







Strpljivost i ručni rad umjesto površnosti vođene algoritmom
Tweed poprima pletenu mekoću, sako podsjeća na džemper, dok cvjetni vezovi u višebojnoj paleti dodatno osnažuju ženstvenost
Chanel je prošlog tjedna predstavio svoju novu kolekciju haute couture za jesen/zimu 2025./26. Revija je održana u čarobno reinterpretiranom ambijentu Grand Palais Éphémère u Parizu, ukrašenom širokim drapiranim zavjesama i udobnim bež sofama u stilu salona visoke mode prošlog stoljeća, u repliku svog povijesnog salona visoke mode u ulici Rue Cambon.
U tom povijesnom ambijentu Chanel se savršeno uklapa sa svojom filozofijom mode, te je još jednom pokazao zašto nije samo ime već i fenomen.
Klasje, perje, biseri...
Vrijeme za Chanel čini se kako se uvijek kreće u vlastitom ritmu, usporeno, graciozno, promišljeno, ali neumoljivo točno i suvremeno. Svaka Chanelova revija nije samo prikaz odjeće, to je manifest estetike, filozofije i suptilne moći. Ova revija ujedno je i mali prijelomni trenutak, jer predstavljenu kolekciju posljednji put potpisuje dizajnerski in-house tim prije nego što će vodeće mjesto Chanelove estetike preuzeti novi kreativni direktor Matthieu Blazy čiji je debi najavljen za nešto manje od tri mjeseca u Parizu. Nostalgičan oproštaj s najavom onoga što dolazi oblikovala je i Sofia Coppola na 450 stranica u povodu 110 godina Chanelove visoke mode. Luksuzno izdanje s arhivskim fotografijama, slikama iz kampanje i rijetkim uvidima u atelje, izlazi u rujnu 2025. godine, a nudit će vizualni omaž nasljeđu modne kuće.
Za sezonu jesen/zima 2025. francuska modna kuća ponovo izmišlja zimske klasike i reinterpretira svoj amblematski tvid. Kao oda temeljima kuće i bezvremenskoj eleganciji Coco Chanel, kolekcija je predstavljena u suzdržanoj paleti prirodnih tonova: boje slonovače, smeđe, zelene i crne. Klasje pšenice, omiljeni simbol obilja slavne couturière, provlači se kolekcijom kao motiv na gumbima, u vezu duž dekoltea vjenčanice i u obliku perja utkanog u šifon. Svježina koju je Mademoiselle svojedobno unijela u modu djelomično je bila nadahnuta engleskim selima i škotskim visoravnima – upravo tim pejzažima kolekcija duguje pastoralne elemente koji se otkrivaju kroz teksture tkanina. Tweed poprima pletenu mekoću, sako podsjeća na džemper, dok cvjetni vezovi u višebojnoj paleti dodatno osnažuju dojam ženstvenosti nadahnute prirodom. Također se pojavljuje u dugim kaputima te kostimima s niskim strukom, suknjama i hlačama, ukrašenim šljokicama, perjem i biserima. Lakše haljine i suknje, uglavnom od svile ili šifona i često nabrane, također su dio ove nove garderobe. Kolekcija se igra slojevitošću, s dugim suknjama otvorenim preko kraćih suknji ili širokim remenima s džepovima. Cijela kolekcija posveta je ženi koja je hrabro zakoračila u nepoznato, redefinirala granice stila i ženama podarila slobodu koju dotad nisu poznavale.
Posebnu pozornost izazvali su slojeviti kaputi s finim, gotovo nevidljivim vezovima inspiriranim motivima iz 1930-ih i 1970-ih, dvostruko kopčanje koje podsjeća na stare uniforme, te rukavi i ovratnici od baršuna i umjetnog krzna. No, ništa nije prenaglašeno. I upravo u tome nalazi se njegova najveća snaga jer i kada prikazuje zimske kapute, grije više od bilo kojeg brenda. Jednostavno Chanel ne odijeva tijelo, on oblači duh, on nije samo odjeća, već i stav prema životu.
Modeli su hodali s gracioznošću, ali i čvrstim korakom kao da žele poručiti kako elegancija nije ni krhka ni kruta, već da može biti nježna, ali i otporna. Među publikom sjedile su prepoznatljive siluete: Anna Wintour, glumice, pjevačice i mlade influencerice, ali i žene koje žive ovu robnu marku.
Sve to potvrda je Viard kako zna prepoznati žensku potrebu za suštinom, a ne privremenim bljeskom. U vremenu kada je moda često površna i vođena algoritmima, Chanel njeguje strpljivost, ručni rad, detalje u kojima se očituje njihova istinska posvećenost. Svaki komad odjeće je svjedok procesa.
Više od mode
Revija je, očekivano, donijela i nekoliko verzija slavne male crne haljine, ovaj put s dodatkom čipke, zlatnih gumba i visokih čizama koje podsjećaju na jahačke. No ono što je najviše oduševilo publiku bio je novi pogled na dnevnu ženstvenost koje su utjelovile trapez suknje, strukturirani blejzeri s bijelim obrubom, pleteni kompleti s tankim remenčićima oko struka.
Upravo ta dnevna nosivost je ono što Chanel čini vječnim. U vremenu dominacije logomanije i brze mode, Chanel je poput knjige koju ne želite pročitati brzo i želite je imati dugo na svojoj polici.
Prisjetimo se i kako Chanel nije samo estetika, već filozofija. Tijekom svoje povijesti Chanel je oblikovao ženski identitet kad je Coco Chanel 1920-ih skinula korzete sa žena i u ženski ormar unijela hlače, mornarske pruge, kostime koji nisu sputavali nego oslobađali. Svemu je ostao dosljedan i do danas jer nudi jasnoću i autentičnost u moru današnje estetske konfuzije.
Možda je najvažnija poruka ove revije, ali i svakog Chanelova izlaska na pistu, kako prava elegancija ne izlazi iz mode jer nikad nije bila trend. Ona je stav, povjerenje u jednostavnost, odanost ljepoti koja ne mora biti objašnjena.
Virginie Viard, kreativna direktorica koja je naslijedila Karla Lagerfelda, na oproštajnoj reviji još je jednom pokazala kako je odavno prestala biti nasljednica i dokazala se kao autorica koja Chanel ne pokušava redefinirati, nego ga živjeti. I upravo zato svaki njezin novi potez ne zaziva revoluciju, već tiho, gotovo zenovskom sigurnošću, uspostavlja novi sklad između prošlosti i budućnosti. U ovoj posljednjoj kolekciji internog ateljea, Chanel predstavlja kontroliranu raskoš kao oproštajnu gestu uzdignutu na razinu estetskog rituala. Dok se zavjesa spušta na jedno poglavlje, kuća stoji na rubu preobrazbe, noseći svoje nasljeđe u nepoznatu, ali obećavajuću budućnost s Blazyjem na čelu.