Kultura
2. MILENIJSKO NATJECANJE EFOS-A

Upoznajte druge s glagoljicom
Objavljeno 16. ožujka, 2020.
Znanost u službi unaprjeđenja gospodarstva temeljenog na vlastitim potencijalima

Održavanje 2. milenijskog natjecanja iz kreativne industrije najavljeno je za 23. travnja. Organizator je Ekonomski fakultet u Osijeku, prepoznatljiv po populariziranju kreativne industrije, partnerska ustanova i ove je godine Filozofski fakultet. Profesorica Josipa Mijoč voditeljica je natjecanja, a koordinatorice su Ana Stanković i Vanessa Brnić. U okviru novonastalih okolnosti izazvanih trenutačnim epidemiološkim stanjem u Republici Hrvatskoj te obustavom nastave do 30. ožujka, od prof. Mijoč doznajemo o tijeku priprema.



Jeste li odgodili natjecanje?


- Prema naputku uprave EFOS-a, nastavnici su u obvezi osigurati kontinuitet nastavnog procesa, ali uporabom digitalne tehnologije i metoda učenja na daljinu. Organizatori su dostupni prijavljenim natjecateljima na adresama elektroničke pošte, a o pojedinostima izvještavamo na mrežnoj stranici milenijsko.efos.hr. U propozicijama smo predvidjeli digitalne obrasce za prijavljivanje i dostavljanje rješenja, a bude li potrebno, natjecatelji će prosudbenom povjerenstvu svoja rješenja moći predstaviti ‘na daljinu‘. Za svaku se kategoriju imenuje prosudbeno povjerenstvo koje čine nastavnici srednjoškolskih i visokoobrazovnih ustanova te predstavnici kreativne industrije. Nadamo se, ipak, da će se epidemiološka slika popraviti te da ćemo natjecanje moći održati i u prostorima EFOS-a.

Po čemu je ovo natjecanje posebno?


- Novi milenij obilježen je brojnim novinama, a jedna je od njih kreativna industrija koja se često poistovjećuje s industrijom znanja, karijera, ideja i receptura, odnosno prototipa. Premda je kreativna industrija ujedno i industrija novog milenija, ona u Hrvatskoj još uvijek nije institucionaliziran. S kolegama na EFOS-u zagovaram ustroj kreativne industrije, koji obuhvaća 12 sektora - arhitekturu, audiovizualne umjetnosti, baštinu (arhivu, knjižnice, muzeje), dizajn, glazbu, izvedbene umjetnosti, knjige/nakladništvo, medije, oglašavanje i tržišne komunikacije, primijenjene umjetnosti, računalne igre/novi mediji, vizualne umjetnosti. EFOS natjecanjem popularizira kreativnu industriju približavajući ju srednjoškolcima i studentima. Mlađe dobne skupine tako dobivaju priliku svoju budućnost usmjeriti na razvijanje sposobnosti, u kojima su ključna znanja, vještine i njegovane darovitosti. Naglašavamo i izvozni potencijal kreativne industrije jer se ova milenijska industrija temelji na projektima, razvoju kreativnih potencijala i talenata, idejnosti i znanju. Aktivnim propitivanjem kreativne industrije, koja je u formaliziranju osječke sveučilišne sastavnice, znanost stavljaju u službu unaprjeđenja gospodarstva temeljenog na vlastitim potencijalima.

Na navedenim postavkama nastala je i Kreativna riznica. Milenijskom natjecanju ove je godine tema OSvajanje glagoljicom. Kako je zamišljeno?


- Nacionalno i međunarodno natjecanje za srednjoškolce i studente iz Hrvatske i inozemstva oblikovano je prema pedagoškim i metodičkim standardima. Rok je još uvijek otvoren, rješenja je potrebno dostaviti tek u travnju pa natjecatelji imaju dovoljno vremena osmisliti i opisati rješenja. Najbolja će osvojiti prestižnu nagradu Vodik i povelju koja prati statuu. Članovi prosudbenog povjerenstva zasjedaju 23. travnja te, ovisno o epidemiološkom stanju, odluku donose na temelju obrazloženja natjecatelja. Ako uvjeti budu dopuštali, natjecatelji će svoja obrazloženja iznijeti uživo, a u suprotnom će se razgovor s natjecateljima provesti jednom od metoda ispitivanja na daljinu.

Jeste li istaknuli cilj, misiju i viziju natjecanja?


- Cilj je potaknuti na sudjelovanje u izvannastavnim aktivnostima korisnima za razvitak vještina, kritičko razmišljanje, kreativnost i unaprjeđivanje stečenih znanja. Očekuje se kako će natjecanje ojačati suradničko i društveno-odgovorno ponašanje svih obrazovnih skupina. Misija je osnažiti na kreativno djelovanje u području kreativne industrije i drugim područjima rada temeljenoga na znanju, izgradnja sklonosti za pronalaženje rješenja te stvaranje (poslovnih) prilika uporabom kulture kao resursa. Vizija kojoj težimo jest ostvarivanje društva temeljenoga na znanju i kreativnosti sposobnoga za izgradnju i izvoz vlastitih idejnih rješenja povezanih s povijesnim i kulturnim nasljeđem, a ostvarenih suvremenim tehnologijama.

Je li propisana forma rješenja?


- Natjecateljskim timovima dana je sloboda. Mogu odabrati predstavljanje preko prezentacije, plakata, videozapisa, plesa, pripremanjem predstava, igrokaza, glazbom, videoigricom ili bilo kojom drugom formom.

Kakva rješenja očekujete?



- Priželjkujemo neočekivana rješenja kojima bi se ostvarili kreativni proizvodi nadahnuti glagoljicom kao nematerijalnom kulturnom baštinom, a ostvareni u jednom ili više sektora kreativne industrije. Glagoljica je u svojoj uglatoj inačici jedna od temeljnih oznaka hrvatskoga kulturnog identiteta te time posjeduje kulturni, gospodarski, turistički i izvozni potencijal. Natjecatelje pozivamo da ponude rješenje i odgovore na pitanje Kako OSvajati glagoljicom u novom mileniju? Riječ osvajanje brižljivo smo izabrali jer njome asociramo na osvajanja bliskih, dragih osoba, ali i nepoznatih predjela, spoznaja i prijedloga. Poruka OSvajanja glagoljicom upoznati je, prepoznati i zavoljeti glagoljicu te ponuditi rješenje kojim glagoljica može osvojiti i one koji je do sada nisu upoznali.

Narcisa Vekić
Ograničenja najčešće vode inovacijama
Što je nagrada? Što njome poručujete? - Svi natjecatelji nagrađuju se potvrdama o sudjelovanju, a nastavnici o mentorstvu. Nagrada Vodik pripada članovima prvonagrađenoga tima u kategoriji, a čine ju povelja i istoimena statua. Nagradom naglašavamo kako je kemijski element vodik rizničar kozmičke kreativnosti jer svojom jednostavnom strukturom i pokretljivošću predstavlja izvor kreativne kombinatorike kakva odlikuje kreativnu industriju i kreativan rad u cijelosti. Krovna poruka jest da Milenijsko natjecanje i Kreativna riznica brendiraju sveučilište kreativnim središtem Hrvatske. Posebno smo ponosni da iznimno dobar odjek natjecanja i veliki broj prijava koje smo do sada primili na mrežnoj stranici milenijsko.efos.hr. Izazov je organizirati natjecanje u otežanim okolnostima te se nadamo kako će se dosjetljivost natjecatelja u suradnji s nastavnicima pokazati na djelu i u komunikacijskom smislu. Ograničenja najčešće vode inovacijama, a digitalne tehnologije dobivaju priliku biti dodatno uporabljene i unaprijeđene.
ISPRED VREMENA
Tko je u organizaciji? - EFOS godinama pokazuje kako je u vremenu i ispred njega jer prati tržišne i gospodarske trendove. Jedan od dokaza je i nagrada koju je sa svojim nastavnicima primio 2017. za Kreativnu riznicu i populariziranje kreativne industrije u Saboru RH. Upravo na tom tragu odabran je partner Milenijskog natjecanja. Riječ o Filozofskom fakultetu u Osijeku, na čelu s prodekanicom Milicom Lukić, koji je 2019. primio Državnu nagradu za znanost popularizirajući glagoljicu projektom Glagopedije. Uz odgovornu osobu, dekana Borisa Crnkovića, s nama je naš studentski tim, koordinatorice natjecanja Ana Stanković, Vanessa Brnić i Magdalena Orlović. Nakada Ljevak generalni je pokrovitelj natjecanja te je za potporu natjecanju objavila i drugo, dopunjeno izdanje nagrađenog romana Az Jasne Horvat, prvotno objavljenog 2009., književnog teksta koji je temom seminarskih, završnih i diplomskih radova. Važno nam je istaknuti da kreativna industrija književni tekst postavlja u samo središte temeljne kreativnosti, tako da je uloga nakladništva iznimno važna, što u organizaciji natjecanja izborom pokrovitelja dodatno ističemo.
Možda ste propustili...

U PRODAJI HRVATSKI PRIJEVOD

"Ledeni zmaj" Georgea R. R. Martina

VOJA BRAJOVIĆ NAGRAĐEN NA 36. GAVELLINIM VEČERIMA

Važno je da ljudi shvate koliko je kazalište bitno

Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana
1

VOJA BRAJOVIĆ NAGRAĐEN NA 36. GAVELLINIM VEČERIMA

Važno je da ljudi shvate koliko je kazalište bitno

2

U PODRUMU VARAŽDINSKOG STAROG GRADA

Putujuća izložba "1903. u Hrvatskoj"

3

DK BRANKA MIHALJEVIĆA U OSIJEKU

Za “Mrletove priče o niŠČemu”
zaslužne su i njegove dvije kćeri