mogu koristi u svojim traktorima i slavonsko-baranjski poljoprivredni proizvođači. Važna je to informacija za proizvođače koji u obradi zemljišta korište suvremene traktore, kombajne i druge strojeve s ekološki znatno “čistijim” turbodizelskim motorima, kojima je za rad nužno upravo visokokvalitetno gorivo.

“Ina od kraja ožujka proizvodi i na domaće tržište plasira isključivo gorivo euro kvalitete obojeno plavom bojom. Tako se kupci gorivom plavi dizel euro mogu redovito i sigurno opskrbljivati na našim benzinskim postajama koje ga imaju u svojoj ponudi”, odgovorili su na naš upit o zamjeni plavog dizela novim gorivom iz Ininog Sektora korporativnih komunikacija.

Odnosna razlika između goriva dizel plavi i eurodizel je u količina sumpora. Kako pojašnjavaju u Ini, goriva grupe eurodizel BS podliježu normi HRN EN 590 te sadrže količinu sumpora do najviše 10 ppm, dok dizelsko gorivo obojeno plavom bojom sadrži do 5.000 ppm sumpora. Jasno je kako će plavi dizel euro u usporedbi s nekadašnjim plavim dizelom donijeti značajno smanjenje štetnog utjecaja na okoliš.

“Plavi dizel euro zadovoljava visoke europske i domaće ekološke standarde, budući da ispušni plinovi zadovoljavaju normu Euro V”, kažu u Ini.

O potrebi promjene načina subvencioniranja cijene goriva koje koriste poljoprivredni proizvođači i ribari pisali smo prošle godine, upravo zbog loše kvalitete plavog dizela čija je primjena u suvremenim traktorima prouzročila kvarove i visoke troškove održavanja.

- Baš kao i s motorima u automobilima, koji su prijašnjih godina imali problema s lošijim gorivom, tako i kod traktorskih motora, zbog veće količine sumpora u plavom dizelu dolazi do začepljenja EGER ventila, blokade brizgaljki ili blokade lopatica turbopunjača. U pitanju su motori oznake Tier 3A - objašnjavao nam još prošle godine Alun Feher, product manager tvrtke Novocommerce, koja je generalni uvoznik i serviser traktora John Deere za Hrvatsku.

Tajnik Zajednice udruga seljaka Slavonije i Baranje Stanko Zdravčević napomenuo je kako su vlasnici suvremenih traktora zbog plavog dizela i čađe koju je on stvarao morali plaćati prilično visoke iznose za održavanje i servise.

- To su skupi i kvalitetni traktori i servis za njih iznosio je i po 15-20 tisuća kuna. Vjerujem da će s primjenom novog, kvalitetnog dizela ti troškovi biti znatno niži - kazao nam je Zdravčević.

U zapadnoeuropskim zemljama prodaju se isključivo traktori s motorima Tier 3B, kažu u Novocommerceu. U takvim motorima opremljenima katalizatorima nije se smjelo ni slučajno koristiti gorivo s količinama sumpora kakve su bile u plavom dizelu, odnosno sada će seljaci bez problema moći koristiti i u traktorima s najsuvremenijim motorima plavi dizel euro.

Igor MIKULIĆ
LITRA PLAVOG DIZELA EURO 6,39 KUNA

Trenutačno litra plavog dizela euro stoji 6,39 kuna. U usporedbi s cijenom plavog dizela, novo gorivo euro kvalitete nešto je skuplje. U posljednja dva mjeseca razlika u cijeni bila je od devet do 40 lipa po litri, no cijene se više ne mogu usporediti, jer je na tržištu od 1. travnja isključivo dizel euro kvalitete. Naravno iznimka su eventualne količine plavog dizela koje još nisu prodane na nekim benzinskim postajama.

Najčitanije iz rubrike