Osijek, 29. 08. 2025, Trgovačka i komercijalna škola Davor Milas Osijek, Državba natzra, ispiti iz državne mature, ilustracija.snimio GOJKO MITIĆ

Ilustracija

GOJKO MITIĆ
14.11.2025., 10:07
rezultati po županijama

Maturanti OBŽ-a iznad nacionalnog prosjeka državne mature jedino u kemiji

Rezultati škola u Osječko-baranjskoj županiji mahom ispod nacionalnog prosjeka. Najbolji Međimurska županija i Zagreb

Međimurska županija i ove je godine vodeća u pogledu uspjeha svojih učenika na državnoj maturi, slijedi je Grad Zagreb, a u nekim predmetima na vrh su se probili i maturanti Varaždinske, Karlovačke i Požeško-slavonske županije. Međimurska županija plasirala se na sam vrh ljestvice s najboljim rezultatima u pet kategorija predmeta, mahom zahvaljujući izvrsnim rezultatima učenika strukovnih škola, dok su se po rezultatima gimnazija istaknule zagrebačke škole.

Razlike u istim školama

Primorsko-goranska, Istarska, Osječko-baranjska i Zadarska županija među onim su županijama čije su škole mahom ostvarile rezultat ispod nacionalnog prosjeka, dok je Ličko-senjska županija uglavnom, osim u maturi iz biologije i kemije, pri samom dnu ljestvice rezultata na državnoj maturi.

Istarska i Primorsko-goranska županija izdigle su se iznad nacionalnog prosjeka u uspjehu svojih maturanata tek u matematici osnovne razine i u engleskom jeziku, dok je u državnoj maturi iz fizike Zadarska županija zauzela četvrto mjesto, nakon Zagreba, Koprivničko-križevačke i Karlovačke županije.

Škole Primorsko-goranske županije najbolji su rezultat polučile u državnoj maturi iz Politike i gospodarstva, zauzevši treće mjesto u državi, a to se u Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) tumači činjenicom da su u ovom predmetu maturu u pravilu bolje riješili učenici u čijim školama postoji predmet Građanski odgoj. Osječko-baranjska županija iskočila je iznad prosjeka jedino rezultatima iz kemije, zauzevši treće mjesto u državi.

Govoreći o rezultatima škola pojedinih županija na državnoj maturi, ravnatelj NCVVO-a Vinko Filipović ustvrdio je kako je znakovito da “iste županije iz nekih predmeta imaju bitno različite rezultate, iako se radi se o istim učenicima” te ocijenio kako u pozadini tih razlika može dijelom biti i nestručno zastupljena nastava.

- U istoj županiji u hrvatskom i engleskom jeziku učenici su dobri, a u fizici i kemiji nisu. Poruka je to osnivačima i školama, koje su rezultate dobile još u sprnju, da naprave analizu i vide uzroke ovakvog uspjeha - rekao je Filipović.

Nestručna nastava

Dodao je kako se ne može izjasniti o tome je li zadovoljan rezultatima na nacionalnoj razini, već samo konstatirati da je matura uspješno provedena, ali kad su u pitanju osnivači i škole, oni se mogu uspoređivati i mjeriti svoja postignuća u odnosu na nacionalni prosjek, jer su svi ispiti ocjenjivani po istim kriterijima, bez subjektivnog pristupa.

- Nadam se da će županije na temelju ovih rezultata postupiti sukladno svojoj odgovornosti i ovlastima i ozbiljno se pozabaviti time da utvrde što su uzroci loših rezultata u pojedinim predmetima, a osobito na temelju dobrih postignuća iz nekih drugih predmeta. To treba analizirati na razini županije, ali i na razini pojedine škole, da se vidi koji su razlozi odstupanja i zašto isti učenici neke predmete dobro rješavaju, a druge ne - ustrvdio je Filipović.

Govoreći o razlozima iznimnog uspjeha Međimurske županije, i to već drugu godinu zaredom, kazao je kako je to “znak da Međimurska županija radi dobro jer učenici su slični u svim županijama”. Razlog neuspjeha nekih škola dijelom može ležati u nestručno zastupljenoj nastavi, smatra Filipović.

- Ako je u istoj županiji iz nekog predmeta rezultat bitno lošiji u odnosu na druge predmete, pretpostavljam da je razlog nestručna nastava - zaključuje. 

Zabrinjavajući pad broja maturanata

Ispitima državne mature pristupio je 28.481 pristupnik, od toga 10,5 tisuća gimnazijalaca i oko 15.000 učenika strukovnih škola, a u NCVVO-u bilježe zabrinjavajući trend pada broja maturanata koji je u posljednjem desetljeću opao za 10.000.