Datum objave: 13. svibnja, 2015.
Idealni podložnik totalitarnog režima nije niti uvjereni nacist, niti
uvjereni komunist, nego osoba za koju razlika između stvarnosti i fikcije,
između istine i laži, više ne postoji. Ovo razmišljanje Hannah Arendt savršeno
objašnjava stanje u Hrvatskoj 21. stoljeća gdje su rasprave o totalitarnom
zločincu Titu i njegovoj "historijskoj ulozi" na naslovnicama dnevnih
novina.
U Hrvatskoj je granica stvarnosti i fikcije odavno nestala, pa je podložnost
utvarama i prijevarama prirodno stanje nacije u nekoj vrsti kolektivne
halucinacije u kojoj čak i masovni ubojice postaju poželjni oblici neutažene
pohote za pravdom.
Perkovićevo naslijeđe
"Dobra stara vremena" Titovog doba, kada je Fimi medija ili Afera planinska
bila stvar koja se podrazumijevala, jer krasti tuđu imovinu i imati kontrolu nad
medijima širokom lepezom povlastica za "društveno političke radnike", zvane
novinari, bijaše državna politika, a ne ilegalna djelatnost. U tom smislu,
"načelo realnosti", freudovski govoreći, kada je Tito u pitanju, u Hrvatskoj
danas ne postoji. Tek "načelo ugode", oralne i analne, otvore u koje mnogima i
danas prodire njihova fantazma "izgubljenog raja" kojeg je Tito ne samo simbol,
već imperativ restauracije i podloga kritike aktualne, ma kako krhke i manjkave,
demokracije i slobode ostvarene unatoč Titovim Savama koje ipak ne teku uzvodno.
Biti apologet Tita danas, jednako kao i Pavelića, Staljina, Hitlera..., naprosto
je bolesno. No, kao i svaka bolest, pa tako i titomanija, mora imati stanište
pogodno za svoj razvoj, što je 35 godina nakon njegove smrti nevjerojatno. Jedno
od tih staništa je Perkovićevo naslijeđe, naslijeđe udbaša čija djeca, nakon što
su se "iskupila" raspadom Titove privatne kapitalističke tvrtke zvane
Jugoslavija nekakvim sudjelovanjem u osamostaljenju, no odbijaju u RH primiti,
kao i očevi, antibiotik, pa se onda Njemačka upetljala sa svojim sustavom
sanitarne kontrole. No drugo stanište je mnogo komičnije. To je spasonosna
primjena postmodernog relativističkog duha na balkanski način, gdje su
komunistički dogmatisti preuzeli diskurs postmodernih relativista i primijenili
ga na balkanski način. U jednom – Tita ovdje spašava Nietzsche, a ne Marx! Kada
Nietzsche veli kako ne postoje činjenice, samo interpretacije, onda to u
balkanskoj ćevap – postmodernističkoj mentalnoj strukturi znači da su svi
jednako u krivu i u pravu.
Balkanski kontekst
Ako je tako, onda Tito ima živjeti još tisuću godina od Vardara pa do
Triglava, onda je nepostojeća granica između zbilje i fikcije, između laži i
istine, najpogodnije područje za razvoj "maršalove bakterije". U takvom
balkanskom kontekstu krilatica kako povijest treba prepustiti povjesničarima
znači isto kao i dječje vrtiće dati na upravljanje registriranim pedofilima, jer
jedino oni, pedofili, razumiju razvojnu psihologiju, kao što i Tvrtko Jakovina
ili Hrvoje Klasić razumiju povijesni razvoj i okolnosti. Svibanj je mjesec kada
nam se stalno događa vječno vraćanje istog, ustaše i partizani. Nema tu više ni
uvjerenih komunista, ni uvjerenih fašista u Hrvatskoj, tek masa "stručnjaka"
koja nastoji maznuti koju paru na fikcijama i "interpretacijama" da si mogu
kupiti porciju balkanskih ćevapa, pa makar napravljenih od gnjilog mesa
amputirane Titove noge.