Osijek, 07. 07. 2025., Željeznički kolodvor Osijek, Antonio Rendulić, invalid, student, turistička putovanja, osobe s invaliditetomSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST
13.7.2025., 7:46
OSOBE S INVALIDITETOM NA TURISTIČKIM PUTOVANJIMA

Antonio Rendulić: Putovanja planiram mjesecima unaprijed. Čak i ako je smještaj prilagođen, grad vrvi preprekama

U Hrvatskoj je još uvijek teško naći smještaj i plažu potpuno prilagođene potrebama osoba s invaliditetom

Osječanin Antonio Rendulić već je u veljači počeo planirati odlazak na ovogodišnje ljetovanje jer je svjestan da mu, kao osobi koja se od 14. godine kreće s pomoću invalidskih kolica, za organizaciju takvog turističkog izleta treba puno vremena i strpljenja. Naime, osobama s invaliditetom u Hrvatskoj još je uvijek teško naći smještaj i plažu potpuno prilagođene njihovim potrebama, tako da je njima organizacija godišnjeg odmora često pravo umijeće i zahtijeva dobre živce.

Obećanje pa razočaranje

Antonio je student Poslijediplomskog specijalističkog studija Kreativne terapije pri Akademiji za umjetnost i kulturu i Medicinskom fakultetu u Osijeku kojeg danas očekuje obrana specijalističkog rada, stoga se, kaže, u nadi da će i tu životnu prepreku uspješno odraditi, želio počastiti dobrim odmorom.

Putovanje je počeo planirati znatno prije baš kako bi izbjegao neugodnosti, koje su uvijek moguće i koje znaju zakomplicirati ionako nimalo jednostavan život.

- Putujem minimalno dva puta godišnje, uglavnom u pratnji roditelja, koji su mi asistenti. Koristimo se osobnim automobilom jer zbog zdravstvenih potreba ne mogu se koristiti vlakom ili autobusom, a ljetujem, u pravilu, u kampovima i mobilnim kućicama prilagođenim osobama s invaliditetom. Volim slobodu i biramo mjesta gdje su plaže prilagođene - priča Antonio.

BUREK: PREPREKE VEĆ PRI PLANIRANJU PUTOVANJA

Mario Burek iz Područnog ureda ureda pravobranitelja za osobe s invaliditetom kaže kako osobe s invaliditetom na prepreke nailaze već pri planiranju putovanja, s obzirom na to da su informacije o pristupačnosti na željenoj destinaciji često nedostupne, a problem su i pogrešne i nepotpune informacije, koje osobe s invaliditetom dovode u neugodne situacije.

 

l NEPRISTUPAČNOST: U većini smještajnih objekata još postoje prepreke kao što su visoki pragovi, stepenice, nepostojanje dizala ili pristupačne kosine, nepristupačan krevet i sanitarni čvor, nepostojanje pristupačno uređenoga parkirališnog mjesta...

 

l PRIJEVOZ: Poseban je izazov za turista s invaliditetom nalaženje pristupačnog prijevoza - onog kojim će doći do destinacije, kao i javnog prijevoza na samoj destinaciji.

 

l PREPREKE: Neravnopravan se položaj osoba s invaliditetom zrcali i u brojnim preprekama koje onemogućavaju uživanje u turističkim sadržajima i uslugama koji su dostupni turistima bez invaliditeta. Često se za elemente pristupačnosti javnim sadržajima odabiru neprimjerena rješenja, a učestale su i pritužbe na njihove kvarove i neodržavanje. To se najčešće odnosi na koso podizne platforme na otvorenim prostorima, na zaključane pristupačne sanitarne čvorove i nepropisno izgrađena parkirališna mjesta za vozila osoba s invaliditetom.

U potragu za mjestom ovogodišnjeg ljetovanja krenuo je napravivši uži izbor, a onda je počela potraga za informacijama o tome što svako od njih nudi osobama s invaliditetom. U jednoj je turističkoj zajednici na Jadranu dobio informacije koje su ga zadovoljile i cijenom i ponudom.

- Rečeno mi je da je kamp prilagođen potrebama osoba s invaliditetom, boravak je u prilagođenoj mobilnoj kućici i cijena je 180 eura po danu. Kada sam upitao imaju li rampu za ulazak kolicima u more, rečeno mi je da ju još nemaju, no obećali su mi kako će to sigurno napraviti do turističke sezone jer su ionako to planirali. Sve mi je odgovaralo, povjerovao sam njihovu obećanju i uplatio deset dana ljetovanja u kolovozu - detaljno je opisao Antonio, zadovoljan što je relativno brzo uspio riješiti to pitanje, za koje mu je prije trebalo puno više vremena i telefoniranja.

No, na njegovo iznenađenje, u travnju mu stiže mail turističke zajednice s kratkim objašnjenjem da zbog tehničkih razloga ne mogu napraviti rampu za ulazak invalidskim kolicima u more.

- Stigla je ta jedna rečenica, bez drugih objašnjenja. U odgovoru sam tražio detaljnija objašnjenja, međutim, svaki je moj sljedeći pokušaj da stupim s njima u kontakt bio uzaludan. Jednostavno su ignorirali moje mailove, tako da sam odlučio raskinuti rezervaciju. Vratili su mi novac, ali sam ostao bez ljetovanja - požalio se Antonio.

Prisjetio se i ljetovanja od prije koju godinu, u jednom hotelu na Korčuli prilagođenom osobama s invaliditetom koji ima i fizioterapiju i psihoterapiju te sve što treba osobama s invaliditetom - osim plaže u sklopu hotela, koja nije za osobe koje se kreću u invalidskim kolicima.

- Plaže cijelog tog kompleksa su katastrofalne. Zbog skliskog betona sa strmom rampom nisam mogao u more kolicima, nego me je otac nosio na rukama da se okupam u moru. Planirali smo ostati tri, ali smo se zbog toga odlučili otići kući već nakon prvog tjedna boravka - prisjeća se Antonio.

Ispričao nam je i o neugodnom iskustvu svoje kolegice studentice iz Slavonskog Broda, koja je ugovorila putovanje autobusom prilagođenim osobama s invaliditetom, no kad se s asistentom pojavila na kolodvoru, shvatila je da će na put običnim autobusom.

- Kada je došla na kolodvor, vidjela je da bi na put trebala običnim autobusom, a ne prilagođenim osobama s invaliditetom, kako je bilo dogovoreno. Odbila je ući u autobus i tražila je objašnjenje. Rečeno joj je samo da prilagođeni autobus ne može doći i da, ako želi takav prijevoz, mora čekati sutrašnji dan. Kada je odbila ući u autobus, ostavili su je zajedno s asistentom na kolodvoru - kaže Antonio osuđujući takav pristup pojedinih osoba.

OSOBE S INVALIDITETOM VJERNI SU GOSTI

Burek upozorava na to da se zanemarivanjem potencijala turizma pristupačnog osobama s invaliditetom propušta prilika privlačenja najveće manjinske skupine turista na svijetu, koja, prema brojnim istraživanjima, često putuje i koja ima reputaciju “vjernih gostiju”, koja se voli vraćati na destinacije na kojima bude zadovoljna uslugom.

S obzirom na to da je za pomake u osiguravanju pristupačnosti turističke ponude potreban dodatni angažman i veća posvećenost lokalnih i regionalnih donositelja odluka, pravobranitelj za osobe s invaliditetom u lipnju je uputio preporuku svim županijama, gradovima, općinama i turističkim zajednicama koje djeluju na lokalnoj i regionalnoj razini. Preporučeno je da se elementi pristupačnosti (npr. rampe, dizala, platforme, rukohvati, signalizacija, infomaterijali i dr.) koji služe pristupu turističkim sadržajima (npr. plaže, kupališta, bazeni, javne površine, manifestacije, znamenitosti, objekti javne namjene i dr.) redovito održavaju i provjeravaju kako bi se osigurala njihova funkcionalnost.

Neodgovoran pristup ranjava

Ističe također da neki ljudi ne shvaćaju koliko tako neodgovoran pristup može raniti osobu s invaliditetom.

- Može ju slomiti emocionalno, duhovno i fizički, jer znam kako sam se ja osjećao u takvim situacijama - poručuje Antonio, dodajući kako je to samo manji dio prepreka s kojima se gotovo svakodnevno susreću osobe s invaliditetom i njihovi asistenti.

Njegova je ukupna ocjena da prije ugovaranja ljetovanja treba sve detaljno provjeriti.

- Ako je smještaj i prilagođen osobama s invaliditetom, plaže nisu ili pak sam grad vrvi preprekama za kretanje osoba s invaliditetom u kolicima. Rijeka je tu, prema mom iskustvu, jako loš primjer, postoji dovoljno prilagođenih hotela, ali sve ostalo je katastrofa - smatra Antonio.

Dodaje da se osobe s invaliditetom koje svakih nekoliko sati moraju obaviti medicinske potrebe u sterilnim uvjetima, prije ugovaranja ljetovanja trebaju raspitati postoje li mogućnosti za to.

- Za one koji idu autobusom, najbolje bi bilo da se dogovore s vozačem o stajalištima sa sanitarnim čvorovima osposobljenima za osobe s invaliditetom. Znam da se radi na tome da osobe s invaliditetom dobiju bolje uvjete, međutim, i dalje cijene određuju tko će ići u takve hotele, koji su zaista luksuzni smještaji. U kampovima koji su potpuno prilagođeni desetak dana košta od 2000 do 2500 eura, što je previše, jer su primanja osoba s invaliditetom niska, na razini hrvatskog minimalca, tako da si to ne možemo priuštiti - zaključuje Antonio.

DIGITALNA BROŠURA: NEKA BUDE PRISTUPAČNO!      

Savez udruga za mlade i studente s invaliditetom (SUMSI) dvije godine već provodi dva projekta - “Odmori OSI” i “Odmori OSI 2”, s ciljem osiguranja pristupačnosti turističkih destinacija i objekata za osobe s invaliditetom, s naglaskom na apartmanima malih privatnih iznajmljivača.

Albina Žnidar, aktivistica i vanjska suradnica SUMSI-ja, tvrdi da broj od 300 milijuna osoba s invaliditetom u svijetu koje učestalo putuju čini zaista velik turistički potencijal na svjetskoj karti, zbog čega je Savez odlučio djelovati i turizam učiniti što pristupačnijim osobama s invaliditetom na turističkoj karti Hrvatske.

- U projektu smo provodili edukacije turističkih djelatnika koje rezultiraju kvalificiranim i kompetentnim kadrom u turističkom sektoru, a sve s ciljem razvoja održivog pristupačnog turizma. Sudionici naših edukacijskih radionica vlasnici su apartmana - mali privatni iznajmljivači, kao i gradski odnosno mjesni djelatnici zaduženi za tamošnju granu turizma, a ove su godine sudjelovali i djelatnici turističkih agencija, što daje posebnu vrijednost projektu - kaže Žnidar, dodajući kako projekt “Odmori OSI” ima i svoju digitalnu brošuru koja suportira sve one koji će se u svom turističkom radu susresti s osobama s invaliditetom i svim izazovima koje je potrebno prevladati.

Napominje da brošuru u digitalnom obliku dijele svakom od sudionika i da primjećuju kako velika većina traži pisani materijal na koji se može osloniti ako i kada to bude potrebno.

- Uz opći dio, brošura je i rezultat opažanja s naših prethodnih predavanja i radionica, odnosno razgovora s terena, pa ju tako svake godine nanovo revidiramo i tematski istu, ali kronološki drukčiju, suvremeniju, distribuiramo do kompetentnih dionika projekta. Svim ovim kvalitetama podižemo svijest ciljanih skupina o nužnosti pristupačnog turizma - poručuje Žnidar.

Naglašava također da SUMSI tim projektom promiče pristupačan turizam, što zasigurno pomaže osobama s invaliditetom da ostvare svoj turistički potencijal u Hrvatskoj.

- Budući da imamo tri glavne vrste invaliditeta - tjelesni, senzorički i intelektualne teškoće - svaka od tih vrsta traži svoju prilagodbu, pa, prema tome, i osobe s invaliditetom, odnosno njihova pratnja kada one to same ne mogu realizirati, utvrđuju turistički smještaj koji je po svojoj prilagodbi najadekvatniji njihovim potrebama - smatra Žnidar.

Zaključuje da je, sagledavajući situaciju o prilagođenosti domaćih turističkih destinacija osobama s invaliditetom, trećina javnih objekata potpuno prilagođena, trećina djelomično, a trećina nije uopće prostorno prilagođena osobama s invaliditetom.

- Puno se napravilo, ali ostalo je još puno prostora za daljnji rad, posebno kada govorimo o vlasnicima apartmana, malim iznajmljivačima prostora - ocjenjuje Žnidar.

 

Svaka priča je važna – možda baš vaša treba biti ispričana.
Ako imate važnu informaciju ili priču, pišite nam na gs.portal@glas-slavonije.hr