Datum objave: 18. listopada, 2017.
Ako ste mislili da zrakoplovi ne kasne, onda ste se gadno prevarili. Događa
se to često, putnici zbog raznih razloga ne stižu do svoje prtljage ili zbog
sigurnosnih i drugih razloga propuštaju letove i čekaju neke sljedeće, o svom
trošku ili trošku kompanije čiju kartu imaju. Svaka kompanija na kašnjenje
putnika na sljedeći let reagira drukčije, neke su tvrde, a neke meke, baš poput
kuhanih jaja. Ako ste već letjeli ili imali slične situacije, odmah ćete
pogoditi kakve su koje. Jedno je sigurno, ako su krivi za kašnjenje i za to što
niste stigli na svoj idući let, moraju vam to kompenzirati. Postoji nekoliko
načina, pa ih dobro zapamtite prije polaska na aerodrom. Ako imate jednu kartu
za sve letove, a zakasnili ste na neki let, moraju vam osigurati sljedeći u što
kraćem roku, bilo na svom redovnom letu ili letu neke druge kompanije koja ide u
smjeru vašeg odredišta. Ako još morate i čekati, moraju se pobrinuti da niste
gladni i žedni. Obično vas pošalju u neki poslovni salon u kojem imate besplatno
iće i piće ili vam kod grupnog kašnjenja daju sendvičak i sokić da popravite
raspoloženje.
Kašnjenje
Kasnije proučite i pravila Regulative Europske unije 261/2004/EC ako je vaš
let otkazan ili je kasnio ili vam je uskraćen ukrcaj, a putujete iz zračne luke
unutar EU-a ili iz države izvan EU-a u EU. Samo ću se osvrnuti na činjenicu i da
ako se očekuje duže kašnjenje leta, putnici imaju pravo na skrb i u obliku
hotelskog smještaja (ako je npr. zrakoplov u kvaru i idući let je popodne ili
sutradan). Imaju pravo i na dva kratka telefonska poziva, telefaks i slanje
poruke e-mailom, a u slučaju kašnjenja dužeg od pet sati i pravo na povrat novca
za neiskorištene dijelove karte. Postoji još jedna situacija kada vas vaša
zrakoplovna kompanija možda časti besplatnim hotelom, a koju sigurno želite
zapamtiti. Nedavno sam iz ukrajinskog Lavova Turkish Airlinesom letio prema
domovini. Poletjeli smo u 19 sati i za nešto manje od dva sata naš je Airbus
ugledao svjetla Istanbula. Kako mi je sljedeći let za Zagreb bio rezerviran za
sutradan oko 7 sati, u Istanbulu sam morao provesti malo više od desetak sati. I
kakve to veze ima, možda ćete se pitati. Pa ima jer ako čekanje za putnika
ekonomskog razreda kod Turkish Airlinesa traje više od deset sati ili sedam za
putnika poslovnog razreda, tada Turkish Airlines u Istanbulu osigurava besplatan
smještaj u hotelu pod određenim uvjetima. Obično to budu hoteli više klase, pa
sam s ostalih nekoliko putnika koji su putovali u razne dijelove svijeta bio
besplatno prevezen do hotela Courtyard by Marriott Istanbul International
Airport. Odmah su mi rekli da će me ujutro u pet sat prevesti ponovo do zračne
luke kako ne bih zakasnio na zrakoplov za Zagreb, što su i učinili, ne
zaboravivši mi predati i paket sa solidnim doručkom kako ne bih ostao gladan jer
u to vrijeme hotelska kuhinja još nije radila. Dakle, da je kojim slučajem
tijekom noći postojao let za Zagreb, a da sam imao kartu za jutarnji let,
besplatni hotelski smještaj ne bi bio moguć. U svakom slučaju, ako imate duža
čekanja npr. u Istanbulu, ostvarujete i pravo na besplatno razgledanje grada s
ručkom u tradicionalnom restoranu, pa možete izabrati hotel ili obilazak
džamija. Ne zaboravite da vam za neke zemlje (poput Turske) treba viza u slučaju
odlaska u hotel, dok vam neke države (npr. Etiopija) daju besplatan ulaz na dan
ili dva zbog nepredviđene situacije. O detaljima se uvijek raspitajte tamo gdje
ste kupili zrakoplovnu kartu ili nazovite ured aviokompanije kako bi vam
unaprijed objasnili na što imate pravo, a na što ne.
Štedljivi igrači
Osim već spomenutih kompanija, besplatan hotelski smještaj u slučaju dugog
čekanja leta i uz ostale uvjete koji moraju biti zadovoljeni (i koje dobro
proučite) daju i Qatar Airways, Etihad Airways, Tap Portugal, Finnair, Asiana,
Air Canada, Air China, China Eastern, China Southern, Royal Jordanian, Korean
Air, Sri Lankan Airlines, Japan Airlines, Egypt Air, Icelandair, Royal Air Maroc
i South African Airways. Vjerojatno primjećujete da tu nema Croatia Airlinesa,
Lufthanse, KLM-a, Air Francea, Aeroflota, američkih kompanija i ostalih velikih
i štedljivih igrača. Nema jer su škrti i imaju drukčiju poslovnu politiku
usmjerenu na ekstraprofit. A to da su škrti osjetite i na njihovim letovima, baš
u svakom pogledu. Zato se uvijek dobro informirajte prije svake akcije koju
kanite poduzeti jer je bar danas internet svima i svagdje dostupan. A i uvijek
morate znati više od stručne osobe koja bi prema pravilu trebala neke detalje
znati bolje od vas. Ali ne zna jer nema pravila. Živa istina.