Datum objave: 27. travnja, 2021.
Budući da su ovo prvi redci moje prve kolumne u Glasu Slavonije, bit ću
slobodna predstaviti se. Obrazovanjem sam magistra prava koja je, između
ostalog, pet godina bila zaposlena u osječkom Savjetovalištu za potrošače,
pružajući besplatnu pravnu pomoć tisućama hrvatskih potrošača godišnje, u
izvansudskim sporovima čija se vrijednost kretala od nekoliko desetaka kuna pa
sve do nekoliko desetaka tisuća eura.
Savjetovališta za potrošače u Hrvatskoj, nažalost, više ne postoje, voljenim
pravom sada se bavim na novom radnom mjestu, ali izdašno znanje i iskustvo
stečeno u području zaštite potrošača i dalje je tu, zbog čega sam odlučila
nastaviti održavati gostujuća predavanja pri fakultetima, školama i drugim
zainteresiranim subjektima, surađivati s medijima, uređivati popularnu
facebook-stranicu Prava potrošača te volonterski, u svoje slobodno vrijeme, i
dalje savjetovati građane, pomažući im da na tržištu zaštite svoj novac i
dostojanstvo.
Vjerujem da cicija nisam, no to je prvo pitanje koje čujem od mnogih
potrošača koji se, naime, pribojavaju hoće li oni "ispasti cicije" upute li mi
svoje potrošačko pitanje (a kamoli ako poduzmu i pokoji daljnji korak prema
ostvarivanju svojih prava). Dobra vijest je da - "cicija" nije nitko - tko
poštuje zakon i očekuje da se zakon poštuje u odnosu na njega.
Upravo ta bojazan da ćeš "ispasti cicija" jedan je od zabrinjavajućih
pokazatelja na koliko niskim granama počiva zaštita potrošača u Hrvatskoj u
usporedbi s ostalim državama Europske unije. Osviještenost se pomiče naprijed,
doduše puževim korakom, no mnoge je građane još uvijek nekako sram zauzeti se za
sebe, još uvijek svoj potrošački upit izgovaraju ispod glasamnoge je građane još
uvijek nekako sram zauzeti se za sebe, još uvijek svoj potrošački upit
izgovaraju ispod glasa, osobito ako je riječ o nižoj vrijednosti proizvoda ili
usluge. Zašto je tako?
Rijetkost je da potrošači od trgovaca dobiju nešto besplatno, što znači da
gotovo uvijek proizvod ili uslugu kupuju. Svojim novcem koji su (uglavnom) teško
zaradili i dvaput odvagnuli koliko će i na što će ga potrošiti. Što pritom
očekuju? Očekuju proizvod koji će biti ispravan i služiti svojoj svrsi, što je,
rekla bih, krajnje razumno i ljudski.Jednako je razumno i ljudski imati na umu
da su nedostatci i pogreške također mogući jer i trgovci su samo ljudi, a svijet
je daleko od besprijekornog mjesta cijepljenog od svake manjkavosti. Pokaže li
se nakon kupovine nedostatak, pristalica sam toga da nikada nije sramota
odreagirati te da uvijek treba odreagirati civilizirano, što je ujedno iskušan
recept kako nastali problem najučinkovitije riješiti.Bilo da je riječ o
oštećenju novih balerinki po pedeset kuna ili tenisica čija cijena premašuje
tisuću; bilo da je riječ o prljavoj čaši u kafiću, jogurtu kojemu je u trenu
kupnje istekao rok trajanja ili skupocjenoj kuhinji izrađenoj po mjeri prepunoj
nedostataka; nevažno je. Nije sramota trgovca pristojno upozoriti na nedostatak.
Nije sramota odbiti pomiriti se s nedostatkom proizvoda za koji izdvajaš svoj
novac. Nije sramota zatražiti pravo koje ti po zakonu pripada. I, u krajnjoj
liniji, nije sramota obratiti se Dunji Maletić u potrazi za savjetom.
Znate što je sramota? Kao i zbog svake životne nepravde, sramota je ne
odreagirati. Spustiti glavu, šutjeti, "ne talasati". Ne nužno zato što ćeš za
tih nekoliko kuna propasti, već zato što svojom pasivnošću (ne)posredno
pridonosiš tim niskim granama na kojima je zaštita potrošača i u mentalitetu
građana i u hrvatskoj praksi. Promjena i napredak prema kvalitetnijem društvu
počivaju na onom osnovnom: reakciji.