Datum objave: 12. lipnja, 2013.
Da biste pobijedili na izborima, morate biti veliki lažac i demagog, to je
formula uspjeha, poručuje nam bratski češki narod. Tamo je grupa studenata
ustrojila portal Demagog.cz kojem je svrha provjeriti stoje li činjenično
tvrdnje političara tijekom izbornih sučeljavanja, rabota koja je u SAD-u poznata
još od 2005. (vidi: FactCheck.org).
Tako je u posljednjoj utrci za češkog predsjednika kandidat ljevice, čovjek
za sva vremena Miloš Zeman, upitan u sučeljavanju financira li ga ruska mafija
ili Lukoil, budući da mu je najbliži suradnik u kampanji bio Miroslav Šlouf,
stara češka komunjara bliska ruskim kraljevima nafte, plina, metala i inoga.
Korupcija kao glavna metoda
Šlouf je inače opskurna osoba koja je devedesetih stvorila mrežu opskurnih
tipova “uglednih poduzetnika”, s korupcijom kao glavnom metodom koja je
ujedinila, naravno, nemoguće političke opcije, i lijeve i desne, kako su o njemu
pisale tamošnje Hospodářské noviny. Zeman je, ne trepnuvši, odmahnuo rukom i
rekao kako “postoji službena izjava Lukoila kako mu nisu isplatili ništa, niti
izravno niti neizravno”. Studenti s portala Demagog.cz krenuli su tražiti tu
službenu izjavu Rusa na koju se Zeman pozvao i, naravno, utvrdili da ona ne
postoji. Zeman je i u ispitivanjima javnog mnijenja uvjerljivo vodio, jer je
zagovarao, za razliku od izolacionalističkog i eurofobnog mu predhodnika Klausa,
politiku otvorenosti prema Bruxellesu, budući da je Klausov inat uništio Češku i
njen ugled u Europi. Špricao je Zeman bajke o sebi, a vrijedni studenti sve
bilježili i provjeravali, te došli do egzaktnog podatka: od svih kandidata u
kampanji, koji su također lagali, Zeman je uvjerljivo izrekao najviše laži,
činjenično netočnih tvrdnji, i, kako je poznato, unatoč tome, ili čak
zahvaljujući tome, uvjerljivo pobijedio. U maniri dobrog češkog humora dečki s
portala Demagog.cz silom činjenica zaključili su da je pobijedio najlažljiviji
kandidat, dok se opskurni Šlouf trijumfalno smješkao u polutami. I dok je
najvećem lašcu izbora Zemanu pripala vlast i slast zajedno sa njegovim
mafijaškim financijerima koji ga nisu financirali, studentima s portala
Demagog.cz, opet dobar češki humor, pripala je ovih dana utješna zadovoljština,
dobili su godišnju novinarsku nagradu u kategoriji “inovacije”.
Lov, ljubav i kampanja
Ono što su češki studenti egzaktno dokazali, samo je potvrda one izreke kako
se najviše laže u lovu, ljubavi i izbornoj kampanji. I ne samo to, već i da onaj
koji najbolje laže ima garanciju najvećeg uspjeha. U Hrvatskoj se također dolazi
na vlast samo s velikim lažima, ne sitnim, bez obzira na to o kojoj je
političkoj opciji riječ. Nije to samo kukurikavski Plan 21, to su i Sanaderova
“ne damo naše generale”, to je i Čačićevih 200 tisuća radnih mjesta, to je i
Tuđmanova laž o 200 bogatih obitelji, jer ih imamo svega nekoliko, to je
Mesićeva o “povratku opljačkanog novca”… Stoga analizirati politiku, kao i
posljednje izbore u Hrvatskoj, samo sadržajno, a ne i s aspekta percepcije
“konzumenata”, metodološki je promašeno. Tu se, naime, na djelu pokazuje
nietzscheanski princip “korisnih iluzija”, iluzija koje su narodu potrebne kako
bi psihički preživio, pa u tom smislu veliki lašci imaju i pozitivan, sedativni
učinak na mase. Zato ne treba moralizirati i grintati nad Zemanima, nego
duhovito primijetiti s dečkima s portala Demagog.cz kako je govorenje istine na
tom tržištu “korisnih iluzija” sada i kategorizirano kao “nagrada za
inovaciju”.