Zdravlje
PREVENCIJA PREKOMJERNA TEŽINA

Za djecu obavezno 180 minuta tjelesne aktivnosti u danu
Objavljeno 21. studenog, 2022.
Preporučuje se ograničavanje vremena koje djeca i mladi provode pred ekranima

Posljednjih dana vodeći hrvatski stručnjaci upozoravaju na porazne podatke da 35 % djece u Hrvatskoj živi s prekomjernom tjelesnom težinom. Aktivna Hrvatska i Kineziološki fakultet pozivaju roditelje da potiču djecu na redovitu tjelesnu aktivnost, koja je izrazito važna za sve, a posebno kada je riječ o djeci i mladima.



Znanstveno je dokazan pozitivan učinak redovite tjelesne aktivnosti na rast i razvoj, održavanje tjelesne težine te smanjenje rizika od različitih bolesti. Redovito tjelesno vježbanje pozitivno utječe na razvoj mišićnog i koštanog sustava te poboljšava niz sastavnica tjelesne spremnosti, kao što su koordinacija, jakost, ravnoteža. Posebno valja istaknuti utjecaj redovite tjelesne aktivnosti na smanjenje stresa i općenito na mentalno zdravlje pojedinca.

"Nažalost, podaci pokazuju kako hrvatska posljednjih godina nazaduje kada je u pitanju redovita tjelesna aktivnost. Mnogim mladim ljudima dva sata nastave tjelesne i zdravstvene kulture jedina su tjelesna aktivnost tijekom tjedna. To je kao da su dva puta u tjednu pojeli obrok. Dizajnirani smo za kretanje, te se jedino ljudsku potrebu za kretanjem ne može nadomjestiti tabletama ili strojevima. Ako se ne krećemo dovoljno, što je slučaj upravo s novim generacijama, sve će to doći na naplatu, i to s ozbiljnim posljedicama", ističe doc. dr. sc. Dario Novak s Kineziološkog fakulteta iz Zagreba.

Dakle, kao nacija, moramo biti tjelesno aktivniji. Postoje razne preporuke vezane uz tjelesnu aktivnost djece i mladih. Najčešće se preporučuje 180 minuta tjelesne aktivnosti dnevno za djecu i 60 minuta dnevno za mlade. Naravno, preporučuje se i ograničavanje vremena koje djeca i mladi provode pred ekranima, zaključuje Dario Novak.

Uzrok pretilosti skup je djelovanja različitih čimbenika; genetskog, načina života i prehrane, a pretilost, nepravilna prehrana, pušenje i tjelesna neaktivnost vodeći su uzroci bolesti srca i moždanog udara. Upravo je usvajanje zdravih životnih navika u djetinjstvu najbolji način prevencije bolesti srca poslije u životu. Djeca i adolescenti koji imaju uravnoteženu pravilnu prehranu, redovitu tjelesnu aktivnost i odaberu život bez pušenja odrast će u zdrave ljude. Pretila djeca približno su trostruko ugroženija od visokog tlaka nego djeca koja nisu pretila. U mnogim zemljama pretilost u djece doseže epidemijske razmjere, nastale osamdesetih godina prošlog stoljeća.
Jasminka Knežević