epa12241486 Executive Vice-President for Prosperity and Industrial Strategy of the European Commission Stephane Sejourne speaks during a press conference to present the proposal for the Multiannual Financial Framework (MFF) at the EU Commission in Brussels, Belgium, 16 July 2025. The European Commission presented its proposal for the MFF, amounting to almost two trillion euros, or 1.26 percent of the EU's gross national income on average between 2028 and 2034. EPA/OLIVIER MATTHYS
EPA
16.7.2025., 21:00
NAJAMBICIOZNIJI DOSAD

EK za razdoblje od 2028. do 2034. predstavio proračun od 2 bilijuna eura

Europska komisija predložila je u srijedu “dosad najambiciozniji” prijedlog sedmogodišnjeg proračuna za razdoblje od 2028. do 2034. u visini od dva bilijuna eura.

“Sljedeći VFO bit će najambiciozniji koji je dosad predložen. Fleksibilniji je, transparentniji i više strateški”, izjavila je predsjednica Komisije Ursula von der Leyen.

Ukupan iznos proračuna za razdoblje od 2028.-2034. predložen je u iznosu od dva bilijuna eura (dvije tisuće milijardi). U taj iznos uključena su i sredstva za vraćanje kredita koje je Unija podigla za oporavak od pandemije. Bez sredstava za otplatu duga proračun iznosi 1.816 bilijuna eura.  Otplata duga započinje 2028. i troškovi kamata i glavnice procjenjuje se na 25 do 30 milijardi godišnje.

Iznos od dva bilijuna eura čini 1,26 posto bruto nacionalnog dohotka (BND). Sadašnji VFO iznosi 1,13 posto BND-a, ali kada se oduzmu sredstva za otplatu kredita podignutih za oporavak od pandemije, onda je preostali iznos jednak 1,15 posto BND-a, dakle vrlo skromno povećanje u odnosu na sadašnji VFO.

Najveći dio proračuna, 48 posto, odnosno 865 milijardi odnosi se na nacionalne i regionalne planove o partnerstvu, preko kojih će svaka država članica dobiti svoju financijsku omotnicu, kao što je bio slučaj sa sredstvima za oporavak i otpornost. Za svaki državu članicu bit će stavljen na raspolaganje određeni iznos na temelju nekoliko kriterija od kojih je najvažniji stupanj razvijenosti. Svaka članica trebat će napraviti svoj nacionalni plan investicija i reformi kako bi mogla povlačiti ta sredstva, a novci će se isplaćivati kako se budu ispunjavali ciljevi i ključne etape iz tih planova, slično kao što je slučaj s instrumentom EU sljedeće generacije.

U to su uključena sredstva za koheziju, ruralni razvoj, ribarstvo i obalna područja, upravljanje granicama, socijalna politika, sigurnost hrane, migracije i unutarnja sigurnost. 

U prethodnim višegodišnjim proračunima na koheziju, to jest za razvoj siromašnijih regija i za poljoprivredu otpadalo više od dvije trećine proračuna. 

Unutar ovoga iznosa od 865 milijardi, za potpore poljoprivrednicima i ribarima osigurano je minimalno 302 milijarde eura, za najsiromašnije regije minimalno 218 milijardi. Riječ je o minimalnim sredstvima koja su zajamčena za te svrhe, a ona mogu biti veća ovisno o nacionalnim planovima.

U sadašnjem VFO za razdoblje 2021.2027. za izravna plaćanja poljoprivrednicima osigurano je 291 milijarda eura po sadašnjim cijenama, a za ruralni razvoj 95,5 milijardi.

Za koheziju je u sadašnjem VFO-u predviđeno 392 milijarde eura.

Druga najveća stavka 23 posto proračuna, 451 milijardi eura otpada na Fond za konkurentnost koji namijenjen za inovacije, za investicije u otpornost, sigurnost, obrambenu industriju i svemir. Unutar toga fonda, 131 milijarda je namijenjena isključivo za investicije u obranu i svemir.

Treća velika stavka je Globalna Europa, 11 posto proračuna, 200 milijardi eura. Iz toga fonda financirat će se, između ostaloga, i pomoć za zemlje kandidatkinje. Predsjednica Komisije Ursula von der Leyen je rekla da će se u slučaju da dođe do proširenja EU-a u tom programskom razdoblju ići na reviziju proračuna.

Za Ukrajinu je kao izvanproračunsku stavka predviđeno 100 milijardi eura.

U proračunu je predviđen posebni mehanizam za krizne situacije u visini do 400 milijardi. Ta će se sredstva moći koristiti samo u slučaju velikih kriza, poput one s pandemijom covida 19.

Većina proračuna EU-a financira se izravnim doprinosom država članica, a manjim dijelom iz vlastitih prihoda. Komisija predlaže nove izvore vlastitih prihoda. To uključuje oporezivanje poduzeća koja u jednoj državi članici imaju godišnji promet veći od 100 milijuna eura.

S ovim prijedlog započinje dugi proces pregovora i usuglašavanja između država članica, a njihov dogovor koji se donosi jednoglasno, mora potvrditi Europski parlament apsolutnom većinom. 

Prilikom odlučivanja o VFO-u, države članice i Europski parlament nisu ravnopravni. Usvajanje VFO-a zahtijeva jednoglasni dogovor država članica i suglasnost Europskog parlamenta. Ovo nije postupak suodlučivanja u kojem su Vijeće i Parlament ravnopravni.

Suglasnost znači da Europski parlament može prihvatiti ili odbiti prijedlog VFO-a – koji su dogovorile države članice – ali ga ne može mijenjati.

Većina u Europskom parlamentu nezadovoljna Komisijinim prijedlogom proračuna

Čelnici zastupničkih klubova u Europskom parlamentu koje čine "proeuropsku" većinu upozorili su u srijedu da Komisijin prijedlog Višegodišneg proračunskog okvira Europske unije nije dostatan da odgovori na sve izazove i potrebe Unije i njenih građana.

"Snažna Unija zahtijeva snažan proračun", poručili su čelnici kluba pučana (EPP), socijalista (S&D), zelenih i liberala (Renew) i najavili da će "braniti ambiciozan i robustan višegodišnji financijski okvir s povećanim resursima u usporedbi s razdobljem 2021.-2027."

Europska komisija iznijela je u srijedu prijedlog sedmogodišnjeg proračuna za razdoblje od 2028. do 2034.  u visini od dva bilijuna eura. S ovim prijedlogom započinje dugi proces pregovora i usuglašavanja između država članica, a njihov dogovor koji se donosi jednoglasno, mora potvrditi Europski parlament apsolutnom većinom.

Iznos od dva bilijuna eura čini 1,26 posto bruto nacionalnog dohotka (BND). Sadašnji VFO iznosi 1,13 posto BND-a, ali kada se oduzmu sredstva za otplatu kredita podignutih za oporavak od pandemije, onda je preostali iznos jednak 1,15 posto BND-a, dakle vrlo skromno povećanje u odnosu na sadašnji VFO.

Najveći dio proračuna, 48 posto, odnosno 865 milijardi odnosi se na nacionalne i regionalne planove o partnerstvu, preko kojih će svaka država članica dobiti svoju financijsku omotnicu, kao što je bio slučaj sa sredstvima za oporavak i otpornost.  U to su uključena sredstva za koheziju, ruralni razvoj, ribarstvo i obalna područja, upravljanje granicama, socijalna politika, sigurnost hrane, migracije i unutarnja sigurnost. 

U prethodnim višegodišnjim proračunima na koheziju, to jest za razvoj siromašnijih regija i za poljoprivredu otpadalo više od dvije trećine proračuna.

Europski parlament se prethodno usprotivio planu pretapanja EU-ovih programa za koheziju i poljoprivredu u nacionalne omotnice što su ponovili i čelnici četiri zastupnička kluba.

"Iz prošlih iskustava moraju se izvući pouke i stoga smo kritični spram stvaranja takozvanih „Nacionalnih i regionalnih partnerskih planova“ na način na koji su danas osmišljeni i predstavljeni, a koji bi u svom sadašnjem obliku mogli ometati europsku dimenziju", poručili su.

Uz protivljenje prebacivanju sredstava u nacionalne planove, europarlamentarci upozoravaju da neće prihvatiti širenje mogućnosti za Komisiju da raspolaže proračunskim sredstvima po članku o hitnom postupku koji izuzima Parlament. Europski parlament "neće prihvatiti nikakvo smanjenje parlamentarnog nadzora i legitimne demokratske kontrole i nadzora nad potrošnjom EU ili, još gore, ponovnu nacionalizaciju vodećih politika Unije", poručili su.

Suizvjestitelji Parlamenta za višegodišnji proračun, pučanin Siegfried Muresan i socijalistica Carla Tavres, prethodno su ocijenili da nacrt proračuna pokazuje "nedostatak ambicije" i ne ostavlja dovoljno sredstava za ključne prioritete, uključujući konkurentnost, koheziju, poljoprivredu, obranu, prilagodbu klimatskim promjenama i ulaganja potrebna za održivo gospodarstvo. Početna točka prijedloga pokazuje zapanjujući nedostatak ambicije.

SDP-ov eurozastupnik Marko Vešligaj ocijenio je da je prijedlog Europske komisije veliki udar na poljoprivredu i ruralne krajeve.

”Ako bismo morali odabrati jednu stvar u kojoj Hrvatskoj najviše treba Europska unija- to je zajednička poljoprivredna politika i unutar nje ruralni razvoj. Svako slabljenje zajedničke politike i proračuna dodatno će ugroziti opstanak malih i srednjih poljoprivrednih proizvođača i ruralnih krajeva, a oni su temelj naše proizvodnje. Ovo je udar na hrvatske poljoprivrednike, manje gradove i općine, cijelu Hrvatsku izvan velikih urbanih centara.” smatra Vešligaj, jedini hrvatski član u Odboru za poljoprivredu i ruralni razvoj.

Prijedlog proračuna je u Parlamentu predstavio Komisijin povjerenik za proračun Piotr Serafin. HDZ-ov eurozastupnik Karlo Ressler, koordinator pučana (EPP) za proračun, u raspravi je postavio pitanje o načinu uključenosti Parlamenta i istaknuo nužnost uvažavanja naučenih lekcija iz Instrumenta za oporavak i otpornost u kontekstu nacionalnih planova koji bi prema prijedlogu trebali imati središnju ulogu u provedbi europskih investicijskih politika. 

Ideja o nacionalnim i regionalnim partnerstvima, objedinjavanju programa i pojednostavljivanju korištenja sredstava otvara prostor za veću fleksibilnost, ali istodobno i rizik pretjerane centralizacije bez europske vizije te stvarnog uključivanja lokalnih vlasti i Europskog parlamenta, ocjenjuje Ressler. Također je upozorio da primjerena razina ulaganja za koheziju i poljoprivredu ostaje nužna za stabilnost i uravnoteženi razvoj Europe. 

Siegfried Muresan je u istoj raspravi ocijenio da prijedlog Komisije ostvaja "više pitanja nego odgovora". On je najavio da će Parlament i njegovi pučani odbaciti ovakav proračun  rekavši da "Europa treba zajedničku viziju a ne 27 odvojenih popisa za kupovinu".