Zdravlje
NUTRICIONIZAM: HRANA KOJA MOŽE BITI OPASNA

Što ne biste smjeli jesti želite li imati zdrav mozak
Objavljeno 23. listopada, 2023.
Visok dnevni unos voća i povrća može rezultirati boljim kognitivnim performansama

Određene navike mogu vam pomoći da održite svoj mozak u vrhunskoj formi, kao što je izbjegavanje pušenja cigareta, bavljenje fizičkom aktivnošću i održavanje zdrave težine.



- Imati optimalno zdravlje mozga znači minimizirati upalu i izloženost toksinima, biti metabolički fleksibilan, imati potpornu energiju - protok krvi, oksigenaciju, mitohondrijalnu funkciju i hranjive tvari - i imati dovoljnu neurotrofnu podršku - kaže Dale Bredesen, istraživač neuroznanosti i stručnjak za neurodegenerativne bolesti.

Dobro je poznato da pridržavanje obrazaca prehrane bogatih antioksidansima poput mediteranske prehrane i fokusiranje na nutrijente poput omega-3 masnih kiselina i vitamina B može pomoći u prirodnom zdravlju vašeg mozga. Visok dnevni unos voća i povrća može rezultirati boljim kognitivnim performansama u odnosu prema onima koji imaju male količine voća i povrća u prehrani. Dakle, prehrana bogata nutrijentima prepuna antioksidanasa, zdravih masti i mikronutrijenata može pomoći u održavanju zdravlja vašeg mozga.

No postoje određene namirnice koje mogu djelovati protiv ciljeva zdravlja vašeg mozga, posebno ako ih često uključujete u svoju prehranu. Bilo što prženo u dubokom ulju ima dobar okus, a ono hrskanje u kojem uživate kad zagrizete prženu hranu je nešto što je teško zamijeniti. No jedenje pržene hrane, poput pržene piletine, često ne čini uslugu vašem mozgu. Rezultati meta-analize objavljene u American Journal of Clinical Nutrition pokazali su vezu između više pržene hrane i povećanog rizika od kognitivnih zdravstvenih problema.

Svi volimo slatku poslasticu s vremena na vrijeme. No bomboni poput gumenih medvjedića nemaju u sebi ništa hranjivo, jer su u biti napravljeni od čistog šećera. Dok je šećer u obliku glukoze potreban kao izvor energije, prevelika potrošnja šećera povezana je s oštećenjem pamćenja i povećanim rizikom od demencije. Zbog toga vam je bolje da ostavite gumene bombone za povremeno uživanje i da se držite slatkih grickalica bogatih hranjivim sastojcima za često grickanje, poput voća.

Ponekad opasnost nije hrana koju jedete, već ono u što je vaša hrana upakirana. Omoti za brzu hranu poznati su po tome što sadrže per-i polifluoroalkilne supstance (PFAS) ili kemikalije koje su povezane s mnogim negativnim efektima na zdravlje, uključujući negativne efekte na naše kognitivno zdravlje.

Krofne daju trostruki udarac kada je u pitanju hrana koja ne podržava zdravlje našeg mozga. Ove poslastice obično se prave s dodatkom šećera, koji, kada se konzumira u prevelikoj količini, izgleda da je povezan s nižim kognitivnim funkcijama. Krofne su također pržene u dubokom ulju i smatraju se ultraprerađenom hranom, stoga njihovo često jedenje može biti štetno za zdravlje vašeg mozga. T.K.
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

SRCE: POJAČANO SIMPATIČKO OPTEREĆENJE

Prepoznati stres znači sačuvati zdravlje

2

NOVA STUDIJA POTVRĐUJE

Financijski stres najštetniji za zdravlje

3

STUDIJA: TIJEKOM ZIME MANJAK JE ČEST

Sunčeva svjetlost jedan je od najjačih izvora vitamina D