Magazin
UNIJA DANAS I SUTRA

Nataša Beširević: Učinjeno je puno dobroga, no izazova je sve više
Objavljeno 23. rujna, 2023.

Ugovor iz Maastrichta, koji je stupio na snagu 1993., doista je bio prekretnica. To se smatralo hrabrim korakom prema ujedinjenoj i prosperitetnijoj Europi. S jedne strane imali smo niz zapaženih uspjeha, nemojmo zaboraviti - EU održava mir i blagostanje u Europi više od sedam desetljeća. To je izvanredno postignuće, s obzirom na povijest sukoba na kontinentu - dr. sc. Nataša Beširević, konzultantica na EU projektima u regiji zapadnog Balkana i istočnog susjedstva, evaluatorica Europske komisije Horizon Europe, te dodaje:


- Od uvođenja eura 1999. Europska unije je postala najveće jedinstveno tržište na svijetu, gdje bez barijera putuje i trguje pola milijarde ljudi. EU je najveći trgovinski blok na svijetu koji čini više od 15 % globalne trgovine. To su silne stvari koje su dovele do toga da gospodarstvo EU-a poraste za više od 50 %, samo u posljednjih deset godina otvoreno je više od 16 milijuna radnih mjesta. EU predvodi u borbi protiv klimatskih promjena, a imamo obvezu smanjiti stakleničke plinove za 55 % do 2030.

Bitna su i proširenja - EU se proširio s 12 na 27 država članica. To je milijunima ljudi u bivšim socijalističkim državama donijelo demokraciju i gospodarski "push". Primjerice, programom Erasmus+ milijuni studenata slobodno studiraju diljem Europe.

S druge strane su problemi. Kriza u eurozoni 2008. - 2009. razotkrila je nedostatke u gospodarskoj strukturi, poduzeti su koraci za rješavanje, ali kriza je naštetila povjerenju javnosti. Izbjeglička kriza 2015. - 2016. opteretila je sustav azila. Odlazak Ujedinjene Kraljevine iz EU-a 2016. (Brexit) otvorio je pitanja o budućnosti integracija. Raste populizam posljednjih godina. U nedavnom istraživanju Europskog parlamenta 63 % Europljana izjavilo je da pozitivno gleda na EU, no postoje znatne razlike. Na primjer, samo 42 % Mađara ima pozitivno mišljenje o EU-u, u usporedbi s 85 % Danaca.

EU je danas složena i višestruka organizacija. To je zona mira i prosperiteta, ali se također suočava s brojnim izazovima, uključujući rat u Ukrajini, energetsku krizu i uspon Kine, napetosti s Rusijom. EU nije savršena unija, ali je još uvijek najbolja od svih ponuđenih opcija u međunarodnoj suradnji.

Nakon dvije i pol teške pandemijske godine, pa nakon toga i ukrajinski rat, neizbježno su ostavili traga na EU. Koliko je sve to utjecalo na stabilnost (političku, ekonomsku...) Unije i Europe u cjelini, uključujući i RH?

- Kad se u samo nekoliko godina naslažu COVID-19, rat u Ukrajini i energetska kriza, možemo govoriti o iznimno teškom razdoblju u povijesti EU-a. Te su krize znatno utjecale na političku, gospodarsku i socijalnu stabilnost. No ono što je čudesno i divno kod EU-a - kad god se pojavi kriza - EU pomaže. Evo konkretnih primjera.

Pandemija bolesti COVID-19 dovela je do naglog gospodarskog pada i opteretila zdravstvene sustave EU-a. No EU je odgovorio na pandemiju pružanjem financijske pomoći članicama i razvojem zajedničkog programa cijepljenja.

Rat u Ukrajini imao je znatan utjecaj na EU. No EU je dao otprilike trećinu ukupne međunarodne pomoći Ukrajini od početka rata 24. veljače 2022. Konkretno: EU je osigurao 5,4 milijarde eura vojne pomoći Ukrajini u okviru Europskog instrumenta mirovne pomoći (EPF) kroz oružje, streljivo i drugu vojnu opremu. To je jedan je od najvećih vojnih paketa dosad pruženih zemlji u sukobu! EU je nadalje osigurao 11,7 milijardi eura u obliku zajmova koje Ukrajina koristi za pokrivanje svojih neposrednih proračunskih potreba, uz hitnu proračunsku potporu od 1,5 milijardi eura.

Vojna pomoć EU-a Ukrajini iznosi oko 10 % ukrajinskog obrambenog proračuna u 2021. Financijska pomoć EU-a Ukrajini iznosi oko 10 % ukrajinskog BDP-a u 2021. To je iznimna pomoć! I znatno utječe na rat, jer pomaže Ukrajini u borbi protiv ruske agresije, i ujedno da održi svoju financijsku stabilnost.

Međutim, rat je doveo i do energetske krize u Europi, a ta kriza dovela je do inflacije, poskupljenja cijena hrane i usporavanja gospodarstva. Inflacija u EU-u u lipnju iznosila je visokih 8,6 %, najveća u posljednjih 20 godina. To opterećuje kućne proračune i dovodi do socijalnih nemira. Očekuje se da će gospodarstvo EU-a porasti za samo 0,8 % u 2023. godini.

No od početka rata u Ukrajini oslanjanje Europske unije na rusku energiju znatno se smanjilo. Evo, konkretno, 2021. EU je od Rusije uvozio 45 % plina, 27 % nafte i 46 % ugljena. Međutim, EU je do kolovoza 2023. smanjio oslanjanje na ruski plin na 20 %, naftu na 15 %, ugljen 10 %. Povećan je uvoz plina iz Norveške, Alžira i Katra, ulaže se u obnovljive izvore energije, koja danas pokriva 22 % potrošnje energije u EU. Pa samo je za pomoć domaćinstvima pogođenim energetskom krizom namijenjeno oko 200 milijardi eura! Takvih je mjera puno i vrlo su konkretne.

Sve u svemu, unatoč silnim krizama koje se događaju istovremeno, optimist sam, jer je EU u prošlosti pokazao iznimnu sposobnost prevladavanja izazova konkretnim mjerama. Vjerujem da će nastaviti takav trend.

Koji će biti ključni izazovi za novo vodstvu EU-a od iduće godine, nakon izbora...?

- Novo čelništvo EU-a suočit će se s nizom ključnih izazova nakon izbora. Rat u Ukrajini još uvijek traje i stvorio je veliku izbjegličku krizu u Europi. Prema UNHCR-u, više od sedam milijuna Ukrajinaca pobjeglo je u susjedne zemlje od početka rata, od toga je više od pet milijuna registrirano za privremenu zaštitu u EU-u. To je povećanje od 52 % u odnosu prema 2021., prema podacima Europske komisije, što dovodi do napetosti među članicama. O energetskoj krizi i posljedicama na gospodarstvo koje mora biti inovativnije i konkurentnije na globalnoj sceni već smo govorili.

Tema daljnjeg proširenja EU-a sigurno će ostati relevantna u sljedećim godinama. EU će morati upravljati tim procesom na način koji je koristan i za EU i za zemlje kandidatkinje. Dosadašnji model EU-a na mnogo je načina bio uspješan, kao što su promicanje mira i blagostanja u Europi. Međutim, također je kritiziran da je previše birokratski i da ne reagira na potrebe svojih građana.

Stalno se govori da je Europskoj uniji nužna revizija dosadašnjeg modela, da su reforme neizbježne... Drugim riječima, kakva je budućnost EU-a...?

- Postoji nekoliko različitih načina za reformu EU-a. Jedna od mogućnosti je produbljivanje integracije, primjerice uspostavom zajedničke fiskalne politike. Druga mogućnost je proširenje integracije, uspostava čvršćih odnosa sa zemljama izvan EU-a. EU bi također mogao reformirati svoje institucije, primjerice čineći Europski parlament snažnijim. EU će morati odlučiti kakvu budućnost želi, a zatim u skladu s tim reformirati svoje institucije. Prema nedavnom izvješću Europskog vijeća za vanjske odnose, "EU se sučeljava s krizom legitimiteta, povjerenje javnosti u EU opada već godinama, a rat u Ukrajini samo je pogoršao stvari."

Nedavno istraživanje EU Agencije za temeljna prava pokazalo je da samo 42 % građana EU-a vjeruje EU-u. To je najniža razina povjerenja u posljednjih deset godina. EU se mora suočiti s tim izazovima kako bi ostao relevantna i utjecajna sila u svijetu. To uključuje reformu gospodarskog upravljanja, sustava azila i postupka donošenja odluka. EU također treba učiniti više kako bi građanima predstavio svoje uspjehe i konkretne mjere koje poduzima u kriznim situacijama. (D.J.)
Možda ste propustili...

UPRAVLJANJE DRŽAVOM (I)

Odgovoran posao za odgovorne lidere

ZORAN ZORIČIĆ, HRVATSKO DRUŠTVO ZA OVISNOST

Apeliramo na HZZO da nova terapija postane besplatna

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

TJEDNI OSVRT

Uzbuna! Njemačka je počela naplaćivati i zrak?

2

RAZGOVOR: DAVOR GJENERO

Pretkampanja pokazuje da se opozicija u protekle tri godine nije pripremila za izbore

3

PRIČA IZ PARKA PRIRODE: LONJSKO POLJE - MAGIJA RAVNOTEŽE...

Nema života bez močvare