Ekonomija
PREDSTAVLJAJU TREĆU NAJVEĆU EKONOMSKU GRUPACIJU NA SVIJETU

Među 500 najvećih obiteljskih poduzeća njih 50 % je u Europi, trećina je starija od 100 godina
Objavljeno 13. travnja, 2022.

Kad kažemo "obiteljsko poduzeće", većina pomisli na malu obrtničku radionicu u kojoj se posao prenosi s generacije na generaciju, a većinu zaposlenika čine članovi obitelji koji svoje proizvode i usluge uglavnom nude na lokalnom području. Međutim, obiteljska poduzeća nisu samo mala. Konzultantska kuća Ernst & Young i Sveučilište St. Gallen iz Švicarske od 2015. provode istraživanje Global Family Business Index, koje kreira listu 500 najvećih obiteljskih poduzeća na svijetu. Prema podacima posljednjeg istraživanja iz 2021. godine, 500 najvećih obiteljskih poduzeća zapošljava više od 24 milijuna osoba, a s ukupnim prihodima od više od 7280 milijardi američkih dolara predstavljaju treću najveću ekonomsku grupaciju na svijetu, odmah nakon američkog i kineskog gospodarstva. Među 500 najvećih, njih 50 % nalazi se u Europi, a trećina ih je starija od 100 godina.


Najveće obiteljsko poduzeće na svijetu je američki Walmart, koji zapošljava 2,3 milijuna ljudi i ulistano je na burzu. Najveće obiteljsko poduzeće u stopostotnom privatnom vlasništvu njemačka je Schwarz Grupa, koja je vlasnik trgovačkih lanaca Lidl i Kaufland. Među 500 najvećih obiteljskih poduzeća na svijetu, čak 16 % su njemačke korporacije, stoga i ne čudi da je bivša kancelarka Angela Merkel bila redovita govornica na godišnjim konferencijama o obiteljskim poduzećima njemačke Zaklade za obiteljska poduzeća. U svojim obraćanjima često ističe kako bez jakih obiteljskih poduzeća nema ni snažnog njemačkog gospodarstva te kako su obiteljski poduzetnici dio karaktera njihove zemlje. Zanimljivo je vidjeti što su ključni kriteriji prema kojima je kreirana lista 500 najvećih. To su: ostvareni prihod, uključenost minimalno jednog člana obitelji u vođenje poduzeća i provedena tranzicija poslovanja, bar s prve na drugu generaciju u obitelji. Nije slučajno da je upravo ovo posljednje identificirano kao važan kriterij, budući da se radi o prepreci koju mnoga poduzeća u privatnom vlasništvu ne uspijevaju savladati. Prema iskustvu razvijenih zemalja s dugom tradicijom poduzetništva i privatnog vlasništva - u procesu prijenosa poslovanja tek 30 % poduzeća prenosi se na drugu generaciju, 40 % se prodaje, a 30 % odlazi u likvidaciju. Na izazovnost prijenosa poslovanja kao faze u razvoju privatnih poduzeća ukazuje i Europska komisija. U gotovo svim dokumentima Europske unije koji govore o obiteljskim poduzećima i tranziciji poslovanja, stoji podatak o 450.000 malih i srednjih poduzeća s oko 2.000.000 zaposlenih koji svake godine prolaze proces prijenosa poslovanja. U oko 150.000 procesu prijenosa poslovanja ne pristupa se na adekvatan način, čime se dovodi u pitanje oko 600.000 zaposlenih. Zbog značajnog gubitka radnih mjesta i društvene vrijednosti u ovim procesima, Europska komisija prati problematiku prijenosa poslovanja u zemljama članicama EU-a od 1994. godine. Svakih nekoliko godina provjerava se stanje i daju preporuke zemljama članicama što je potrebno učiniti kako bi se pružila podrška poduzetnicima. 

U mnogim se djelatnostima u Hrvatskoj tržište konsolidira, a organizacijski posložene i financijski stabilne tvrtke s mlađim vlasnicima preuzimaju poslovanje poduzeća čiji se vlasnici povlače iz biznisa.

Procesi prijenosa poslovanja ne događaju se u vakuumu, neovisno o drugim faktorima u okruženju. U nekim zemljama EU-a u informiranje i edukaciju poduzetnika o važnosti prijenosa poslovanja uključene su i javne i privatne institucije koje čine tzv. ekosustav za prijenos poslovanja. Velik broj tih inicijativa Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva (CEPOR) imao je prilike istražiti "izbliza", kroz studijske posjete i sudjelovanje na konferencijama, a u organizaciji Europskog udruženja za prijenos poslovanja malih i srednjih poduzeća - TRANSEO, čiji je dugogodišnji član. Evo nekoliko primjera takvih programa: u Nizozemskoj poduzetnici stariji od 55 godina dobivaju poštom publikaciju na temu prijenosa poslovanja i poziv na besplatno savjetovanje u gospodarsku komoru; u Belgiji, koja je po mnogo pitanja razjedinjena i regionalizirana, sve tri regije zajedno koordinirano organiziraju Tjedan prijenosa poslovanja u kojem svi koji pružaju podršku u području prijenosa poslovanja organiziraju besplatne aktivnosti za poduzetnike, a sve te aktivnosti zajedno se promoviraju na jedinstvenom web-portalu; u Francuskoj, umirovljeni poduzetnici i menadžeri na više od 200 lokacija diljem zemlje nude podršku kupcima i prodavateljima mikro i malih biznisa, a u svrhu povezivanja kupaca i prodavatelja koriste online platformu; u Sloveniji od 2020. godine poduzetnici mogu koristiti vaučere na temelju kojih vlada sufinancira 60 % savjetodavnih usluga kod prijenosa vlasništva poduzeća poduzetnika koji odlaze u mirovinu. Procesi prijenosa poslovanja su nužni, a okidač je najčešće životna dob čovjeka. Stopa preživljavanja poduzeća ovisi o osviještenosti i spremnosti poduzetnika na donošenje odluke o pripremi i pravovremenoj provedbi prijenosa poslovanja. U nedostatku podrške poduzetnicima od strane relevantnih tijela u Hrvatskoj (i drugim zemljama regije), važno je uspostaviti suradnju među savjetodavnim, obrazovnim, financijskim i drugim organizacijama koje već sada na različite načine pružaju podršku kod prijenosa poslovanja. Kroz razmjenu iskustava i zajedničke projekte možemo pomoći poduzetnicima da se na vrijeme i uspješno suoče s izazovima prijenosa poslovanja.

prof.dr.sc.Mirela Alpeza s Ekonomskog fakulteta u Osijeku

40 %

poduzeća promijenilo je većinskog vlasnika u razdoblju od 2014. do 2020. godine

11 %

poduzeća prekinulo je poslovnu aktivnost, a preostala koja su preživjela, u 2020. godini su rasla - i po prihodu (za 19 %) i po broju zaposlenih (za 4 %)

Podrška poduzetnicima
Svakih nekoliko godina provjerava se stanje i daju preporuke zemljama članicama što je potrebno učiniti kako bi se pružila podrška poduzetnicima. Preporuke su:

l Provođenje kampanja jačanja svijesti poduzetnika o složenosti prijenosa poslovanja i važnosti pravovremene pripreme

l Promocija preuzimanja poslovanja kao načina ulaska u poduzetništvo ili rasta poduzeća

l Unapređenje kvalitete i dostupnosti savjetnika za prijenos poslovanja, naročito za mikro i mala poduzeća

l Kreiranje instrumenata za financiranje kupnje uhodanog poduzeća za one koji žele na taj način ući u poduzetništvo ili proširiti poslovanje

l Razvoj online tržišta za spajanje kupaca i prodavatelja, naročito u segmentu mikro i malih poduzeća.

Ove preporuke aktualne su i za Hrvatsku i druge tranzicijske zemlje.

Možda ste propustili...

SVE JE VIŠE INVESTICIJA U VINARIJE I OPREMU

Hrvatska vina u izvozu postižu 2,5 puta više cijene

EUROPSKA UDRUGA ZA ZAŠTITU POTROŠAČA

Prijavili sedamnaest avioprijevoznika

Najčitanije iz rubrike