Osijek, 09. 05. 2025., Kapucinska ulica, Hotel Royal, obnova, fasada, nova fasadaSNIMIO BRUNO JOBST
BRUNO JOBST
29.5.2025., 15:00
Hrvatska udruga turizma:

Investicije u hotele stvaraju veliku dodanu vrijednost

Investicije u hotelski sektor stvaraju veliku dodanu vrijednost, zaposlenost i proračunske prihode, rečeno je u četvrtak na predstavljanju studije ekonomskog utjecaja ulaganja hotelskih poduzeća u Hrvatskoj, u organizaciji Hrvatske udruge turizma (HUT).

Ulaganja domaćih hotelskih kompanija u hotele i kampove više kategorizacije generiraju brojne izravne i neizravne ekonomske koristi i to kroz povećanje prihoda objekta u koji se investira, povećanje turističkih prihoda u destinaciji i šire, zatim kroz rast zaposlenosti i povećanje uplata u lokalne proračune i u državni proračun, kažu u HUT-u.

Istraživanje koje je za HUT proveo HD Consulting na uzorku 20 investicija u hotele i kampove šest vodećih domaćih turističkih kompanija ukupne vrijednosti 570 milijuna eura realiziranih u razdoblju od 2016. do 2025. godine, pokazalo je da te investicije već kroz osam godina stvore novu dodanu vrijednost u visini investicije, a da kroz 12 godina državi uplate kompletnu vrijednost investicije samo kroz fiskalna i parafiskalna davanja.

Investicije obuhvaćene istraživanjem povećale su izravni i neizravni turistički prihod za 319,75 milijuna eura na godišnjoj razini, omogućile su 1.483 novih izravno i 1.175 neizravno zaposlenih te su generirale godišnja fiskalna i parafiskalna davanja od 47,27 milijuna eura, uz jednokratna indirektna davanja državi po osnovu plaća i dohodaka izvođača radova te PDV-a na opremu i namještaj u visini 54,14 milijuna eura.

To znači da se na svaki investirani milijun eura u smještajne kapacitete u hotelima i kampovima može očekivati godišnje povećanje prihoda od turizma od 560,6 tisuća eura, zatim 2,6 novih direktno zaposlenih i 2,1 indirektno zaposlenih, godišnje povećanje fiskalnih i parafiskalnih davanja u visini 82,8 tisuća eura te jednokratna davanja državi od 94,9 tisuća eura, kažu u HUT-u.

Nizak udio hotelskog smještaja

No, upozoravaju da hotelski smještaj u Hrvatskoj čini svega 9,5 posto u ukupnim smještajnim kapacitetima, što je višestruko manje nego kod mediteranske konkurencije.

Smatraju da je takva smještajna struktura najveći 'krivac' za overturizam koji u visokoj sezoni opterećuje sve veći broj hrvatskih destinacija, ali i za najnižu prosječnu dnevnu potrošnju turista u Hrvatskoj u odnosu na mediteransku konkurenciju.

"Hoteli generiraju puno duži turistički promet i veću prosječnu turističku potrošnju, uz značajno manje opterećenje prirodnih resursa i infrastrukture", izjavio je direktor HUT-a Veljko Ostojić.

On smatra da se poticanjem investicija u primarno hotelski smještaj može istovremeno povećati ekonomske koristi i smanjiti negativan utjecaj turizma na lokalnu zajednicu i okoliš.

"Zemlje u regiji koje žele potaknuti svoj turistički potencijal koriste niz instrumenata za poticanje investicija u hotelski smještaj kojih nemamo u Hrvatskoj, s ciljem smanjenja investicijskog rizika i troška kapitala", kaže Ostojić.

Spominje pritom kombinacije subvencioniranih kredita, bespovratnih sredstava i poreznih olakšica, posebno u objekte više kategorije, a u većini zemalja u regiji su prepoznati i pozitivno zakonski regulirani modeli mixed-use projekata, koji značajno doprinose isplativosti projekata, privlačnosti ulaganja te jačanju tržišne pozicije destinacija u globalnoj konkurenciji.

"Hrvatska bi usvajanjem takvih praksi, standardnih u zemljama koje nam konkuriraju, privukla značajne investicije u kvalitetan hotelski smještaj koji bi povećao turističku potrošnju, produžio sezonu te smanjio overturizam u ljetnoj špici”,  kaže Ostojić.

Predstavio je analizu investicijskih poticaja u turizmu u Austriji, Crnoj Gori, Malti, Italiji, Mađarskoj, Portugalu, Grčkoj, Srbiji i Albaniji koju je za HUT izradio Horwath HTL Zagreb. Analiza je pokazala trend postupnog jačanja strateške uloge države u oblikovanju turističkih ulaganja, kao i to da moderne politike poticanja turističkih ulaganja prelaze okvire klasičnih subvencija i preuzimaju ulogu aktivnih razvojnih strategija.

Tako poticaji nisu ograničeni na samo financijsku podršku, već je praksa upravljanje smjerom, strukturom i učincima investicija kroz sofisticirane, višekomponentne modele. 

HUT je predstavio i svoje prijedloge za poticanje investicija u nove i postojeće hotele i kampove i transformaciju privatnog smještaja u hotelski. Među njima su bespovratna sredstva za gradnju i proširenje smještajnih kapaciteta u turistički nerazvijenim područjima s intenzitetom potpore do 40 posto prihvatljivih troškova), a usmjerena na hotele i kampove sa 4 i 5 zvjezdica. HUT predlaže i grantove za izgradnju i razvoj hotelskih kapaciteta u turistički razvijenim područjima uz potpore do 20 posto prihvatljivih troškova, isključivo za hotele kao i subvencionirane kamatne stope za izgradnju i razvoj hotelskih i mixed-use kapaciteta uz srednji i viši intenzitet potpore itd.