Kolumne
Potrošač u pravu Piše: Dunja Maletić
10 pravila kupnje na sezonskim sniženjima
Datum objave: 28. lipnja, 2022.

Ovoga petka, prvoga dana srpnja, i službeno će zavladati gungula u prodavaonicama, jer trgovci započinju s ljetnim sezonskim sniženjima. Razdoblje je to od dva mjeseca koje se uglavnom povezuje s kupnjom odjeće, obuće i asesoara prema poprilično (zar?) nižim cijenama, premda se sezonska sniženja oglašavaju i za sve ostale vrste proizvoda. Kupci već poslovično hodočaste u trgovačke centre kako bi svoje ormare počastili novim stanarima, a ni web-shopovi nisu pošteđeni gomila narudžbi koje nestrpljivo čekaju isporuku.



Premda se situacija iz godine u godinu ipak popravlja (puževim korakom, doduše), još uvijek je prisutno nezadovoljstvo potrošača postotcima sniženja koji su, u usporedbi sa zapadnim zemljama, značajno niži, katkad čak i sramotni. Nemaju svi građani razvikane prodavaonice pod nosom u mjestima gdje stanuju, pa čitave obitelji moraju kilometrima potegnuti do većeg grada kako bi i one ponešto ulovile na sniženjima. Ne čudi stoga da se neugodno iznenade kad pojedini trgovci snize cijenu, primjerice tenisica, za kojima njihov tinejdžer već mjesecima uzdiše, s 475 kuna na 430 kuna, i još se time hvale bombastičnim natpisima "VELIKO SEZONSKO SNIŽENJE" na svojim izlozima. Daj, nemoj me! Realno, dotadašnja cijena jest (neznatno) snižena, no s pravom se postavlja pitanje koliko je tu i psihološke manipulacije potrošačima koje se samo želi primamiti u prodavaonicu, očekujući iole fer sniženje, pa kad ga ne dobiju, da ipak, eto, nešto kupe, budući da su se već ondje zatekli. Što mislite, je li to ipak neka vrsta zavaravanja?

S druge strane, obožavam kad postoje trgovci koje mogu i svesrdno pohvaliti, osobito iz vlastitog iskustva. Tako sam svojedobno na jednom ludom sniženju kupila zimske čizmice snižene s nekih 300 kuna na samo - četiri kune! Da, dobro ste pročitali, bile su snižene na četiri kune, i nisu imale nikakvu grešku. Ili onaj prekrasni baloner u boji senfa snižen s 1000 na 90 kuna. Ili kad sam nedavno upecala troje sunčanih naočala francuske haute couture modne kuće za sveukupno 1000 kuna, dok je redovna cijena svakih pojedinih iznosila 3000 kuna. Ne ulazeći u pitanje njihove stvarne vrijednosti, činjenica je da sam uštedjela čitavih 8000 kuna. I sve to u našem Osijeku, ne biste vjerovali! Takve prilike, eto, svrstavam u sjajna sniženja.

A koja su to pravila kupnje na sezonskim sniženjima, otkrit će vam pravnica u meni, ali ujedno i ljubiteljica kupnje u kojoj istinski uživa:

1. PRATITE CIJENE ŽELJENIH PROIZVODA TIJEKOM GODINE - tako vas neće moći prevariti lažnim podizanjem cijena prije sniženja, znat ćete koliko biste uistinu uštedjeli i isplati li se kupiti.

2. NE ZAZIRITE OD ONLINE KUPNJE, JER ČESTO JE POVOLJNIJA, A IZBOR JE VEĆI - da, roba se ne može neposredno isprobati, ali postoje recenzije kupaca, kao i zakonski rok od 14 dana u kojem nenošenu robu možete bez objašnjenja vratiti trgovcu i dobiti povrat cjelokupnog iznosa.

3. NAORUŽAJTE SE STRPLJENJEM - znam da mnogi od vas za to nemaju živaca, ali najbolje ulove pronađem kad strpljivo obilazim prodavaonice, i u svakoj jednako strpljivo i detaljno pregledavam ponudu, naime, narodski bi se reklo da je najveće blago uvijek najdublje zakopano.

4. NE KUPUJTE SAMO ZATO JER JE SNIŽENO - pa čak i ako je u pitanju sniženje od 80 %, nemojte kupiti nešto što vam ne treba, a niti ste to ikada priželjkivali. Što će vam? Znam da niske cijene mogu biti primamljive, ali što će vam? Promislite, pa si umjesto pet takvih kupim-da-se-kupi izdataka, radije priuštite jednu skuplju stvar koju uistinu trebate i želite.

5. LJETI ZIMSKO, ZIMI LJETNO - zahtijeva ponešto planiranja unaprijed, ali provjereno je najisplativija kupnja.

6. TRGOVAC NIJE DUŽAN ODOBRITI ZAMJENU ILI POVRAT NOVCA - ako ste proizvod kupili u prodavaonici i nema nikakav nedostatak, a ne odgovara vam veličina, boja, ili ste se samo predomislili, trgovac zakonski NIJE DUŽAN pristati na zamjenu ili povrat novca. To je prepušteno njegovim dobrim poslovnim običajima, zato izbjegavajte mahnitu kupnju i prethodno provjerite jesu li dopuštene zamjene i povrati, kako ne bi bilo neugodnosti. I ne zloupotrebljavajte tu dobru volju trgovca vraćanjem nošene ili zaprljane robe.

7. ČUVAJTE RAČUNE - oni su jedini dokaz kupnje ako ste platili gotovinom. Ako ste platili karticom i nemate račun, kao dokaz može poslužiti bankovni izvod iz kojega je vidljiva transakcija.

8. I SNIŽENA SE ROBA MOŽE REKLAMIRATI - što god tvrdili pojedini trgovci, upamtite da se proizvod kupljen na sniženju može zbog nedostatka reklamirati jednako kao i onaj kupljen po redovnoj cijeni. Dakle, u roku od dvije godine možete, ako su ispunjeni zakonski uvjeti, zahtijevati popravak, zamjenu, sniženje cijene ili povrat novca uočite li nedostatak.

9. KUTIJU NE MORATE ČUVATI – vraćate li ISPRAVAN proizvod zato što ste se predomislili, tad morate imati originalnu ambalažu. Ali ako proizvod IMA NEDOSTATAK pa ga reklamirate, niste dužni imati kutiju, i to ne smije biti uvjet za reklamaciju. Gdje bismo stigli kad bismo za sve ikada kupljeno čuvali ambalažu..., svatko bi morao imati omanje skladište kartonskih kutija?!

10. NE OSTAVLJAJTE ZA SOBOM KAOS, POBOGU - isprazniti za sobom kabinu za presvlačenje, odložiti robu na za to predviđeno mjesto, ili je vratiti prodavaču, ne izgaziti ju ili ne umazati puderom, ovo je minimum potrošačke kulture. U vrijeme sezonskih sniženja ionako je ludnica u prodavaonicama čiji djelatnici imaju pune ruke posla oko nereda koji ostaje iza bahatih kupaca, pa, molim vas, nemojte biti jedan od njih.