Datum objave: 25. svibnja, 2021.
U posljednjih godinu dana, koliko nemile pandemijske okolnosti haraju cijelim
svijetom pa tako i našom zemljom, internetska je trgovina doživjela nezabilježen
skok. Tko prije nije prodavao online, sad prodaje, a tko prije nije kupovao
online, sad sve češće puni svoju virtualnu košaricu. Što se kupuje? Sve! Hrana,
proizvodi za uljepšavanje, odjeća, obuća, nakit, tehnički uređaji, namještaj,
posuđe, dekoracije za dom, sanitarije, alati, igračke, knjige, popis je
beskonačan.
Često čujem: "Zamisli, Dunja, znaš onu prekrasnu, cvjetastu haljinu po 400
kuna koju sam vidjela u izlogu trgovačkog centra? E, gotovo identičnu sam
pronašla na Aliju za samo 70 kuna! Ionako su obje od sintetike, a na Aliju
dobijem pet različitih za cijenu jedne u Osijeku!" Ili: "Pretražili smo sve
salone namještaja u potrazi za baroknom brončanom lampom kakvu smo zamislili, no
nismo ju pronašli, da bismo ju na kraju naručili iz Velike Britanije, tamo ih
imaju u svim nijansama i dimenzijama."Je li još uvijek u pitanju izbjegavanje
klasičnih odlazaka u prodavaonice zbog straha od potencijalne zaraze,
novostečena komocija koju nudi kupnja iz naslonjača ili možda baš primamljivost
tog bogatijeg izbora i nižih cijena proizvoda kupljenih iz dalekih zemalja?
Upravo te niže cijene tema su današnje kolumne jer za određeni dio proizvoda
naručenih preko interneta od ljeta više neće biti toliko niske. Točnije, bit će
za 25 % više, i to upravo u odnosu na proizvode naručene iz tzv. trećih zemalja,
odnosno zemalja izvan granica Europske unije, od kojih je među potrošačima
najpopularnija Kina, a treba imati na umu da se ovdje odnedavno svrstava i
Velika Britanija. Dosad su, naime, potrošači bili oslobođeni plaćanja PDV-a na
komercijalne pošiljke vrijednosti do 160 kuna pristigle iz zemalja koje nisu
članice Europske unije, ali od 1. srpnja ove godine i na njih će se naplaćivati
25 % poreza, neovisno o njihovoj vrijednosti. Ta je vijest, očekivano, naišla na
neodobravanje potrošača revoltiranih činjenicom da se svako malo sve dublje
poseže u njihov novčanik, no valja naglasiti kako ovaj put nije riječ o još
jednoj u nizu fiksideja vladajućih, već o odredbama Zakona o porezu na dodanu
vrijednost koje su usklađene s Direktivom Vijeća (EU) 2017/2455 i Direktivom
Vijeća (EU) 2019/1995.Osim Hrvatske, obveza je i drugih država članica Europske
unije uskladiti svoja nacionalna zakonodavstva na području PDV-a s odredbama
odnosnih direktiva čiji je cilj poticanje rasta trgovine unutar Europske unije i
podrška europskim prodavateljima.
Prema nekim procjenama, samo će u Hrvatskoj, unutar jedne godine, naplati
PDV-a podlijegati oko deset milijuna takvih pošiljaka male vrijednosti, što
znači oko 250 milijuna kuna dodatnog prihoda u državni proračun.Loša je, dakle,
vijest da se ukida dosadašnje oslobođenje od plaćanja PDV-a na komercijalne
pošiljke male vrijednosti. Dobra je vijest da na snazi ipak ostaju odredbe o
oslobođenju plaćanja carine za pošiljke zanemarive vrijednosti do 150 eura (osim
izuzetaka poput alkoholnih proizvoda, parfema, toaletnih voda, duhana i
duhanskih proizvoda). Loša je, pak, vijest da će PDV biti obračunan i na
pošiljke koje potrošači zaprime nakon 1. srpnja 2021., a naručili su ih mnogo
prije tog datuma, ne računajući na dodatni trošak. Dobra je vijest da će
primjena novih europskih pravila potaknuti određeni broj trgovaca iz trećih
zemalja da otvore svoja skladišta u Europi pa će proizvodi koje prodaju dobiti
status robe Europske unije te će i dostava krajnjem kupcu biti brža, za razliku
od dosadašnjeg čekanja i po nekoliko mjeseci na proizvode koji su nam trebali
biti u poštanskom sandučiću još prošlog Božića. O kašnjenju pošiljki zbog
pandemije da i ne govorim.Kako će sve to izgledati u praksi? Iznosi li,
primjerice, vrijednost pošiljke maksimalnih 160 kuna (koliko je dosad
podlijegalo oslobođenju od plaćanja PDV-a), potrošač treba računati da će za nju
ubuduće morati izdvojiti dodatnih 40 kuna.
Iznosi li vrijednost neke sitnice, poput dječje igračke, 12 kuna, bit će
naplaćene dodatne tri kune poreza. Savjetujem potrošačima da prilikom
naručivanja obrate pozornost na to je li trgovac prethodno uračunao PDV u cijenu
proizvoda ili ga kupac plaća prilikom preuzimanja paketa, premda je očekivano da
se većina trgovaca ipak neće baviti obračunom i naplatom PDV-a, s obzirom na to
da je u tom slučaju riječ o vrlo složenim obvezama koje bi imali prema poreznim
tijelima.Uz propisane uvjete, trgovci imaju mogućnost da, u sklopu Posebnog
postupka oporezivanja (IOSS), PDV bude unaprijed obračunan i uključen u cijenu
koju kupac plaća, pa u tom slučaju kupac neće trebati predočiti račun prilikom
preuzimanja pošiljke. No ako pošiljka nije u IOSS sustavu, kupac će PDV plaćati
pri uručenju pošiljke, uz prilaganje računa na kojemu je vidljiv iznos koji je
plaćen prodavatelju. Dakle, kad pošiljka na koju nije plaćen PDV bude
zaprimljena u poštanskom uredu, naplatu PDV-a kupcu odradit će pošta prilikom
preuzimanja pošiljke. Bilo da ju preuzima u poštanskom uredu ili na pragu
svojega doma, dostava će svakako morati biti "na ruke" kupcu, kako bi se
neposredno naplatio iznos PDV-a, a da poštar ne ostavlja pošiljku u
sandučiću.
Kako god, građanima ostaje gorak okus u ustima jer protivno je duhu zaštite
potrošača naknadno im obračunavati porez na zakasnjele pošiljke koje su naručili
i mnogo prije 1. srpnja, a da prilikom narudžbe nisu bili obaviješteni da cijena
koju plaćaju nije i konačna.