Novosti
PREDIZBORNA ISTRAŽIVANJA

Stručnjaci: Anketama se na svakim izborima manipulira
Objavljeno 12. travnja, 2013.

ZAGREB - Sa svakim novim izbornim ciklusom u Hrvatskoj dolazi i nesmiljena predizborna kampanja, a sa svakom kampanjom i nesmiljeno manipuliranje predizbornim anketama. Iako su ankete strogo mjerljive – točno se zna broj anketiranih, njihovi odgovori o političkim preferencijama i postoci koji iz njih proizlaze - nakon što prođu medijsku "preradu" one nerijetko postaju prava rašomonijada u kojoj svatko rezultate tumači po svojoj volji i interesu. Jednostavnije rečeno, predizborne ankete su ubojito političko oružje. U njima, ovisno o onome tko ih interpretira, dva i dva lako mogu biti pet ili tri, a sasvim rijetko četiri.

Dosad najdrastičniji primjer manipulacije, namjerne ili ne, dogodio se nedavno kada je anketu o političkom raspoloženju u Istri uoči lokalnih izbora od agencije Ipsos puls naručio SDP. Prema toj anketi koalicija koju predvodi SDP i čiji je kandidat za župana IDS-ov odmetnik Damir Kajin bila je u blagoj prednosti ispred IDS-a. Kajin je u njoj dobivao 37,3 posto glasova, a IDS-ov kandidat za župana Valter Flego 32,6 posto.

Ista anketa, različiti rezultati

Ista je anketa dospjela i do Jutarnjeg lista koji ju je objavio s popratnom analizom Davora Butkovića. Stvar je u tome što su u večernjem izdanju spomenutih novina koje stižu i na kioske u Istri, objavljeni netočni rezultati ankete. Prema njima Kajin je dobivao čak 41 posto glasova, a Flego 29 posto. Naslov je glasio: "Kajin vodi ispred IDS-ovca Flege za 12 posto glasova". Skandal je izbio nakon što je u izdanju Jutarnjeg, koji se prodaje u Zagrebu, objavljena anketa s, pokazlo se, točnim podacima i pod sasvim drugim naslovom koji je glasio: "SDP-ova koalicija i IDS izjednačeni na izborima u Istri". Dakle, iste novine, ista anketa u istom tekstu, a različiti rezultati. U Jutarnjem su se potom ispričali tvrdeći da je posrijedi bila pogreška.

Sociolog Dragan Bagić, vanjski suradnik agencije Ipsos puls koja je provela rečeno istraživanje kaže: "To je vrlo rijedak slučaj. Nama se nikada ranije nije dogodilo da netko pod našim imenom objavi netočne podatke našeg istraživanja", kaže Bagić, objašnjavajući kako su upravo u Ipsosu prvi uočili razliku u objavljenim rezultatima, te smjesta reagirali tražeći od Jutarnjeg lista da ih ispravi.

No, slučajno ili ne, netočni podaci koji su išli na ruku Kajinu, izišli su upravo u izdanju koje se prodaje u Istri. Što se krivih interpretacija anketa tiče, Bagić kaže kako se one stalno događaju. "To je nešto protiv čega se ne možemo boriti, jer se rezultati anketa svakodnevno komentiraju, analiziraju i interpretiraju kako komu odgovara. Za takvo što mi u agenciji ne možemo biti odgovorni. Nama je važno da se objave točni rezultati istraživanja, a hoće li netko iz njih zaključiti jesu li pad ili rast popularnosti nekog kandidata ili stranke veliki ili ne, mi na to ne možemo utjecati", ističe Bagić.

Kontraproduktivno

- Bojim se da manipulacija anketom u Jutarnjem listu, a koja se odnosila na rezultate lokalnih izbora u Istri, nije polučila nekakav efekt i da je sve ispalo kontraproduktivno, o čemu svjedoči i isprika Jutarnjeg lista. No, još jednom pokazalo se da se ankete koriste za manipulacije i oko toga na svakim izborima imamo bar jednu aferu. Ovo je ipak bio najdrastičniji primjer da se u večernjem izdanju jednih novina promijene rezultati ankete. Ipak, nikada nećemo saznati je li SDP dao krive rezultate, ili se dogodilo nešto drugo - izjavio je politički analitičar Glasa Istre Dubravko Grakalić.

Drugi primjer, kako se tvrdi, manipulacije predizbornim anketama dogodio se ovih dana u Splitu. Slobodna Dalmacija objavila je istraživanje koje je proveo istraživački tim s tamošnjeg Pravnog fakulteta pod paskom profesora Onesina Cvitana, a prema kojem HDZ-ov gradonačelnički kandidat Vjekoslav Ivanišević vodi u izbornoj utrci ispred aktualnog poteštata Željka Keruma, dok je SDP-ov kandidat Ivo Baldasar na trećem mjestu. Stvar se zakuhala kada su idućeg dana "gubitnici" iz spomenute ankete oštro iskazali sumnju u vjerodostojnost ankete i prozvali Cvitana da je primio mito kako bi rezultat "namjestio" HDZ-u. Inače, Cvitan je član HDZ-a, iako tvrdi da je već 15 godina pasivan u stranci. Na prozivke je odgovorio da je anketa provedena u sklopu projekta koji je financiran preko Pravnog fakulteta, a za koji je i lokalni HDZ donirao 2.000 kuna.

Miroslav FILIPOVIĆ

Božo Skoko

profesor na Fakultetu političkih znanosti

Ne treba precjenjivati utjecaj anketa

Božo Skoko, stručnjak za odnose s javnošću i profesor na Fakultetu političkih znanosti, kaže kako su naši mediji uglavnom usmjereni na rejtinge koji mogu biti dobar pokazatelj popularnosti samo ako ih agencije mjere koristeći kvalitetnu metodologiju. "Mi se često susrećemo s istraživanjima koja imaju mali uzorak, koja su provedena nekvalitetno, ili s onima u kojima se prije objave mijenjaju brojke. Takve ankete služe kako bi se skrenula pozornost na pojedine kandidate i istaknulo ih kao favorite. No, ne treba precjenjivati utjecaj anketa na građane", kaže Skoko.

STVORENA NEPRINCIPIJELNA “ANTIBUBALOVSKA KOALICIJA”
U SDP-ovoj anketi nestalo 11% birača

Na koncu, eto nas i u Osijeku gdje najnovija anketa Ipsos pulsa o kandidatima za gradonačelnika, a po narudžbi SDP-a, provedena na uzorku od 1.002 ispitanika kaže da bi zajednički kandidat SDP-a, HNS-a i HSU-a Ivica Vrkić u drugom krugu mogao pobijediti sadašnjeg gradonačelnika i HDSSB-ovog kandidata Krešimira Bubala. Na temelju "samo sigurnih i vjerojatnih birača" koji će izići na izbore, Vrkić bi, prema toj anketi, u drugom krugu trebao dobiti 45,4 posto, a Bubalo 43,7 posto glasova. Budući da Bubalo prema istoj anketi u prvom krugu osvaja 29,4 posto, a Vrkić 24,3 posto glasova, ova anketa zapravo sugerira da će u drugom krugu biti stvorena svojevrsna "antibubalovska" koalicija koju se može nazvati neprincipijelnom, jer se u nju udružuju inače nepomirljivi politički protivnici: SDP i HNS, HDZ, Hrvatski laburisti i Anto Đapić. Iako je riječ o gotovo neznatnoj razlici između Vrkića i Bubala u drugom krugu, postavlja se pitanje što je s onih preostalih jedanaest posto birača. Zanimljivo, Dražen Vidović (HDZ) i nezavisni Anto Đapić i dalje su uvjereni kako će upravo oni u drugi krug. U ovoj anketi, inače, na trećem je mjestu Jaroslav Pecnik (HL). No, već se kalkulira kako će upravo glasačko tijelo ova tri kandidata odlučiti o pobjedniku, pa intrigira koga će u drugom krugu svojim biračima preporučiti ova tri političara. Đapić o ovoj mogućnosti ne želi niti kalkulirati. “Trenutačno sam u utrci za gradonačelnika i ne zanimaju me drugi kandidati”, kaže Đapić. Vidović, pak, kaže kako njihova istraživanja daju druge rezultate. “Samo naša stranka ima 3.000 članova, a budu li za mene glasali i svi moji pacijenti, tada ću pobijediti sa 150 posto. U slučaju neulaska u drugi krug podržao bih onoga tko ima bolji program”, kaže on. Bubalo, s druge strane, kaže kako nije previše iznenađen ovakvom anketom. “I na prijašnjim izborima u Slavonskom domu izlazile su ankete koje su mi davale minimalne ili nikakve šanse. Kad je o drugom krugu riječ, uvjeren sam da će HDZ-ovci punom snagom poduprijeti čovjeka koji predstavlja SDP. Samo još ne znam kako će se ta koalicija zvati. Sigurno je samo da im interes nisu programi i boljitak građana, a to pokazuju svojom politikom na državnoj razini. Prvo HDZ, sada SDP”, kaže Bubalo, te zaključuje kako će najbolja anketa biti 19. svibnja, uz vjeru da će 2. lipnja “lijepo proslaviti Dan županije”. (M.F./N.Z.E./D.G.)

DRAGAN BAGIĆ

Vanjski suradnik agencije Ipsos puls

Nama se nikada ranije nije dogodilo da netko pod našim imenom objavi netočne podatke

Najčitanije iz rubrike