Ekonomija
POTROŠAČI DILJEM SVIJETA ZABRINUTI

Građani se suzdržavaju od kupnje svega što nije nužno
Objavljeno 17. ožujka, 2023.
Najmanji se pad u idućem razdoblju očekuje u segmentu namirnica

Građani diljem svijeta drastično su promijenili i prilagodili svoje potrošačke navike zbog porasta troškova života. Prema zaključku PwC-ova istraživanja mišljenja potrošača u 25 zemalja, 69 posto njih suzdržava se od potrošnje na stvari koje se ne smatraju nužnima jer troškovi života rastu, a 90 posto ih se počelo ponašati štedljivo.



Kupnja na sniženju


"Petnaest posto potrošača potpuno je odustalo od takve potrošnje", zaključak je PwC-ova istraživanja "Global Consumer Insights Pulse Survey" iz 2023. godine. Istraživanje je također pokazalo da većina potrošača očekuje u sljedećih šest mjeseci smanjenje svojih izdataka u svim ispitanim kategorijama, što je od prethodnog istraživanja mišljenja potrošača iz lipnja 2022. godine do danas značajan pad planirane potrošnje u svim kategorijama. Najveći dio smanjenja potrošnje kupaca u sljedećih šest mjeseci vjerojatno će se vidjeti u gospodarskim sektorima koji uključuju luksuzne i ekskluzivne proizvode, putovanja i modu, dok se najmanji pad očekuje u segmentu namirnica.

Gotovo polovina potrošača (49 %) kaže da kupuje određene proizvode kada su u posebnoj ponudi ili na promotivnoj akciji, 46 posto ih nastoji pronaći trgovce na malo koji nude bolju vrijednost, 40 posto koristi internetske stranice za usporedbu kako bi pronašlo povoljnije alternative, 34 posto kupuje na veliko kako bi uštedjeli, a 32 posto kupuje robne marke trgovaca kako bi ostvarilo uštede. "Demografski gledano, generacija X je ‘najzabrinutija‘ (47 %) i ograničila je svoju ne nužnu potrošnju, pripadnici poslijeratne generacije (tzv. baby boomers) zabrinuti su do ‘neke mjere‘ (33 %) dok istodobno ograničavaju ne nužnu potrošnju, a milenijalci predvode kad su zabrinuti, ali ne mijenjaju svoje ponašanje", ističe se u analizi istraživanja.

"Razmišljajući o 2023. godini očekujemo da će se nestabilnosti i pritisak nastaviti, i da će upravo to prodavačima zaokupiti pažnju i stvoriti želju za povećanjem otpornosti i smanjenjem troškova. Rastuća inflacija i povećani troškovi energije zajedno s povećanjem ostalih troškova, pritisci na opskrbu i prekid opskrbnih lanaca, kao i sve veći zahtjevi za ekološkim, društvenim i upravljačkim (ESG) inicijativama i digitalnom transformacijom, stvaraju sve veći pritisak na tvrtke u sektoru trgovine i potrošačkih robnih marki. Iako će u nadolazećim mjesecima biti potreban oprez pri donošenju odluka o ulaganju, ključne teme poput održivosti i digitalizacije moraju ostati na dnevnom redu maloprodajnih tvrtki", rekao je Aleksandar Stevanović, voditelj usluga poslovnog savjetovanja za sektor maloprodaje i robe široke potrošnje za jugoistočnu Europu u PwC-u.

Savjet trgovcima


Više od polovine potrošača (56 %) izjavilo je da su rastuće cijene i dalje najčešći problem pri kupnji u trgovinama, no problemi s opskrbnim lancima također su značajni i kreiraju duže redove čekanja te utječu na gužvu u trgovinama na određenim lokacijama (30 %), a na ponašanje potrošača utječe i dostupnost proizvoda (26 %). Čini se da poremećaji u opskrbnom lancu u slučaju kupnje u trgovinama predstavljaju najveći problem za potrošače u Australiji (36 %), Sjedinjenim Američkim Državama (35 %) i Indiji (34 %). Prema istraživanju, kupce na internetu najviše zabrinjavaju rastuće cijene (48 %), dostupnost proizvoda (24 %) i rokovi isporuke dulji od očekivanog (24 %).

“Kriza izazvana porastom troškova života ima značajan utjecaj na način na koji potrošači kupuju, kako u trgovinama tako i na internetu. Kako cijene rastu, potrošači diljem svijeta smanjuju potrošnju koja nije nužna, a više vremena troše tražeći povoljnije alternative. Dok svaki ispitani sektor očekuje pad potrošnje tijekom sljedećih šest mjeseci, ipak vidimo da potrošači i dalje daju prioritet proizvodima koji su etički proizvedeni i održivi. Ako trgovci na malo žele napredovati u ovom izazovnom makroekonomskom okružju i zadržati potrošače, moraju iskoristiti i diversificirati svoje distribucijske kanale, ponuditi konkurentne cijene, ulagati u veću otpornost opskrbnog lanca i kompenzirati sve veću nevoljkost kupaca da dijele podatke na internetu boljim praćenjem svojih baza kupaca i programima vjernosti,” ističe Sabine Durand-Hayes, globalna voditeljica usluga za potrošačka tržišta iz PwC-a Francuska.

Dijana Pavlović
MANJE LUKSUZA
Potrošači planiraju smanjiti svoju potrošnju tijekom sljedećih šest mjeseci, pri čemu se najveće smanjenje očekuje na području luksuznih ili dizajnerskih proizvoda (53 %), putovanja (43 %), virtualnih internetskih aktivnosti (42 %) i mode, poput odjeće i obuće (41 %). Međutim, još uvijek postoji želja za trošenjem u budućnosti, s obzirom na to da 40 posto navodi da će nastojati počastiti sebe ili druge.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

danasradim.hr - Savjeti za zapošljavanje

Kako napisati CV koji osigurava poziv na intervju

2

ŽELITE POSAO U PRIMORSKO-GORANSKOJ ŽUPANIJI?

PB Lopača traži djelatnike, moguće zapošljavanje pripravnika

3

TVRTKE OHRABRITI NA SUDJELOVANJE U PROGRAMU HORIZON

Za inovacije i razvoj moguće je povući izdašna sredstva