Osijek
ARHEOLOGIJA ZA POČETNIKE

Prošetali rimskom Mursom, kopali, čistili keramiku i zavrtjeli lončarsko kolo
Objavljeno 19. svibnja, 2015.
Učenici su Slavicu Filipović zasipali pitanjima, na koja su brzo stizali poučni odgovori

Vi ste još premaleni, kopat će veliki - rekla je Slavica Filipović, voditeljica zaštitnih arheoloških istraživanja na prostoru bivše vojarne te voditeljica Arheološkog odjela Muzeja Slavonije, učenicima 5. razreda OŠ Franje Krežme.

Oni su, pod vodstvom profesora povijesti Marija Jagera, posjetili jedno od brojnih lokaliteta današnjeg sveučilišnog kampusa na kojima ekipa osječkih arheologa sustavno od 2001. kopa i istražuje ne bi li bolje upoznala drevnu rimsku Mursu.

No iako nisu dobili lopate, osnovci su dobili neprocjenjivo iskustvo, kojim se malo koji učenik, ne samo u Osijeku nego i u Hrvatskoj, pa i šire - može podičiti: prošetali su po terenu, doslovce ušli u rupu na mjestu koje je prije gotovo 2000 godina bila keramičarska peć, bunar, fortifikacijski ili odvodni kanal... Jedinstveno je to iskustvo i zato što su mogli arheološke nalaze uzeti u ruke, očistiti ih od zemlje u kojoj su stoljećima bili zakopani, naučiti što sve arheolozi (s brojnom ekipom marljivih, uglavnom, studenata, koji in situ obavljaju manje ili više teške fizičke poslove - kopanje, struganje slojeva zemlje, pranje...) po kiši, snijegu ili, kao jučer, na više od 30 Celzijevih stupnjeva rade veći dio godine.

Učenici 1. razreda Elektrotehničke i prometne škole Osijek (čija profesorica povijesti Đurđica Brodić-Matačić, po struci i sama arheologinja, već deset godina svojim učenicima pruža ovo jedinstveno iskustvo) pomagali su grubo skidati slojeve zemlje, ali su se i okušali u radu na lončarskom kolu. Radno-terensku atmosferu dodatno je zanimljivom činio muzejski pedagog Denis Detling, postavljajući “insajderska” pitanja, što je učenicima približilo arheologiju i pravi arheološki teren.

Mnogo je zanimljivosti s učenicima podijelila Slavica Filipović, otkrivši im da, kada dođu do arheološkog sloja, na red dolaze lopate, štihače, krampovi - kako se ne bi uništile arheološke strukture, pa tek onda četke za čišćenje i finiju obradu.

- Što ako dublje kopate pa dođete do vode? - začulo se pitanje iz skupine zainteresiranih osnovnoškolaca. Brzo su stizali zanimljivi i poučni odgovori, ali i nova pitanja. Činilo se da nikomu nije smetala vrućina, jer je ono što su mogli doživjeti, dodirnuti, naučiti bilo mnogo važnije.

Narcisa VEKIĆ
Bolje učiti nego kopati

- Sviđa im se odlazak na teren i iznenadili su me kako su prihvatili fizički rad, ali su shvatili da je ipak bolje učiti - kroz smijeh kaže prof. Đurđica Brodić-Matačić.

Iako su prvi put na arheološkom terenu, i to zahvaljujući projektu Rimska kultura, koji provode u suradnji s jednom ljubljanskom osnovnom školom, osječki su osnovci oduševljeni, kaže prof. Mario Jager. Tijekom ožujka, travnja i svibnja sudjelovali su u nizu radionica u MSO-u, a u ponedjeljak je otvorena i izložba kao rezultat tromjesečne suradnje.

“Učenici 5. razreda uče rimsku povijest na hrvatskom tlu i ovo im je jedinstveno iskustvo, koje neki od njih možda nikada više neće doživjeti”, zaključuje prof. Jager.

Možda ste propustili...

EDUKATIVNE AKTIVNOSTI U OSNOVNOJ ŠKOLI ERNESTINOVO

Kako se ponašati u prometu i izbjeći prometne nesreće

STROJARSKA TEHNIČKA ŠKOLA

Posjetitelji će moći rukovati robotima

Najčitanije iz rubrike