Objavljeno 31. svibnja, 2013.
Vezani članci
MILIJARDA KUNA NOVIH ULAGANJA
Ljerka Puljić, starija izvršna potpredsjednica Agrokora, uvijek je za susreta s novinarima spremna otvoreno i bez zadrške razgovarati o poslovnim planovima ili pak nerealiziranim ciljevima.
Nedavno, na Međunarodnom poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu, na kojemu je Hrvatska bila zemlja partner, a Agrokor kao tvrtka prisutna na oba tržišta ugostio ministre poljoprivrede Hrvatske i Srbije, razgovaralo se o tomu što objema državama znači izlazak Hrvatske iz CEFTA-e.
Što će Agrokoru značiti izlazak iz CEFTA-e?
- Agrokor je u Srbiji, ima tome desetak godina, napravio prvu veliku investiciju - u proizvodnji sladoleda i zamrznute hrane, potom povrća i tijesta i mi ovdje imamo status domaćeg proizvođača. Također, investirali smo u preradu uljarica, u poljoprivredu i jedan izvor vode. Stoga se ne smatramo najvećim stranim investitorom u Srbiji, nego svojevrsnim domaćim proizvođačem. To će nam u trenutku kada Hrvatska gubi povlaštenu poziciju u CEFTA-i, dati mogućnost da nam se ne naruše trgovačke pozicije u cijeloj regiji. Pomoći će nam sigurno da, ako CEFTA i ne popusti prema Europskoj uniji, zadržimo pozicije na tržištu. No naša ulaganja ovdje, jasno, nisu bila motivirana takvom računicom, jer mi smo uvijek imali dugoročan cilj biti regionalni lider. A biti regionalni lider bez direktnih ulaganja u proizvodnju gotovo je nemoguće. Samo izvozom to se ne može ostvariti, jednostavno, morate ući na tržište, imati veliki market share i ovladati proizvodnjom. Srbija je konkurentna, ne samo u cijeni radne snage nego i u nekim prirodnim resursima, poglavito za poljoprivrednu i prehrambenu industriju, u čemu postoji dugoročna šansa zadržavanja te pozicije. Mi smo tu prisutni i na to računamo.
* Jeste li tu stečenu poziciju u Srbiji iskoristili i za širenje na druga tržišta?
- Agrokor još uvijek to nije potpuno iskoristio. No u bliskoj budućnosti gledamo na srpsko tržište kao na potencijal za izlazak na, ponajprije, ruska tržišta i na ostala, rekla bih, istočna tržišta, gdje Srbija, kao zemlja, ima preferencijalne uvjete trgovanja. To je sljedeći korak koji očekujemo i u koji će Agrokor ulagati. A za to nam trebaju bitno veći volumeni proizvodnje od postojećih. Dakle, moramo još investirati, povećati proizvodnju i, naravno, uložiti u ta tržišta.
Dario KUŠTRO
Samo jaka poljoprivreda može privući ulagače
* I dok sajmovanje u Hrvatskoj polako posustaje, sajam u Novom Sadu čini se - ne. Zašto je tomu tako?
- Po mom mišljenju sajam će držati snaga sektora. Ako poljoprivreda i prehrambena industrija kao sektor u Srbiji bude jačala i rasla te pratila globalne tehnologije, privlačit će ne samo potencijalne ulagače nego i potencijalne proizvođače novih tehnologija, novih sirovina, gnojiva, sjemena, jer će biti atraktivno tržište. Ali onda će privlačiti i ostatak regije, koji će ovamo dolaziti radi trgovanja. Znači morate imati jak sektor, jake industrije da biste održali vlastito sajmovanje.