
"Razgovor sa šorom": Babaseka o svojem prvom koncertu u Tvornici kulture
Tomislav Livaja i Matija Ćutić, umjetnici koji spajaju tradiciju i suvremenost
U Udruzi PLANTaža ovih je dana održan "Razgovor sa šorom", gdje su se predstavila dva umjetnika koja na autentičan način spajaju tradiciju i suvremenost - Tomislav Livaja i Matija Ćutić. Susret je održan u sklopu izložbe Bremeplov, a razgovor se fokusirao na pitanja o umjetnosti koja crpi inspiraciju iz tradicije, reakcijama publike te granici između folklora i subverzije. Susret je nastao u sklopu projekta Kultura na asfaltu, uz podršku Zaklade Kultura nova i Osječko-baranjske županije.
Društvena kritika
Akademski slikar, Osijeku poznat po svom umjetničkom alter egu Babaseka, provodi društvenu kritiku i prikazuje svakodnevicu ruralne Hrvatske duhovitim, ali promišljenima prizorima. Ideja za crtanu ikonu koja će s rupcem na glavi i u šokačkoj nošnji osvojiti javnost nastala je 2021. u vrijeme pandemije, a stvar se toliko otela kontroli da je Livaja morao otvoriti i obrt.
- Imao sam jednu veliku narudžbu kao ilustrator, a istovremeno sam počeo raditi ilustracije Babaseke. Onda mi je kolegica rekla da bi to bilo dobro na majici i tako se rodila ideja da radim te suvenire. Radile su se prvo majice, plakati, torbe, sad sam došao i do kišobrana, a u planu su i lutke. Inspiraciju pronalazim u svojoj prabaki Anici Vodopiji, koja se u Privlaci kod Vinkovaca, gdje sam i odrastao, do smrti nosila šokački i bila je opasna. Toliko da smo ju zvali Rambo. U selu sam se nagledao Šokica i tih žena na biciklima koje nose plišane suknje, bile su mi strašne i to je definitivno utjecalo na mene. I moja obitelj dosta cijeni to što se bavim folklorom. Premda, moram reći da je Babaseka samo mali segment onoga što radim, no ona sigurno ne bi toliko zaživjela da nije iza mene 20 godina rada po folklorima i izrade tradicijskih nošnji. Ovo je neki nastavak, spoj moje umjetničko-vizualne vještine i potrebe za nastupima, a istovremeno i glazbene tradicionalne strane zahvaljujući suradnji s Matijom. Na faksu su mi znali često prigovoriti kako sam predan tim tradicijskim, folklornim motivima, tako da je ovaj novi avangardni pristup sada dosta popularan i svjež - govori Livaja.
Počevši od izlaganja na kreativnim sajmovima, Babaseka je došla i do pozornice kao prava stand-up komičarka. Maskirani Livaja tako se pojavio na koncertu Matije Ćutića i njegova benda Lopovi u Tvornici kulture.
- Matija je predložio da snimi pjesme u mojoj kući u Sarvašu i tako smo došli do ideje da ja, sa svojim božanskim babenskim glasom, možda pokušam pridonijeti njegovu bendu. U Tvornici smo odlučili stvoriti nekakav novi zvuk. Inače, sedam sam godina bio ulični svirač, a gajde sam počeo svirati zbog glazbe u filmovima, time se i Matija bavi. Imao sam i bend nekad davno i oduvijek mi je bila želja da stvaram alternativni zvuk. Osjećam da je to još uvijek eksperiment, ali zabavno je i neobično za obje publike. Moju, koju čine folklorne grupe, i njegovu, koju čine razni glazbenici. Tako da je za obje strane to dosta velik izlazak iz okvira, što je zapravo u ovom trenutku zanimljivo. Radili smo neke obrade tradicijskih kola i pjesama, a ovog ljeta nam je u planu i album s ljubavnim pjesmama, pravim babskim iz Slavonije, Baranje i Srijema. Vjerujem da možemo očekivati i neki nastup u Osijeku, no to više ovisi o Matiji. Ja sam tu samo da uskočim kao baba i napravim krš i lom - ističe Livaja.
Reakcije publiku su, kažu oba umjetnika, uz zbunjenost, dobre. Čini se da se mnogi ipak mogu prepoznati u univerzalnom liku opake bake.
- Dosta su reakcije dobre, čak nekad malo i predobre, ali ljudi razumiju da je to stand-up. Ja zapravo ne karikiram i to je ono što je važno, puno ljudi, čak i kad me vidi, zbuni se jesam li ja prava baba ili ne. Imam puno nastupa po seoskim sredinama i mogu reći kako ljudi osjećaju da tu nema nekakve seksualne konotacije ili tako nešto. Nema tu uopće takvih primisli, tako da nikad nisam imao problema. Također znam, kao prava baba, dosta dobro doskočiti ako mi netko i pokuša nešto dobaciti, a to je opet nešto što ljudi kod nas vole - kaže Livaja.
Budući da ima mnoštvo umjetničkih suradnji, kao i posao u školi, Livaja vjeruje da će u budućnosti možda doći trenutak kada će Babaseku zamijeniti nova Baba, možda čak Babastrinka. No, dok god je umjetnika koji crpe inspiraciju iz tradicije, ona će i dalje živjeti. Jednako gleda i Matija Ćutić, poznat kao Mito Matija, glazbenik i profesor te frontmen benda Lopovi, koji se tamburom koristi za stvaranje spoja rocka i narodne glazbe.
Svi stilovi
- Mi zapravo kombiniramo sve moguće stilove, funk, jazz, rap, trap. Baš sve, ali iz neke perspektive hrvatske glazbene tradicije. Ja volim reći da pokušavam zamisliti što bi bilo kada bi se svi ti žanrovi razvili, ali iz naše tradicije. Kad ne bi, na primjer, postojao američki blues, nego kada bi nekom alternativnom povijesti mi sami došli do njega. Tradicija mi je važna baš zato što je naša. Gledam na to da je to nešto s čime počinješ, nešto što ti je jednostavno dano. Sve drugo moraš postići, naučiti, a ovako ti nitko ne može osporiti pravo da se baviš svojom tradicijom. Neki to osjete više, neki manje, a neki se i ne snalaze u njoj. Neki i ne mogu pjevati klapski, svirati tamburu ili gusle, ali po nekoj logici to bi trebala biti početna točka. S time si donesen ovdje, to je tvoj kontekst. I to imaš u džepovima. Tradicija je uvijek imala subverziju. Mislim da se može koristiti tako da se čita subverzivno. Gdje je granica? Nema granice, samo ovisi želiš li imati subverziju u tradiciji ili tradiciju u subverziji. Mislim da je to čisto pitanje volje, nema tu nekog izbora - smatra Ćutić.
Za suradnju s Livajom bio je instantno otvoren zato što ga uvelike inspirira, priznaje. Njegov pogled na folklor i tradiciju točno je ono što je Ćutić tražio.
- Tomislav je jako dugo u KUD-ovima i općenito se bavi hrvatskom tradicijom, u svakom smislu, od nošnje i pjevanja do jela. Jednostavno mi se svidjela ta njegova vizija, perspektiva je postala jako logična. Samo smo kliknuli i shvatili da isto gledamo na stvari. Iskoristili smo promociju albuma da Babaseku uvrstimo u naš nastup. Zapravo tek trebamo vidjeti kako bi se to uklopilo. Babaseka kao lik zauzima puno prostora, i zapravo sama diktira svoj kontekst. Niti on radi stand-up, niti mi radimo klasične koncerte. Tek treba vidjeti u što će se to pretvoriti, ali gledamo da je nešto tu i jednostavno nam odgovara društvo jednih drugima. Nešto ćemo i izvući. Publika je u Zagrebu dobro reagirala, njoj je to bilo strašno egzotično. Sad im je i Slavonija nešto nezamislivo, egzotično. Baba kao lik dosta ih zbunjuje, sva ta muzika koju on izvodi im je nekako daleka. Tako da su zbunjeni generalno, ali u smislu začudnosti. Žele ostati, žele prokljuviti, ali ne mogu. Baba ih tjera da se potrude shvatiti - naglašava Ćutić.