KAMPANJA PROTIV NASILJA NAD ŽENAMA

Prikazan hrvatski film “Samo kad se smijem” i održan okrugli stol "Iza četiri zida"
Objavljeno 3. prosinca, 2023.
Možda bježimo od nečega što mislimo da se nama nikad neće dogoditi. Ali svima se to može dogoditi i svih nas se to tiče

Međunarodni dan borbe protiv nasilja nad ženama, koji se obilježava 25. studenoga, i 16 dana aktivizma u globalnoj kampanji, koja traje do Međunarodnog dana ljudskih prava, 10. prosinca, Pučko otvoreno učilište i Kino Slatina obilježili su na najprimjereniji način: projekcijom novoga filma "Samo kad se smijem" i okruglim stolom simbolična naziva "Iza četiri zida".

Film "Samo kad se smijem" drugi je igrani film mlade redateljice Vanje Juranić, koja se ovaj put pojavljuje i kao montažerka, a uz Elmu Tataragić i supotpisuje scenarij za film. Producenti su Damir Terešak i Nikolina Vučetić Zečević, a glavne uloge tumače Tihana Lazović i Slavko Sobin. Radnja filma događa se u hrvatskom primorskom gradu, gdje mladi par Tina i Frane sa šestogodišnjom kćeri živi u savršenom braku, ali kad Tina odluči završiti fakultet, počinju nesuglasice koje se pretvaraju u sve češće i žešće nasilje, koje na kraju ima tragičan završetak.

Riječ je o igranom filmu koji je svjetsku premijeru imao na 70. pulskom filmskom festivalu, a dan uoči Slatine prikazan je na 7. filmskom festivalu glumca u Vinkovcima. Zbog iznimno važne tematike kojom se bavi - obiteljskim nasiljem - film Vanje Juranić dobio je nagradu Kino mreže, koja je dodijeljena prvi put. Nakon što je izvrsna Tihana Lazović za ulogu Tine na Pulskom festivalu nagrađena Zlatnom arenom za najbolju žensku ulogu, za istu ulogu dodijeljena joj je i nagrada za najbolju žensku ulogu Zlatni Orion na festivalu u Vinkovcima, a Slavko Sobin dobitnik je Srebrnog Oriona za najbolju mušku sporednu ulogu. Osim toga, film je na vinkovačkom festivalu osvojio nagradu za najbolji film "Priznanje mladih grada Vinkovaca", koje su mu dodijelili gimnazijalci.

Nakon projekcije filma u Slatini redateljica filma Vanja Juranić, glavna glumica Tihana Lazović i producentica Ana Grbac razgovarale su s ravnateljicom Pučkog otvorenog učilišta Slatina i predsjednicom Kino mreže Danijelom Fabric Fabijanac o nastanku filma i njegovoj tematici, a upravo zbog aktualne problematike obiteljskog nasilja u razgovoru je sudjelovala i predsjednica Udruge S.O.S. Virovitica Desa Kolesarić. Budući da nasilje često ostaje "iza četiri zida", tako je nazvan i taj okrugli stol. Govoreći o Priznanju mladih u Vinkovcima, Lazović je izrazila oduševljenje spoznajom da su ga filmu dodijelili gimnazijalci.

- Kad su mi rekli da su gimnazijalci uopće gledali ovakav film, da gledaju ikakav film, a onda da gledaju hrvatski film, i još da gledaju jednu ovakvu priču, meni je to već bila dovoljna nagrada i izuzetno mi puno znači, i kazuje mi da smo bili na dobrom putu kad smo prikazali nasilje koje se često u filmovima drukčije prikazuje. Mislim da je ovaj film drukčiji zato što ga je radila žena, muškarci u ovakvim filmovima prikazuju stereotipne žrtve, neke slabe, jadne, pasivne ženice, a nasilje se događa svagdje i nije samo ono koje vidimo, ono je i ekonomsko i emotivno. I Vanji, i Slavku, i meni bilo je važno da ovoj temi pristupimo odgovorno, pametno, suosjećajno, da imamo poštovanje prema ženama koje su proživjele nasilje. Najteže mi je bilo čitanje svjedočanstava, a kada dođem na set, ja postajem glumica, i tada se morate na neki način odvojiti od likova koje igrate – inače postanete psihijatrijski slučaj - ispričala je nagrađivana glumica.

Naslov filma pojasnila je redateljica Vanja Juranić, na koju je poseban dojam ostavio slučaj prijateljice koja je ostala bez bliske osobe i priznala da joj je najteže kad se smije.

- U toj kratkoj rečenici ona je rekla sve, kako se osjeća, kakav je bio njihov odnos, koje ju emocije preplavljuju, što proživljava, i mislim da je upravo prikladna kao naslov za film ove tematike. Kad je riječ o izboru Tihane za glavnu glumicu, dugo se poznajemo i razgovarajući, između ostaloga, o raznim slučajevima nasilja iz crne kronike, pokazalo se da imamo vrlo sličan pogled na te stvari, gotovo isti pristup temi, ljutnju prema svemu što se događalo, kako je to prikazano u medijima, i način mogućeg prikazivanja problematike na filmu. Nakon godinu-dvije pomislila sam da bi Tihana to mogla odraditi, ali prevagnulo je što Tihana ima "to nešto", taj pogled koji sam željela da ima moja protagonistica, koja ima taj prkos, taj dišpet u pogledu.

Govoreći o djelovanju Udruge S.O.S. Virovitica, pravnom i psihološkom savjetovalištu za žene žrtve nasilja i žrtve obiteljskog nasilja, Kolesarić je istaknula velik doprinos udruge senzibilizaciji javnosti, a i film će pridonijeti svjesnosti o postojanju velikog problema nasilja, koji se tiče svih nas.

- Ljudi okreću glavu od toga problema, možda zato da ne osjete bol, možda misle, to se nije dogodilo ako ne misle na to, možda bježimo od nečega što mislimo da se nama nikad neće dogoditi. Ali svima se to može dogoditi i svih nas se to tiče. U medijima se često govori o prijašnjem životu žrtve - je li imala više ili manje muškaraca, je li pila, kako je našminkana, kakvu ima torbicu, što je radila, a kod počinitelja se to ne radi. Svi smo jedna mala karika u poboljšanju položaja žrtava nasilja, i Udruga S.O.S. tu je da pomogne - rekla je Kolesarić.

Petar Žarković
film
DRUKČIJI