RIJEKA 26.02.2025. Dolazak velikih obalnih dizalica na Zagrebačku obalu
ANA KRIŽANEC
3.3.2025., 08:30
operativni rad započinje 2028.

Adria Porta u Trstu ne može ozbiljno konkurirati našoj luci: Mađarski terminal ne ugrožava Rijeku

Mađarski terminal u luci Trst koji bi, prema prošlotjednim najavama Levente Magyara, državnog tajnika mađarskog Ministarstva vanjskih poslova i trgovine, operativni rad mogao započeti 2028. godine, prema procjenama stručnjaka u pomorstvu s kojima smo razgovarali ne bi trebao značajnije konkurirati riječkoj luci niti ugroziti njezine prometne rezultate.

- Taj je terminal više izraz mađarskog kolonijalnog pogleda na luke i svijet nego neka stvarna konkurencija Rijeci ili drugim lukama u okruženju. Ne može nitko danas, pa ni mađarska vlada, određivati tijekove tereta ni luke u kojima će biti iskrcavan, već je to stvar tržišta - vlasnika tereta, brodarskih kompanija, logističkih tvrtki i ostalih u transportnom lancu koji se vode prvenstveno ekonomskom logikom te ponudom i potražnjom. Osim toga, ni kapacitetima ne može značajno konkurirati ostalim terminalima, posebice jer se količine tereta u sjevernojadranskim lukama stalno povećavaju pa tereta ima dovoljno za sve - rekao je jedan od naših sugovornika.

Levante je proteklog tjedna, o čemu se uvelike izvještavalo u hrvatskim medijima, najavio početak gradnje terminala u vlasništvu Adria Port Zrt, tvrtke u stopostotnom vlasništvu mađarske države, čime bi ona, dobila "izlaz" na more.

RIJEKA 26.02.2025. Dolazak velikih obalnih dizalica na Zagrebačku obalu
ANA KRIŽANEC

U prvoj fazi rada terminala Adria Porta u Trstu operativno će biti 250 metara obale, a ukupno bi se, do zadnje faze, protezao na oko 650 metara operativne obale, s površinom od 32 hektara. Riječ je o višenamjenskom terminalu, za prekrcaj kontejnera, ro-ro brodove i druge vrste generalnog tereta, uz logističke kapacitete u pozadini, no ukupan kapacitet predviđen, primjerice, za kontejnerski promet je 78 tisuća TEU-a godišnje, što je otprilike petina današnjeg kontejnerskog prometa na riječkom kontejnerskom terminalu Brajdica kojim upravlja tvrtka AGCT. Do kraja ove godine rad bi trebao započeti i kontejnerski terminal Rijeka Gateway na Zagrebačkoj obali, s kapacitetom od 600 tisuća TEU-a u prvoj fazi, a u drugoj, u roku od deset godina, kada se izgradi dodatnih 280 metara operativne obale, samo taj terminal bit će i duljinom operativne obale i površinom terminala veći od mađarskog višenamjenskog terminala u Trstu, a kapacitet će mu biti povećan na nešto više od milijun TEU-a. Zajedno s kontejnerskim terminalom AGCT-a, na koji u listopadu stižu dvije nove obalne kontejnerske dizalice postpanamax generacije, Rijeka će od kraja ove godine biti jedina luka na sjevernom Jadranu koja će na dva terminala istodobno moći prekrcavati teret s dviju tzv. kontejnerskih matica, odnosno brodova velikog kapaciteta. Uz to, u riječkoj luci u iduće tri godine trebao bi biti izgrađen novi višenamjenski terminal na Praškom pristaništu, vrijedan 145 milijuna eura.