Objavljeno 26. rujna, 2023.
Vozila su sve češće azijski proizvod, pa su tako ona proizvedena u azijskim zemljama lani činila gotovo 60 posto svjetske proizvodnje
Sve se više u autoindustriji koristi izraz "kineska invazija na Europu", a to se samo potvrdilo na nedavno održanom autosajmu IAA Mobility 2023 u Münchenu, gdje su osim njemačkih marki najzastupljeniji bili upravo kineski automobilski giganti, prije svega BYD (Build Your Dreams). Kinezi definitivno misle ozbiljno, a to je upalilo alarme u najvećim proizvođačima automobila, prvenstveno u Njemačkoj, Francuskoj i Italiji.
Azija - 60 posto
Njemački uvoz kineskih vozila i dijelova skočio je u prvoj polovini 2023. godine za 75 posto, a izvoz se smanjio, signalizirajući pojačani pritisak azijske konkurencije na domaćem tržištu europskog diva, pokazalo je istraživanje instituta IW. Nekoliko kineskih marki ušlo je ove godine na njemačko tržište, naveo je institut, dodavši da ih Nijemci sada mogu kupiti osam. Njihov udio u prodaji još je uvijek vrlo skroman i iznosi samo 1,5 posto.
Skok uvoza u prvoj polovini godine potaknuli su i automobili koje u Kini proizvode strane autokompanije, poput električnog iX3 njemačkog BMW-a. Istraživanje njemačkog instituta pokazuje da je njemački izvoz vozila i dijelova u Kinu istodobno pao za 21 posto i čini tri četvrtine ukupnog pada izvoza u Kinu. "Poslovni model koji je prije podupirao proizvodnju automobila u Njemačkoj - međukontinentalni izvoz visokokvalitetnih vozila – izložen je sve snažnijem pritisku", napisali su autori studije Juergen Matthes i Thomas Puls. "Njemački proizvođači već godinama ubrzano sele proizvodnju u Kinu, sada i u donedavno otpornoj premium klasi", naveli su.
Šira slika pokazuje da su vozila sve češće azijski proizvod, pa su tako vozila proizvedena u azijskim zemljama lani činila gotovo 60 posto svjetske proizvodnje. U 2000. godini njihov je udio iznosio samo oko 31 posto. Europa gubi važnost u automobilskom sektoru i poziciju među prvih deset svjetskih proizvođača zadržale su samo Njemačka i Španjolska. U 2000. skupina je obuhvaćala i Francusku, Britaniju i Italiju. Korijeni relativne otpornost Njemačke u ranom su ulasku na kinesko tržište, u 80-im godinama prošlog stoljeća, piše IW.
Njemačka je u određenim razdobljima smatrana slabom karikom u nastojanjima Zapada da se odvoji od Kine, s obzirom na snažne poslovne veze Berlina i azijske supersile, koja je u 2016. postala najveći njemački trgovinski partner. Lani se i Berlin pridružio onima koji nastoje smanjiti ovisnost o Kini.
Francuzi konkretni
Analiza 17-postotnog pada njemačkog uvoza iz Kine u prvoj polovini godine otkriva prve naznake smanjenja njemačke ovisnosti o Kini, zaključuju autori IW-ove studije. Oko 70 posto grupa proizvoda s relativno visokom vrijednošću danas ima manji udio u kineskom tržištu. Donedavno činili su više od polovine kineskog uvoza. Tržišni udio nešto manje od 16 posto tih skupina proizvoda smanjio se za više od 20 postotnih bodova, pokazalo je istraživanje, ne navodeći poimence proizvode i tržišne udjele.
Udio kemikalija u padu ukupnog kineskog uvoza iznosi 14 postotnih bodova.
- Žurno nam trebaju informacije kako bismo znali koji su proizvodi nužni, kakvu ulogu igraju u opskrbnim lancima kompanija i mogu li se nabaviti u dovoljnoj količini i u kratkom roku iz drugih zemalja ili iz domaće proizvodnje - poručuju iz IW-a.
I dok Nijemci upozoravaju, Francuzi su odlučili nešto poduzeti. Francuska je jedna od prvih zemalja u Europi koja je odobrila novo pravilo subvencija za kupnju električnih automobila. One su do sada bile otvorene za sve marke, no sada će biti uvedene - pod ručnom. Nema više subvencija za kineske električne automobile, odnosno vozila proizvedena izvan Europe, a pronađen je zanimljiv način da se cijela priča zamaskira.
Kako bi izbjegla direktnu diskriminaciju kineskih marki, u strahu od mogućih tužbi, Francuska je odlučila da svoju pomoć bazira na ekološkom otisku automobila, od njegove proizvodnje do zastupništva, a ne samo na emisiji CO2 kada je automobil na cesti. To novo pravilo stupa na snagu u siječnju 2024.
Milan Bugarić
EKOLOŠKA OCJENA KOD FRANCUZA
Do sada se u Francuskoj subvencija za kupnju od 5000 eura (do 7000 eura za kućanstva s niskim primanjima) dodjeljivala bez obzira na CO2 otisak vozila, a od siječnja će njegova ekološka efikasnost sada biti ispitana. U praksi, svakom modelu prodanom u Francuskoj biti će dodijeljena ekološka ocjena, koja će ga učiniti prihvatljivim ili neprihvatljivim za bonus. Materijali korišteni u proizvodnji (čelik, aluminij) bit će uzeti u obzir, kao i utjecaj na okolicu montaže (potrošnja energije i mješavina energije) te baterija (težina, transport, potrošnja energije). Ispitat će se i logistika, odnosno odakle dolaze baterije i sam automobil. Dakle, automobil proizveden u Kini ili Teksasu ne bi imao pravo na podršku za kupnju jer bi u emisije bio uključen i transport, prenosi “AutoBlog”. Mjera će uključiti i dio Teslinih vozila, koji se ne proizvodi u Europi.
Kineski automobili poskupljuju?
Kako Deutsche Welle prenosi riječi Ursule von der Leyen, predsjednice Europske komisije (EK), “cijena automobila se smanjuje zahvaljujući divovskim državnim subvencijama, a to remeti naše tržište i nije prihvatljivo. Prema navodima EK, kineski automobili su za oko 20 posto jeftiniji nego oni proizvedeni u Europskoj uniji, pa je velika vjerojatnost da će uskoro biti uvedene carine. Ako do toga dođe, to bi nakratko pomoglo europskim proizvođačima, no kupci ne bi bili sretni. Cijene automobila iz Kine bi porasle.”