
Goran Markov Knežević: Raznolikost nam daje širinu u zvuku, ali i stabilnost u identitetu
Mi smo bend iz malih klubova, oni su nas stvorili, odgojili i naučili zanatu. To nam je prirodno okruženje
Osnovana 1996., grupa Veli Jože nikada nije jurila za hitovima ni popularnošću te je ostala vjerna sebi. Glazba ovog zagrebačkog sastava oduvijek je bila osobna, angažirana i iskrena, a tim putem nastavljaju i na novom albumu “A tko će nam sad reći kakav je svijet?”. Riječ je o njihovu prvom službenom izdanju pod etiketom (Croatia Records), koje ujedno označava novu fazu u karijeri. Donosi devet pjesama koje se kreću između osobnog i društvenog, svakodnevnog i refleksivnog, zadržavajući njihovu prepoznatljivu kombinaciju new wavea, folk rocka i kantautorske lirike. Koncertna promocija održat će se 17. svibnja u zagrebačkoj Glazbenoj kući, a mi vam donosimo kraći razgovor s frontmenom grupe, Goranom Markovim Kneževićem (GMK).
Kako bi opisao glazbeni identitet benda danas u usporedbi s počecima?
- Naspram nekadašnjeg garažnog zvuka 90-ih, odsviranog u temeljnoj rock-postavi trija - bubanj, bas i gitara, danas je zvuk obogaćen klavijaturama, a pjesme su aranžirane slojevitije i dublje. Ondašnja rock i novovalna energija ostala je do danas.
Koje ključne teme istražujete u svojim pjesmama?
- Teme su dosta raznovrsne i nose neku tamnu boju i težinu. Pjevati u VJ-u doista nije lako kad se mora pjevati o tome kako se borimo sa samoćom, kako preživljavamo ljubav, je li spas u erotici ili u podčinjenosti partneru, što kad naiđe smrt drage osobe, kako se boriti s tiranijom i porobljenošću, trebamo li pobjeći ili se pobuniti, smijemo li odustati od života, gdje pronaći vjeru i nadu itd. Kad bolje razmislimo, VJ je preuzeo popriličan teret egzistencijalnih, filozofskih, socijalnih i ljubavnih tema, nadamo se da će ih još dugo uspješno nositi.
Kako izgleda vaš proces stvaranja pjesama - od ideja do finalnih verzija?
- Za tekstove su uvijek pri ruci papir i kemijska olovka; bilježe se osobni osjećaji te zanimljivi ljudi i događaji u neposrednoj blizini. Glazba uvijek nailazi tijekom vježbanja gitare iz nekih viših sfera. Slijedi odabir teksta koji bi odgovarao nastaloj melodiji, pa onda puno usklađivanja, izbacivanja, prekrajanja i dodavanja dok se tekst ne sljubi s muzikom. Kad proces završi, nakon nekog vremena, više nije jasno kako je pjesma uopće nastala i otkud se stvorila. Puno rada, kao i u svakom zanatu.
Kako birate pjesme koje će se naći na albumima?
- Pjesme biraju nas! Nakon nastanka uvijek trebaju odležati neko vrijeme u ladici, kao i vino u dobrom podrumu. I onda kada dođe vrijeme za kreativno stvaranje albuma, same zovu i nude se. Najteže je odabrati, nekoj reći da, nekoj ne. U procesu stvaranja zajedničkog aranžmana vrlo brzo osjetimo koja je za nas, a koja nije. One koje brzo i s lakoćom prosviramo, te idu na album.
Kako se pripremate za nastupe uživo?
- Doista treba biti u dobroj fizičkoj kondiciji. Dobar rock-nastup nije moguće odsvirati, a da se ne oznojiš. Takav je to glazbeni stil gdje je na pozornici važan i stav i stas i glas.
Koji ti je vaš nastup ostao u posebnom sjećanju i zašto?
- Nastup na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu, gdje smo za studente odsvirali naš drugi album “Ovo su vrlo žestoki dani”, uglazbljena poezija Slavka Mihalića. Studenti su došli u dvoranu kao na predavanje, a dočekao ih je rock-koncert uživo, rock-sat suvremene hrvatske poezije. Jesu li ih profesori ispitivali odslušano gradivo i koje su ocjene pale, to ne znamo.
Kako publika reagira na vaše pjesme uživo, posebno one s dubljim tekstovima?
- Doista neke od pjesama nisu nam na prvo slušanje, treba vremena da se doživi i proživi tekst. Spašavaju refreni koje ponekad učimo publiku pjevati na samim koncertima. Mi smo bend iz malih klubova, oni su nas stvorili, odgojili i naučili zanatu. To nam je prirodno okruženje, gdje u malom prostoru “oči u oči” s gostima (da ne kažemo “uši uz uši”) stvaramo malu svečanost te zajedničku kemiju između nas i publike.
Imate li planove za međunarodne nastupe, poput ovogodišnjeg koncerta u Ljubljani?
- Bilo bi doista lijepo otići k susjedima i u najavama naših pjesama vježbati slovenski jezik. Ponudit ćemo im se.
Koji su glazbenici/bendovi najviše utjecali
na vaš zvuk?
- Svaki član benda donosi specifičnu glazbenu pozadinu - od klasične naobrazbe do iskustva u demo scenama, od rada u studiju do svirki po klubovima. Ta raznolikost daje nam širinu u zvuku, ali i stabilnost u identitetu. Kritičari često čuju ove stilove u zvuku VJ-a: new wave, rock, blues, kantautorstvo. Spominju se The Smiths, R.E.M., XTC, Dylan, The Byrds, Drago Mlinarec, Azra... Kao osnovnoškolac sam na jednom školskom izletu davnih 80-ih godina prošlog stoljeća u Otočcu nazočio koncertu zadarskog benda Šaka glazbe i zauvijek zapamtio njihove izvedbe pjesama “Bungle in the Jungle” Jethro Tulla i “Nice ‘n’ Sleazy” The Stranglersa. Klasični rock 70-ih i new wave 80-ih i danas se čuju u zvuku VJ-a.
Kako se nosite s promjenama u glazbenoj industriji i digitalnim platformama?
- Prilagođavamo se tehnološkim digitalnim promjenama. Što nam drugo preostaje? Iako više volimo opipljive nosače zvuka - LP-je i CD-ove, gdje možeš slušajući i nešto prelistati i pročitati.
Što nam možeš reći o novom, četvrtom albumu, objavljenom za Croatia Records?
- Prvo je pitanje otkuda takav poduži naslov albuma - “A tko će nam sad reći kakav je svijet? - koji sugerira nesnalaženje svih nas u događajima koji nas okružuju. Stih je to iz pjesme “Pozdrav tebi, Stari”, koju sam posvetio prerano preminulom prijatelju i kolegi, filozofu Goranu Starčeviću (1966. - 2015.). Na albumu je i “Galiotova pesan”, glasovita pjesma koju pjeva svezani galiot Ilija u romanu “Veli Jože” Vladimira Nazora, po kojemu smo i dobili ime. Obavezna je to osnovnoškolska lektira. Uglazbljivanjem ove Nazorove pjesme podsjećamo slušatelje od kuda nam je ime i zahvaljujemo tom bardu hrvatske književnosti. Dobro je znati da su pjesmu već uglazbljivali neki, ali nikad u cijelosti, već samo prve dvije kitice. Ja sam uglazbio svih pet, tako da je prvi put cijela otpjevana, i neka se čuje! Album je sniman i miksan u studiju Neo.wav u Velikoj Gorici, u produkciji Mirjane Zubak Mičetić i Nenada Zubaka, uz snimatelja Marinka Belavića Marca. Cilj nam je bio stvoriti zvuk koji se ne samo čuje nego i osjeti.
Postoje li u planu suradnje s drugim umjetnicima, koje biste željeli ostvariti?
- Do sada smo naučili sve raditi sami, ali zašto da ne, vidjet ćemo što donosi sutra.