Kultura
ODABRANO IDEJNO RJEŠENJE POŽEŠKOG TRGA

Povijesni urbani elementi oblikovani za budućnost
Objavljeno 25. siječnja, 2021.
Prva nagrada dodijeljena je radu autorica Ivane Tutek, Bernarde Lukač i Andree Čeko

Grad Požega i Udruženje hrvatskih arhitekata proveli su natječaj za izradu Urbanističko-arhitektonskog idejnog rješenja rekonstrukcije Trga Svetog Trojstva u Požegi. Natječaj je trajao od 21. srpnja do 15. listopada 2020., a prva nagrada dodijeljena je radu autorica Ivane Tutek, Bernarde Lukač i Andree Čeko.

Godinama je budućnost požeškog Trga Sv. Trojstva zanimljiva tema razgovora, a ponajviše kritika na račun parkirališta, koje zauzima najveći dio površine.

Središte života
Već je najava idejnog rješenja bila povod za aktualiziranje te teme, kao i prva objava odabranog rada. Poznato je da je to jedan od najljepših baroknih trgova u ovom dijelu Hrvatske, a svakako i šire. Zato je cilj natječaja bio dobivanje najkvalitetnijeg funkcionalnog, racionalnog, provedivog i održivog rješenja kojim će se obuhvatiti cjelovita rekonstrukcija Trga i okolnog prostora, uskladiti današnje potrebe građana s povijesnom urbanističko-arhitektonskom strukturom Trga i krajolikom te omogućiti funkcionalan, kvalitetan i sadržajno kreativan boravak građana i gostiju u javnom gradskom prostoru.

Kako stoji u objašnjenju prvonagrađenog rada, Trg Svetog Trojstva, forum publicum - glavni gradski trg, dio je mreže javnih kolno-pješačkih površina unutar kulturno-povijesne cjeline grada Požege. Sve najvažnije prirodno-prostorno-povijesne silnice grada i regije susreću se na tom prostoru te je Trg oduvijek kontinuirano središte života grada i šire prostorne cjeline. Projekt uređenja Trga zasniva se na konceptu revitalizacije tog prostora kao trajnog gradskog središta te transmisije elemenata povijesnog urbanog identiteta, duge i slojevite povijesti Trga, u oblikovanju budućnosti grada za 21 stoljeće.

A tu je i naznaka odgovora što s toliko kritiziranim prometom i parkiranim automobilima. Projektno rješenje uređenja Trga u početnom dijelu predviđa premještanje postojećeg središnjeg parkirališta južno od crkve i samostana Sv. Duha. Sama ploha omeđena je povijesnim prometnicama, sjeverna i zapadna, čija se širina smanjuje na minimalno potrebnu te se povećavaju pješački koridori uz sjevernu i zapadnu ovojnicu Trga, a južna se cesta u drugoj fazi ukida i pretvara u interventni put. Na taj način provodi se postupna redukcija automobilskog prometa i reafirmira se dominantno pješački karakter Trga.

Fluidni rubovi
- Sama dimenzija glavne plohe, početak i kraj Trga, naslućuje se kroz svjetlosne tragove u parteru koji definiraju prostor između dvije izvorno gotičke crkve, Sv. Duha i crkve sv. Lovre. Svjetlosni pravci u plohi markiraju osnovne smjerove kretanja i stvaraju poveznice prostora Trga s okolnim sadržajima te tako afirmiraju pojedine elemente postojećeg arhitektonsko-povijesnog okvira i njegova neposrednog zaleđa. Koncept uspostavlja i novu prostornu os Trga, kao odgovor na povijesni odnos spomenika Sv. Trojstva i kuće Magistrata u središtu Trga, suvremeno dizajnirani urban line - zona prihvata svih elemenata urbane opreme. Na taj način omogućena je lagana artikulacija gradskog prostora u funkciji različitih scenarija korištenja - sadržaji su koncentrirani u fleksibilno strukturiranoj centralnoj zoni, a rubovi su slobodni i fluidni u odnosu prema samoj ovojnici Trga - navodi se u nagrađenom idejnom rješenju.

Branka Starčević Tesari
Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

PREMIJERA PREDSTAVE ‘’ŠTO ŽENA UMIJE’’

Zagorka je započela borbu za prava žena koja još traje

2

MINISTARSTVO KULTURE OVU JE GODINU PROGLASILO GODINOM ČITANJA

Za književne manifestacije 3,8 milijuna kuna

3

ARHEOLOŠKA ISKAPANJA OTKRILA DOKAZE O ŽIVOTU PRIJE 3.000 GODINA

Nepoznata povijest Banskih dvora