Novosti
ISTRAŽIVANJE O UVJERENJIMA, STAVOVIMA, OČEKIVANJIMA...

Hrvatske građane muči
inflacija, dolazak migranata
podržava samo njih 23,6 %
Objavljeno 6. prosinca, 2023.
Nadu ulijeva činjenica da je istraživanje pokazalo kako je znanje i dalje najvažniji resurs, koji čak 85 posto građana vidi kao najisplativiju investiciju

Osim što 92,4 posto građana zabrinjava porast cijena, više od dvije trećine ih je u posljednjih godinu dana iskusilo pad kupovne moći (7,8 postotnih poena više nego lani). Pokazuju to rezultati "Nultog kvadranta", četvrtog godišnjeg istraživanja o stavovima, uvjerenjima, strahovima i očekivanjima hrvatskih građana, koje je za Val grupu proveo Ipsos.



Dolazak migranata u zemlju primjećuje više od dvije trećine građana, a podržava ga samo njih 23,6 posto. Kao jedno od najvažnijih pitanja pojavljuje se mentalno zdravlje djece i mladih, koje čak 85,5 posto građana vidi kao velik problem koje društvo prioritetno treba rješavati. Istraživanje je pokazalo zabrinjavajući podatak da bi čak četvrtina građana (26,5 posto) izbjegla cijepljenje svoje djece ako je to ikako moguće, a to bi u većoj mjeri učinili ispitanici sa završenom osnovnom i srednjom školom te osobe koje žive u kućanstvima s najnižim prihodima.

“Najpesimističniji godišnji indeks optimizma, dodatni pad povjerenja u sve sektore koji čine temelj demokratskog društva i sve veća opća zabrinutost građana zahtijevaju od poslovnih i političkih elita manje kompromisa, a više hrabrih iskoraka i bolju komunikaciju", kaže Nina Išek Međugorac, izvršna direktorica Val grupe. Ističe kako "rezultati istraživanja nameću tri prioritetna područja koja traže hitno djelovanje: suzbijanje rasta cijena, politiku integracije imigranata koja bi pomirila goruće potrebe tržišta za radnom snagom i kulturni suživot te uspostavljanje podrške za mentalno zdravlje djece i mladih". Zaključuje kako nadu ulijeva činjenica da je istraživanje pokazalo kako je znanje i dalje najvažniji resurs, koji čak 85 posto građana vidi kao najisplativiju investiciju, što je ujedno i jedini nalaz istraživanja koji pokazuje trend rasta u ove četiri godine.

Gledajući ususret superizbornoj godini, lako je moguće da će upravo imigranti postati jedno od najvažnijih političkih pitanja. S druge strane, mentalno zdravlja djece i mladih nije "atraktivno" u smislu ideoloških podjela, pa možda neće imati zasluženu pozornost tijekom predizbornih kampanja.

Na porast životnih troškova uvelike je djelovala inflacija, polovina ispitanika za to krivi državu, a samo njih 20,5 posto smatra da su odgovorni vanjski faktori, poput rata u Ukrajini. Od početka ove godine plaće rastu, pa tako i kupovna moć građana, no taj rast u kumulativu još uvijek nije nadomjestio pad kupovne moći u 2022. Ako poslodavci zbog nedostatka radne snage nastave s nerealnim povećanjima plaća u 2024., otvara se prostor za novi inflacijski ciklus i ponovno smanjenje kupovne moći, navodi se u analizi istraživanja.

Građani i dalje pokazuju najmanje zadovoljstvo državnim institucijama, sa samo 12,2 posto izrazito ili uglavnom zadovoljnih, a slijede institucije i tvrtke lokalne samouprave te mediji. Ni jedan sektor ne bilježi porast povjerenja. Najveće povjerenje građana uživaju uslužne djelatnosti. Tri petine ispitanika uglavnom ili potpuno vjeruje svojim frizerima, pedikerima i kozmetičarima (59 posto), a postoji i blagi trend rasta zadovoljstva privatnim zdravstvenim uslugama (48,5 posto), kojima su građani u dvostruko većoj mjeri zadovoljni nego javnim (26,2 posto). Broj građana koji očekuje da će im kvaliteta života biti malo lošija nego sad smanjio se s 28,5 posto na 24,1 posto. Ljudi su najpesimističniji oko gospodarske situacije u zemlji - njih 56,9 posto misli da će ona u sljedećim godinama biti malo ili puno lošija nego sada, a optimizam postoji kod pitanja na koja sami mogu utjecati, poput poslovnog statusa te ljubavnih i emotivnih odnosa.

Dijana Pavlović
MOTIVACIJA
Potrošači slabo percipiraju što kompanije rade u segmentu okolišnog, društvenog i korporativnog upravljanja, što je u velikom nerazmjeru s time koliko im je to važno i koliko ih motivira za kupnju proizvoda i usluga. Tu se posebno ističe načelo brige o zdravlju i sigurnosti zaposlenika, pa tako čak 85 posto potrošača smatra da je prioritet kompanija da se brinu o zdravlju i sigurnosti svojih zaposlenika. To je ujedno ključno načelo koje potrošače motivira za kupnju proizvoda i usluga.

Možda ste propustili...
Najčitanije iz rubrike
DanasTjedan danaMjesec dana