Nikola Faller: U umjetničkom mi stvaranju pomažu plima, valovi i vjetar
Datum objave: 29. srpnja, 2023.
Iako je većina njegovih umjetničkih radova kratkog vijeka, Nikola Faller
inspiraciju već niz godina pronalazi u igri s godišnjim dobima i materijalima
koje prepušta njihovim prirodnim procesima. Bilo da je riječ o pijesku, slami,
lišću, ili snijegu, ovaj magistar kiparstva stvara impresivna djela koja mnoge
ostavljaju bez daha. Osnivač je kiparske kolonije Slama, koja se u međuvremenu
razvila u međunarodni SLAMA - Land art festival, a danas otkrivamo što nam
donosi ovogodišnje festivalsko izdanje.
SLAMA u Kozjaku
Dva nas tjedna dijeli od ovogodišnje Slame. Što će nam
donijeti?
- Ovogodišnja, 17. SLAMA, održat će se 12. i 13. kolovoza,
u pustari Kozjak u Baranji, na području općine Bilje i Parka Prirode Kopački
rit, 17 km od Osijeka. Udruga je upravo ovdje prošle godine otkupila zapušteni
dom kulture s okolnim zemljištem te smo time dobili trajnu lokaciju za sve
buduće festivale i stavili točku na stalno seljakanje. Ovogodišnja je tema
Zlatno doba i može se povezati s podizanjem sjećanja na vrijeme kada su ljudska
bića živjela i stvarala u skladu s prirodom koja ih okružuje. Svi nosimo takva
sjećanja, što se očituje u mnogim pričama, mitovima i predajama i ona nam mogu
biti ne samo pokretač i inspiracija za kreativno stvaralaštvo, nego i način na
koji svoj život živimo.
Što je potrebno da se SLAMA podigne na razinu
koja podrazumijeva veću uključenost lokalne zajednice?
- U proteklih
17 godina imali smo razne uspone i padove, lekcije i izazove, kako rekoh selili
smo se s obiteljske njive na neke druge, pa u grad Osijek i u Beli Manastir i
natrag u Bilje uz staru Dravu. Zahvaljujući prijedlogu i suradnji s Općinom
Bilje, sad smo tu u Kozjaku i mogu reći da sam načelno zadovoljan lokalnom
podrškom.

Spomenuo bih tu i doprinos Osječko-baranjske županije, ali ono što poprilično
koči razvoj ove naše ruralne slamnate bajke je na višoj razini, onoj državnoj,
koja "upravlja", iako je to eufemizam, velikim brojem zapuštenih i ruševnih
objekata u pustari i po meni birokratski blokira ulaganja i razvitak cijele
mikrolokacije koju kanimo oživjeti s umjetničko-ekološkom sviješću i razviti u
cjelogodišnju kulturno turističku atrakciju. Toplo se nadam i vjerujem da ćemo
uskoro pronaći konstruktivno pravno rješenje kako bi se stvari pokrenule s mrtve
točke na obostranu dobrobit.
Koliki je, prema vašem mišljenju, značaj
SLAME za turizam i prepoznatljivost Slavonije i Branje?
- Volio bih
da o tome netko drugi da stručnu procjenu, ali reći ću da surađujemo kao udruga
uglavnom s turističkim zajednicama i razvijamo prepoznatljive proizvode i
sadržaje koji su ne samo vizualno estetski, nego i ekološki osviješteni.
Primjerice, naše zadnje gostovanje je upravo bilo na poziv Turističke zajednice
otoka Hvara, na Levanada festu, gdje je naš slamnati magarac bio
najfotografiraniji motiv. I reći ću da smo upravo zahvaljujući popularnosti i
brojnim gostovanjima diljem Lijepe Naše, ali i u zemljama regije stekli potrebna
sredstva za kupnju i ulaganje u objekte u pustari Kozjak. Osobno imam viziju i
vjerujem u značaj i prijeku potrebu ovakve investicije ne samo u obliku izdašnih
materijalnih sredstava nego i svoje osobne životne energije.
Zadnji
je dan svake dosadašnje SLAME donio i spektakl paljenja "glavne" skulpture. Zbog
čega to radite i kako vam je na početku samog umjetničkog procesa znati da je
završetak ujedno i doslovno kraj?
- To je drevni žetveni običaj koji
smo ponovno oživjeli i malo osuvremenili, i koji svake godine nastojimo kreirati
na poseban način u multimedijalni performans koji uključuje ne samo umjetnike
koji stvaraju skulpturu, nego i plesače, koreografe, glumce i glazbenike.
Nastojimo tom predstavom razveseliti i potaknuti posjetitelje na razmišljanje i
introspekciju. Meni je to posebno drag trenutak i veselim se najviše tomu. Ne
doživljavam spaljivanje kao destrukciju ili kraj, već više kao posvećivanje i
transformaciju koja je, u biti, jedina konstanta na ovom prekrasnom planetu.
Slično se događa i na neretvanskom ušću. Stvarate nezaboravna djela
znajući da će nestati s prvom plimom.
- Da, to je suština života, da
stvaramo ili doživljavamo, potrebno je samo ne vezati. Ja to, eto, vježbam na
raznim mjestima i u raznim tehnikama, grabljama na pijesku ili lišću, snijegu,
sijenu ili slami, ali na kraju sve odnese plima, malo veći val ili vjetar.
Kako ste se odlučili raditi djela u pijesku, otkud ideja i kako je
izbor pao na ušće Neretve?
- Dobio sam poziv sudjelovati na street
art Festivalu Zen Opuzen i nešto od slame stvoriti. Bila je to skulptura koja je
plutala na rijeci Neretvi i koju sam, naravno, na zadovoljstvo svih kao i inače
uspješno zapalio. Tada sam otkrio prekrasne i za našu stranu Jadrana jedinstvene
pješčane sprudove, koji su idealni za takvu vrstu umjetnosti. Već sam se koji
put oprobao na Dravi u crtanju na pijesku i svidjelo mi se, ali ova je lokacija
zahvaljujući morskim mijenama nudila mogućnost svakodnevnog stvaranja, za
razliku od nepredvidivog riječnog vodostaja. Zaljubio sam se u prekrasnu prirodu
neretvanskog ušća i sprijateljio s toplim ljudima kraja te sam nakon niza godina
gostovanja osnovao, uz podršku Ministarstva kulture i medija, svoj drugi
festival: Sand Art Neretva - SAN, koji ove godine u rujnu slavi svoj treći
rođendan.
Pijesak, lišće, slama, snijeg… S kojim vam je od ovih
materijala najdraže raditi, a koji je od njih najizazovniji?
- Teško
mi je reći, jer izbjegavam procjene, to je kao uvrijediti nekoga donošenjem
suda. Volim ih sve i uživam kad koji dođe na red. Pijesak pruža možda najmanje
otpora, ali iziskuje veliku preciznost i fokusiranost, sa slamom najviše radim i
najbolje ju poznajem, zna biti mekana i podatna, a ponekad suha i oštra, snijeg
mi je prekrasan za klasični monumentalni kiparski izričaj i pomalo mi je žao što
ga rijetko ima, pa stoga već nekoliko godina razmišljam o pokretanju zimske
kiparske manifestacije na nekom skijalištu u regiji. Priznat ću da mi materijali
zapravo nikad i nisu predstavljali neki izazov jer mi to uvijek kad krenem lako
ide, moje ruke i cijelo biće uživa u tome. Uglavnom mi je izazovno ono što
prethodi samom radu, a to je priprema i organizacija.
Radite punom
parom, nedavno ste se vratili s festivala Cannes Liones u Francuskoj. O kakvom
je festivalu riječ i kakva je vaša uloga na njemu?
- To je festival
na kojem se predstavljaju velike svjetske medijske kuće poput Disneyja, Mete,
Tik toka, RTL-a i drugih. Veći je, ali manje poznat od čuvenog filmskog
festivala. Ja sam radio za SRMG (saudijsku kuću koja pokriva čitav srednji istok
i sjevernu Afriku te surađuje s Discoveryjem), skulpture od pijeska na temu
poznatih znamenitosti i simbola arapskog svijeta i kulture.
Putovanja oplemenjuju
Vaš vas je umjetnički
rad odveo u mnoge zemlje, možete li izdvojite neka od tih putovanja, što vam kao
umjetniku ta putovanja donose? - Obožavam putovati i smatram da je
to fundamentalna potreba umjetnika jer nas oplemenjuje, širi nam vidike i donosi
iskustva koja inspiriraju nove kreacije. Posebno mi je drago bilo putovanje u
Peru, u sklopu Art Nomad projekta, u Kanadu gdje sam naučio raditi skulpture od
snijega i Sri Lanku gdje sam crtao na pijesku. Veselim se sad i iščekujem
nastavak Art nomad projekta koji se priprema za 2024. i to na indonežanskom
otoku Baliju.
Intervju ćemo završiti s još jednom umjetnošću, što
čitate, uz kakvu se literaturu opuštate. Preporučite nam nekoliko "ljetnih"
naslova. - S obzirom na dosta fizički iscrpan rad u mom
stvaralaštvu, u posljednje vrijeme ne stignem baš puno čitati, ali volim čitati
i imao sam fazu kad sam gladan gutao knjige, pa i pisao pripovijetke, možda
jednom i ugledaju svjetlo dana. Čitao sam uglavnom svjetske klasike i nešto new
age ezoterijske literature, uz meni neizostavne biografije likovnjaka.
Trenutačno čitam Krava koja je plakala, autora Ajahna Brahma.