Knjige ne moraju biti bauk: Djeca će zavoljeti čitanje ako ga učinite zabavnim
Čitajte djetetu naglas kako bi naučilo kako izgleda tečno i izražajno čitanje
Među najvažnijim vještinama koje će djeca usvojiti u prvom razredu osnovne škole je čitanje. Stručnjakinja za foniku Ann Sullivan u razgovoru za Mirror podijelila je niz korisnih savjeta kako djeci olakšati prve korake u svijetu slova i riječi.
Nikada nije prerano, ali ni prekasno da se krene s čitanjem. Djeca svih dobi imaju koristi od podrške odraslih, a početak školske godine idealna je prilika da u svoju rutinu uvedete i zajedničko čitanje. U školama se djeca upoznaju s fonikom, metodom koja povezuje slova sa zvukovima i uči ih kako ih spajati u riječi. Raspitajte se koji program škola koristi kako biste ga lakše mogli pratiti i kod kuće. Redovito čitajte djetetu naglas - time pokazujete kako izgleda tečno i izražajno čitanje. Uskoro će dijete iz škole donositi i prve knjige. Čak i ako ste zaposleni, pokušajte pronaći bar deset minuta dnevno za čitanje. Na početku su priče vrlo kratke i neće oduzeti puno vremena.
Pretvorite čitanje u obiteljsku aktivnost. Pomozite djetetu da prati tekst slijeva nadesno, da izgovara glasove i spaja ih u riječi. Ako naiđe na nepoznatu riječ, podsjetite ga kako si može pomoći fonikom. Ako mu pažnja opadne, izmjenjujte se u čitanju rečenica. Razgovarajte o slikama i sadržaju priče. Najvažnije je da sve ostane zabavno – jer upravo tada djeca razvijaju ljubav prema knjigama.
Ako vaše dijete već čita, to ne znači da mu podrška više nije potrebna. Mnogi stariji osnovnoškolci još uvijek trebaju dodatnu vježbu kako bi čitali tečno i s razumijevanjem. Možda poznaju foniku, ali još uvijek presporo čitaju jer svaku riječ izgovaraju slovo po slovo. Pokušajte s jednostavnim metodama: čitajte zajedno, u isto vrijeme, kao da ste u zboru; neka dijete pročita isti odlomak nekoliko puta, svaki put s više izraza; prvo vi pročitajte odlomak, pa neka vas dijete pokuša oponašati ili uključite i stariju braću, sestre ili rođake za zajedničko čitanje. Ovakve aktivnosti grade samopouzdanje, poboljšavaju tempo i olakšavaju razumijevanje sadržaja. Kad djeca ne moraju razmišljati o svakom slovu, više uživaju u samoj priči.
I s najmlađima, djecom koja još ne idu u školu, možete raditi na razvoju vještina koje će im pomoći poslije. Pjevanje pjesmica, igre riječima, zvukovima i pokretima odličan su način za razvijanje osjetljivosti na jezik. Igrajte se skrivača, škakljanja ili drugih igara koje povezuju zvuk i pokret. Dodajte geste kad razgovarate - šaljite poljupce, mašite, glumite izraze lica. Čitajte slikovnice koje sadrže ritam, rimu i ponavljanje - to djeca lako pamte. Dok čitate, sjednite tako da vas dijete vidi - i lice i knjigu. Budite izražajni, koristite se mimikom i ne bojte se unijeti malo drame u čitanje. Najvažnije je da čitanje ne doživljavate kao zadatak. Neka to bude zajedničko vrijeme ispunjeno smijehom, povezivanjem i učenjem kroz igru.