Nova dramska premijera HNK-a Osijek o potrazi za vlastitim identitetom
Kauzlarić Atač: Dramatizacija romana i scenografija nisu jednostavne za realizaciju jer je ovo gotovo filmski zadatak
Ususret premijeri "Zavičaj, zaborav" Jasmina Novljakovića, prema romanu Ludwiga Bauera, održana je press konferencija u HNK-u Osijek. Riječ je ujedno i o prvoj dramskoj premijeri u okviru 119. kazališne sezone, a koja će se održati 13. studenoga u 20 sati.
50 lokacija
- U današnje vrijeme, s obzirom na migracije i ratove, smatram da je važno prikazati jedno dosta dugo razdoblje europske povijesti. S obzirom na to da glavni lik putuje Europom i prelazi obje strane željezne zavjese, neke situacije su doista aktualne. Vjerujem da će publika upravo u tome prepoznati mnoge trenutke i možda se još jednom podsjetiti povijesti, a možda i nešto naučiti iz nje. Osobno imam poseban sentiment prema ovoj temi jer se radi o potrazi za manjinskim identitetom. Zadovoljan sam što smo, s doista velikim ansamblom, uspjeli ovo djelo uspješno postaviti na scenu - rekao je intendant Vladimir Ham.
S autorom romana redatelj surađuje gotovo godinu i pol dana, a s glumcima radi već nešto više od tri mjeseca.
- Mislim da smo uspjeli jedan od, prema mom mišljenju, najboljih romana hrvatske književnosti 21. stoljeća uspješno prenijeti na pozornicu. Radi se o mladiću koji saznaje da nije ono što je mislio da jest, da njegovi roditelji zapravo nisu njegovi biološki roditelji te da je on Nijemac, sin njemačkog vojnika, koji je poginuo u ratu, i majke, koja je nakon rata umrla u logoru. Tu započinje jedna vrlo duboka priča koja je i danas iznimno aktualna jer progovara o pitanju identiteta - govori Novljaković.
Redatelj je već za Glas Slavonije otkrio je da to njegov najzahtjevniji projekt dosad jer sadrži više od 25 glumaca na sceni i brojne izmjene scenografije.
- Velika je produkcijski, a radnja se odvija na oko 50 različitih lokacija. Mislim da smo sve to vrlo zanimljivo riješili scenografski, uz pomoć raznih tehničkih rješenja i mehanizama, od pomičnih kulisa do rotirajućih elemenata i dinamične rasvjete. Tako pratimo ovu priču koja i danas ima svoje mjesto među nama, s obzirom na sve migracije koje doživljavamo u Europi. Gotovo cijeli ansambl činili su studenti treće godine Akademije dramske umjetnosti, a uz njih imamo i djecu iz dramskog studija Dječjeg kazališta. Priču započinjemo kada glavni lik ima sedam godina i to je bilo doista sjajno osvježenje. Već na probama vidjelo se kako ih stariji glumci promatraju i usmjeravaju. Djeca su doista izvrsna i unijela su u predstavu svježinu i lijepu energiju - ističe Novljaković.
Scenograf i oblikovatelj svjetla Zlatko Kauzlarić Atač istaknuo je da mu je ovo već deseta predstava u Osijeku te da je iznimno ponosan na cjelokupni trud autorske i glumačke ekipe.
Kroki scenografija
- Inscenacija je vrlo komplicirana i zahtjevna. Dramatizacija romana i scenografija nisu jednostavne za realizaciju jer je ovo gotovo filmski zadatak. Imamo oko 50 promjena na sceni koje su nužne zbog dramaturgije. Radnja ide iz države u državu i sve to treba objediniti, tako da predstava teče kontinuirano i koherentno. Scenografiju zapravo nazivam kroki scenografijom jer je sve započeto, ali nije potpuno dovršeno. Sve što imamo na sceni potrebno je glumcu za igru, a nije dekor u klasičnom smislu. Cilj je bio ogoliti pozornicu kako bi svi elementi korišteni u predstavi bili vidljivi i funkcionalni. Nastojao sam da glumci budu svi prisutni na sceni, a ulaze samo u trenucima koji to dramaturški zahtijevaju. Mislim da se u toj ravnoteži odrazila kombinacija mirnoće redatelja Jasmina i mog temperamenta, negdje smo se jednostavno uskladili. Ovo nam je druga predstava koju radimo zajedno i mogu reći da smo se zaista razumjeli - govori Kauzlarić Atač.
Glumica Mateja Tustanovski pronašla se u ulozi Monike, a unatoč opsegu scene, rad na predstavi bio je opušten.
- Ima nas puno na sceni i baš zato su većina uloga epizodne, pa je tako i moja. Igram učiteljicu njemačkog jezika koja, s obzirom na to da nije velika razlika u godinama između nje i glavnog lika, na neko vrijeme razvija romantični odnos s njim. Bilo je opušteno i lagano raditi, imali smo dosta vremena, pa nije bilo nekog pritiska, što je uvijek bolja opcija - kaže Tustanovski. n